Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

ammedee schreef: wo 20 jul 2022, 23:19 Nee @Xilvo denkt voortdurend dat ik een perpetuum probeer uit te vinden
Nee, dat denk ik niet en dat heb ik nooit geschreven. Graag fatsoenlijk discussiëren.

Ik heb gezegd en voorgerekend dat elektriciteit maken met een temperatuurverschil dat je met een elektrische warmtepomp hebt gemaakt onzinnig is omdat je minder elektriciteit terugkrijgt dan het je kostte.

Als je denkt dat het anders is, reken het dan voor. Maar wel volledig, met gebruik van de bekende formules voor COP en een carnotproces. Die negeer je. Daarom krijg je foute resultaten.

Berichten: 3.934

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

ammedee schreef: wo 20 jul 2022, 23:19 Ik vraag mij gewoon af of je met een klein warmteverschil wat veel voorkomt elektriciteit kan maken en tegen welk rendement
ja, dat kan.
bv met een peltierelement: https://www.amazon.nl/BioLite-CampStove ... B01FWRICY6
rendement is een paar % dus heel laag, maar als je dat vuurtje toch al hebt is dat minder relevant want je kan er wel je telefoon mee opladen in de middle of nowhere.

Berichten: 3.934

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

maar een paar simpele zonnecellen werken misschien handiger

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

ammedee schreef: wo 20 jul 2022, 23:19
CoenCo schreef: wo 20 jul 2022, 22:31 Nee natuurlijk is het niet de moeite waard. Dat is precies wat @xilvo je ook al de hele tijd probeert duidelijk te maken.
Nee @Xilvo denkt voortdurend dat ik een perpetuum probeer uit te vinden
Wat totaal niet het geval is
Ik vraag mij gewoon af of je met een klein warmteverschil wat veel voorkomt elektriciteit kan maken en tegen welk rendement
Maar zijn euro is nog niet gevallen
Daar lijkt het in alle eerlijkheid wel op, want je doet net of je de warmte die je met de warmtepomp produceert blijft houden, nadat je je Stirlingmotor ermee hebt aangedreven. En zo werkt het niet. De warmte is nodig voor de volume-arbeid die die motor verricht; die ben je daarna kwijt, de temperatuur neemt af.

Het werkt beter om die warmtepomp dan gewoon minder warmte op te laten wekken; hoe kleiner het temperatuurverschil, hoe efficiënter de pomp.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer