Onderzoek zure regen, kuvettentest nitraat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Onderzoek zure regen, kuvettentest nitraat

Beste lezers,

Voor ons onderzoek doen wij research naar zure regen. Wij willen onderzoeken of de plaats van regenval invloed heeft op de concentraties van de stoffen H2SO4 en HNO3. Om deze vraag te beantwoorden willen we de concentratie van nitraat meten door gebruik te maken van een spectrofotometer. Wij hebben voor dit onderzoek al regen opgevangen. Omdat we voor de spectrofotometer kiezen, moeten we een kuvettentest van Hach aanschaffen.

Een kuvettentest om nitraat te kunnen meten, heb je in twee verschillende maten: een van 0,23-13,5 mg/L en een van 5-35 mg/L. Nu weten wij niet welke van de twee maten wij nodig zullen hebben voor ons onderzoek, aangezien wij niet precies weten wat de concentratie van nitraat in regen zal zijn. Bovendien overlapt het bereik van de twee testen elkaar deels. Welke zouden we nodig moeten hebben voor ons onderzoek? Die van 0,23-13,5 mg/L of die van 5-35 mg/L?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Met vriendelijke groet,
Bard

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.992

Re: Onderzoek zure regen, kuvettentest nitraat

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.992

Re: Onderzoek zure regen, kuvettentest nitraat

Dit is niet helemaal mijn vakgebied. Maar als de concentratie in jouw sample lager is dan wat de apparatuur kan meten, dan is het afgelopen. Is de concentratie hoger dan wat de apparatuur aankan, dan kun je het sample altijd verdunnen. Ik zou dan voor de test voor laagste concentratie gaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Onderzoek zure regen, kuvettentest nitraat

Persoonlijk zal ik eerst gaan voor de 5-35mg/l gaan. Het is makkelijker te rapporteren dat een resultaat <5mg/l is dan >13,5mg/l. zeker omdat de gemiddelde nitraat gehaltes van oppervlaktewater vaak rond de 25mg/l liggen.

Reageer