Opamp lm324

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Zie dat spice ook geschikt is voor digitale schakelingen? Ook handig om te weten

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Heb je ook verstand van pic programmers? Zoek nog n ontwikkelboard...niet te duur om te beginnen heb al n pic ic en ulink2 module geschikt voor c++

Berichten: 3.933

Re: Opamp lm324

Sjaak de Lange schreef: vr 12 aug 2022, 13:34 Heb je ook verstand van pic programmers? Zoek nog n ontwikkelboard.
nee, maar als je dat gebruikt om bv motortjes, lampjes etc aan te sturen dan zou ik arduino adviseren. Daar heb ik zelf wel veel ervaring mee en kun je heel simpel programmeren via een computer met de Arduino software.

Berichten: 3.933

Re: Opamp lm324

Sjaak de Lange schreef: vr 12 aug 2022, 13:23 Ha mooi programma handig was ik nog naar op zoek, dank!
Wil van de blokvorm nog n triagle maken met n extra blokje om motor aan te sturen...ja ik ken de vele mogelijkheden van deze bouwsteen echter enkel in theorie...aansluiten is nog n uitdaging ....maar alle begin is moeilijk🙂
pwm regelaar bedoel je om een DC motor mee te regelen?

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Nee op deze manier
Bijlagen
.
.

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Nb 1e blok is iets anders als vorige afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Opamp lm324

Sjaak de Lange schreef: do 11 aug 2022, 20:28 Is dit wat voor n hobby eleman ? Of is de bandbreedte wat aan de lage kant (tbv zenders, radio ed)
Nog even over je vraag, het hangt helemaal af waar je graag mee knutselt en hoe vaak,
als je vaak gebruik maakt van een scoop zou ik voor wat uitgebreider type gaan.

Doe je alleen projecten met audio, dan volstaat een bandbreedte van 20 Mhz, doe
ook projecten met radio's , en hoog frequent, zou ik voor 100 Mhz gaan.

Dan nog het aantal kanalen, bij compexe situaties heb je soms meer dan twee
kanalen nodig. Zelf heb ik 1 scoop met 2 kanalen 300 Mhz, en 1 scoop 4 met kanalen 100 Mhz.

Maar keuze blijft heel persoonllijk.

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

WillemB schreef: vr 12 aug 2022, 15:11
Sjaak de Lange schreef: do 11 aug 2022, 20:28 Is dit wat voor n hobby eleman ? Of is de bandbreedte wat aan de lage kant (tbv zenders, radio ed)
Nog even over je vraag, het hangt helemaal af waar je graag mee knutselt en hoe vaak,
als je vaak gebruik maakt van een scoop zou ik voor wat uitgebreider type gaan.

Doe je alleen projecten met audio, dan volstaat een bandbreedte van 20 Mhz, doe
ook projecten met radio's , en hoog frequent, zou ik voor 100 Mhz gaan.

Dan nog het aantal kanalen, bij compexe situaties heb je soms meer dan twee
kanalen nodig. Zelf heb ik 1 scoop met 2 kanalen 300 Mhz, en 1 scoop 4 met kanalen 100 Mhz.

Maar keuze blijft heel persoonllijk.
Ja precies, leek me geen slechte prijs, maar als ik dan toch deze investering doe is het wellicht handig om ook naar iets uitgebreidere mogelijkheden te kijken

Berichten: 3.933

Re: Opamp lm324

Sjaak de Lange schreef: vr 12 aug 2022, 14:57 Nee op deze manier
ja snap ik ,maar wat ga je met die driehoek doen?

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Motor aansturen, pwm ia een blokvorm toch?

Berichten: 3.933

Re: Opamp lm324

Sjaak de Lange schreef: vr 12 aug 2022, 22:03 Motor aansturen, pwm ia een blokvorm toch?
voor PWM kun je misschien beter iets bouwen rond een 555 timer IC.
zie bijgaand schema voor een PWM motorbesturing die ik gebouwd heb voor een 24V 75watt DC motor.
ook een LTspice model toegevoegd wat je kunt simuleren inclusief de plotsettings file.het blokje links is een 10kohm potmeter.Het eigenlijke power deel voor de motor is het deel rechts. dat is een zogenaamde Buck conderter oftewel step down converter. d1 is in werkelijkheid een zwaardere shottky diode bv MBR2060
M1 is een powermostfet in mijn geval een PHB29N08T 50mohm on resistance
Image1.gif
roerwerk.zip
(3.27 KiB) 46 keer gedownload

Berichten: 3.933

Re: Opamp lm324

de motor staat in dit schema op 5V spanning, maar die 5V is bij mij aleen voor de 555. De motor staat in werkelijkheid op een aparte spanning van 24VDC met een aparte powersupply (kathode d1, C8, motor +)
de PWM frequentie is hier ca10kHz

Berichten: 3.933

Re: Opamp lm324

maar dit kan dus ook met een Arduino met aangepaste PWM frequentie want die is default maar iets van 500Hz
Dit vond ik wel een interessante link: https://www.electronicwings.com/users/s ... rduino-uno maar is er maar een van de vele.

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

WillemB schreef: wo 10 aug 2022, 18:44 Dan zijn gauw klaar, het zit allemaal al in de sensor, de op amp de trigger electronica...

Enigste wat je moet doen is een pull up weerstand plaatsen aan de uitgang van hall sensor.
De sensor heeft een open collector output, dus geeft geen spanning af zonder pull up.

Dat is de reden waarom je niets meet.

Hoi willem het is gelukt! Heel even en daarna niets mesr, opnieuw aangesloten en (zie foto)
Ledje brand nu continu, totdat ik magneetje ervoor hou...vind dsheet van ti iets duidelijker btw

Uit de datasheet:

HaalSens.png
Bijlagen
.
.

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

HansH schreef: za 13 aug 2022, 06:04 maar dit kan dus ook met een Arduino met aangepaste PWM frequentie want die is default maar iets van 500Hz
Dit vond ik wel een interessante link: https://www.electronicwings.com/users/s ... rduino-uno maar is er maar een van de vele.
Ha zo, mooie schakeling, mn afbeelding komt van deze site

http://www.ermicro.com/blog/?p=1908

Heb geen timer liggen enkel de opamps..

Reageer