halveringstijd van waterstof

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

halveringstijd van waterstof

Waterstof
atoomnummer 1
symbool H
massagetal 1
atoommassa 1,007825
voorkomen (in de natuur) 99,985%
halveringstijd 7x10^30y

dit laatste vind ik raar, ik heb geleerd dat halveringstijd te maken heeft met het vervalen van een neutron, maar een waterstof atoom heeft toch geen neutron? hoezo staat er dan toch een halveringstijd in de binas?,

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: halveringstijd van waterstof

Het zal gelden voor een het waterstofisotoop Tritium (3H of T). Dit radioactieve isotoop heeft naast een proton twee neutronen. halveringstijd 12,33 jaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: halveringstijd van waterstof

Iamafancylad schreef: wo 01 jun 2022, 13:00 //
halveringstijd 7x10^30y

dit laatste vind ik raar, ik heb geleerd dat halveringstijd te maken heeft met het vervalen van een neutron, maar een waterstof atoom heeft toch geen neutron? hoezo staat er dan toch een halveringstijd in de binas?,
In die van mij staat >7x1030 j
Het is een dus ondergrens voor de vervaltijd van het proton.
Zulk verval is nooit waargenomen. Misschien is het proton stabiel, dan is er geen halveringstijd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: halveringstijd van waterstof

De aarde bevat 1051 protonen, dus dan zouden er op aarde minder dan 1020 protonen vervallen per jaar, of 1013 per seconde. Die bovengrens is een groot getal, maar het gebeurt niet allemaal voor je neus.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: halveringstijd van waterstof

Die bovengrens is intussen verlegd naar 1,62.1034 jaar.
Dan heb er nog 'maar' twee miljard per seconde die hier vervallen.

Berichten: 1.247

Re: halveringstijd van waterstof

In uitbreidingen van het standaardmodel is protonverval eerder regel dan uitzondering. Vandaar dat er alleen een ondergrens wordt gegeven voor de proton halveringstijd. Dit verval verloopt niet via de zwakke wisselwerking zoals bij het neutron en geeft ook een empirische restrictie op theoreën voorbij het standaardmodel.

Overigens, bedenk je es hoe je een halveringstijd van 10^30 jaar moet meten. Voor de meeste toepassingen is dit gelijk aan oo.

Reageer