Wiel aandrijven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Wiel aandrijven

Ik heb jullie hulp nodig

Op welke manier kan je een wiel laten verder bewegen zonder motor tegen het wiel te plaatsen zoals dit bij sommige caravans is om hem in en uit te rijden ,motortje loodrecht op de as en dan met liggend tandwiel dacht ik aan, maar als de motor dan niet op staat geeft dit dan niet heel veel weerstand bij het verder duwen (lopen) , stel ik duw een kruiwagen verder is er een manier zodat het verder duwen van de kruiwagen makkelijker word dus minder weerstand en als wiel een 20km per uur bolt dat hij nog steeds “aangedreven word , zodat je zelf niet veel hoeft te duwen , lukt dit met magneten in het wiel en elektromagneet of zijn hier andere oplossingen voor , ik had me laten vertellen dat ze dit in het wielrennen ook gebruikt hebben met magneten in het wiel .

Geef jullie mening of gedachte eens

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wiel aandrijven

Je kan eens wat googelen naar elektromagnetische koppelingen (klik)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Wiel aandrijven

Jobo83 schreef: wo 15 jun 2022, 10:42 ik had me laten vertellen dat ze dit in het wielrennen ook gebruikt hebben met magneten in het wiel .
Ik betwijfel of dat verhaal klopt, cfr dit artikel.

https://www.deingenieur.nl/artikel/fiets-hem-ernaast

Het is best wel een redelijk koppel dat je met die elektromagnetische koppeling gaat moeten overbrengen om een caravan vooruit te duwen.


Doet me wat denken aan een Suske en Wiske album.
Suske en wiske.jpg

Berichten: 2

Re: Wiel aandrijven

wnvl1 schreef: wo 15 jun 2022, 18:41
Jobo83 schreef: wo 15 jun 2022, 10:42 ik had me laten vertellen dat ze dit in het wielrennen ook gebruikt hebben met magneten in het wiel .
Ik betwijfel of dat verhaal klopt, cfr dit artikel.

https://www.deingenieur.nl/artikel/fiets-hem-ernaast

Het is best wel een redelijk koppel dat je met die elektromagnetische koppeling gaat moeten overbrengen om een caravan vooruit te duwen.


Doet me wat denken aan een Suske en Wiske album.

Suske en wiske.jpg

Is niet voor een caravan hoor was maar voor een voorbeeld, is meer een kar met 1 wiel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Wiel aandrijven

Normaal werkt dat via een freewheel, denk ik.


Reageer