Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 13

Re: Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.

Coenco, dan kom ik met mijn bescheiden kennis hier op uit.

Afbeelding

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.

Dat gaat niet helemaal goed. De druk aan de onderkant was 4,5dm * 9,81 * 1N/dm3 = 44N/dm2. Over een lengte van 28 dm kom ik dan op 28dm *44N/dm2 = 1236 N/dm

Het oppervlak van de driehoek is 4,5dm * (0+1236N/dm)/2 = 2780N.
Deze kracht van 2780 N grijpt dan aan op het punt waar jij nu 549N hebt staan.

grof gezegd moet die kracht evenwicht maken met de onderste kitrand, en 2 vertikale kitranden, die leveren elk een kracht op ca 1/3 van boven.. Hoe groot moeten die krachten nu zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.

In plaats van eerst die kitranden na te kijken, zouden we niet beginnen met het belangrijkste, nl. de glaswanden? Mijn buikgevoel sluit aan bij dat van boertje. Pas als de structuur OK is, kun je beginnen met de knopen (of in dit geval, de kitranden).
HansH schreef: ma 25 apr 2022, 15:19Eigenlijk zou jet het met een eindige elementen simulatiepakket moeten door rekenen om niet het risico te lopen dat je iets doms over het hoofd ziet.
Akkoord om na te gaan dat je geen domme dingen over het hoofd ziet, niet akkoord om een vlakke plaat met FEM te controleren.
In bijlage enkele voorbeelden van formules. Je hebt 3 kanten eenvoudig opgelegd (geen rotatiefixatie) en een oplopende druk, is dus een standaardgeval.
Bijlagen
2022-04-25 17.06.04.jpg

Berichten: 13

Re: Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.

Coenco, ja, inderdaad, mijn waardes klopten helemaal niet, sorry, voor wat ik nu begrijp dienen de 2 verticale kitranden (van ieder 30cm) en de onder rand de volledige kracht van 2780N te dragen cq in evenwicht te brengen, oftewel 2780N dan, dit geeft gemeten op hun opp. als ik de aanname van 30cm hoogte voor de beide zitranden goed heb dan;

2780N/2*(300*12mm)+1*(2800*12mm)=0,0681N/mm2

King Nero, soortgelijke formules en waardes ben ik eerder tegen gekomen echter het ontbreekt mij aan kennis om hier iets mee te doen, kun je je nader verklaren dan wel uitleg geven hoe e.e.a. toe te passen op mijn aquarium?

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.

Zo makkelijk kan je dat niet aannemen.
Zet in dat zijaanzicht de aangrijpingspunten van de kit op de onderkant, en de kit van de staande randen.
En bepaal dan de krachten op elke kitrand afzonderlijk, op basis van evenwicht.
Daarna kan je het pas omrekenen naar een spanning

Berichten: 13

Re: Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.

Coenco, dit gaat mij allemaal te ver, ik denk graag nee en steek graag wat op, maar ik ben op zoek naar een gecalculeerd en onderbouwd antwoord waar ik mee verder kan.

Berichten: 3.933

Re: Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.

king nero schreef: di 26 apr 2022, 16:25
In bijlage enkele voorbeelden van formules. Je hebt 3 kanten eenvoudig opgelegd (geen rotatiefixatie) en een oplopende druk, is dus een standaardgeval.
misschien moet je even toelichten wat de verschillende variabelen betekenen. Die formules zijn waarschijnlijk een bijlage bij een stuk theorie. zonder de definitie van wat je onder de variabelen verstaat zonder die theorie erbij is de minimaal noodzakelijke informatie dus incompleet.
en nog belangrijker: hoe vertaal je dat naar eigenschappen van glas en kitverbindingen op basis waarvan je dan kunt aangeven of er limieten worden overschreden.
Laatst gewijzigd door HansH op za 30 apr 2022, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichten: 3.933

Re: Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.

shimai schreef: za 30 apr 2022, 09:46 ik ben op zoek naar een gecalculeerd en onderbouwd antwoord waar ik mee verder kan.
Dat is vrees ik een te ideale voorstelling van de wereld: verwachten dat anderen het op een presenteerblaadje gaan aanleveren. dan moet je het bij een bedrijf aanleveren als betaalde opdracht. Je zult op zijn minst zelf moeten laten zien dat je er energie en moeite in wilt steken. Dan zijn anderen ook gemotiveerder om daar wat tegenover te stellen misschien. Ik kan je niet helpen met de theorie, zou ik zelf ook in moeten duiken, maar kan misschien wel helpen om de juiste vragen te stellen om de kennis van anderen gebundeld te krijgen.

Berichten: 3.933

Re: Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.

king nero schreef: di 26 apr 2022, 16:25 niet akkoord om een vlakke plaat met FEM te controleren.
waarom niet? wij simuleren op het werk ook maar al te vaak zaken die je ook met de handformules uit kunt rekenen. als was het maar als double check of omdat het misschien tot onverwachte concusies leidt die je met de handformules over het hoofd had gezien. (wat maar al te vaak voorkomt omdat handformules nu eenmaal altijd een versimpelde weergave is van de werkelijkheid en het soms goed is om dat nog maar eens te checken of je die versimpelingen toe mag passen)

Berichten: 13

Re: Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.

HansH, ik zag bij een onderzoek van het kennis centrum glas een misschien vergelijkbare berekening, dus misschoen toch wel van belang en handig. maar dit alles daar kan ik met de beste wil ter wereld niets aan toe voegen, je kunt een aap wel een kunstje leren en ik wil dat voorgekauwde kunstje hier dan wel voor jullie doen, maar begrijpen doe ik het dan nog niet.
Volgens mij is het niet dat ik geen inzet toon toch.
het ging in dat onderzoek om een glazen wand bij een restaurant te Woerden. https://www.woerden.nl/sites/default/fi ... wanden.pdf

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.

shimai schreef: za 30 apr 2022, 09:46 Coenco, dit gaat mij allemaal te ver, ik denk graag nee en steek graag wat op, maar ik ben op zoek naar een gecalculeerd en onderbouwd antwoord waar ik mee verder kan.
Ok, dan houd ik er mee op. Succes met je project.

Berichten: 13

Re: Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.

Thnx coenco en bedankt voor je hulp

Berichten: 3.933

Re: Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.


Berichten: 13

Re: Berekenen Aquarium kit verbindingen & glas.

HansH, ja, did had ik ook al gevonden eerder, maar ik ben er nu ook mee aan de slag gegaan. Erg nuttig , thnx. Ik zal mijn berekening hier posten zodra ik t allemaal gecontroleerd heb.

Reageer