dozenboor voor stopcontacten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

dozenboor voor stopcontacten

Een kennis heeft een 'oud' huis gekocht. Ik zou met hem de elektriciteit vernieuwen. Ik schat dat ik in totaal een 15-tal nieuwe stopcontacten / lichtschakelaars wil boren in baksteen en misschien 1 of 2 in beton. Voor de dozenboor naar welk budget moet ik kijken?

Die prijzen lopen uiteen van 20eur naar gemakkelijk 200eur met de centerboor erbij. Bedoeling is natuurlijk gemakkelijk kunnen boren, het allemaal met één boor gedaan krijgen, maar de persoon in kwestie ook niet te veel op kosten jagen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: dozenboor voor stopcontacten

Als het ook in beton moet, moet je niet in de categorie 20 euro kijken. Maar voor een euro of 60 kom je een heel eind.
Ik heb mijn hele huis met een boor van de Praxis gedaan, geen centje pijn, en dat was wel meer dan 15 gaten. Maar dat was allemaal baksteen.

Wel belangrijk om ook een goede (krachtige) boormachine te hebben, of anders te huren.

Wat wil je precies doen? Opbouw vervangen door inbouw? Of her en der extra punten erbij maken?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: dozenboor voor stopcontacten

Het is een oud huis. Dus allemaal nog dunne draad met stoffen omhulsel in ijzeren buizen, veel te weinig stopcontacten, hier en daar wat opbouw en soms meer dan acht contacten / schakelaars op één circuit, geen aarding en geen differentieelschakelaar. Ik kom wel aan een 15-tal gaten voor contactdozen die bijgeboord moeten worden.

In de badkamer zit ik in beton, maar ik kan daar het gat voor die contact doos/dozen evt wel doen met een slijpmachine. Dat zal misschien goedkoper zijn dan investeren in een betere boor. Voor de rest wil ik wel een dozenboor gebruiken, dat bespaart veel tijd. Ik vrees ook dat alle oude dozen mogelijk wat groter gemaakt moeten worden om er een moderne plastieken inbouwdoos in te plaatsen.

Hij heeft een Bosch klopboormachine en een boorhamer (van 800 Watt schat ik) juist gekocht.

Ik heb voorlopig de deze in zijn winkelmandje gelegd, maar dat is moeilijk in te schatten hoe goed dat is.

https://www.fixami.be/perfectmate-epd06 ... rboor.html

Dit is ook een optie, iets duurder

https://www.fixami.be/interdynamics-609 ... m-m16.html

Carat is een topmerk, vermoed ik. Maar met centreer pen erbij ga je al naar de 100eur.

https://www.thstools.nl/carat-dozenboor-dustec-premium

En dan vind je nog veel duurder ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: dozenboor voor stopcontacten

Met die boorhamer erbij zit het wel goed.

Voor de badkamer (en eventueel ook voor de rest van het werk) zou ik een dozenboor huren. Je betaalt dan voor de slijtage maar voor 2 dozen zal dat verwaarloosbaar weinig zijn. Het is een keuze, maar ik zou niet gaan rommelen met gereedschap dat er niet voor bedoeld is. Grote kans op meer werk + schade + frustratie.

Als het qua elektra in België hetzelfde zit/zat als in Nederland zul je daar waar opbouw zit zeker de oude dozen moeten vervangen. Dat is een kleiner formaat + minder diep. Dat zal per situatie verschillen hoe je dat het beste kunt doen, maar in veel gevallen zal het neerkomen op: leiding(en) een heel stuk weghalen, doos verwijderen, gat uitboren, nieuwe doos + leidingen plaatsen en alles weer dichtsmeren. Kost wat tijd maar daarna voldoet alles wel aan de huidige standaarden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: dozenboor voor stopcontacten

Ik denk niet dat de diepte van dozen vastgelegd volgens het AREI in België bij mijn weten. De lasdozen en leidingen mogen zelfs nog van metaal zijn. Vroeger was er een regel dat dat niet meer mocht, maar die hebben ze er opmerkelijk genoeg terug uitgehaald. Sommige oude schakelaars zouden kleiner kunnen zijn dan de moderne schakelaars, dus het zou kunnen dat er hier en daar een bestaande doos wat groter gemaakt moet worden om het gewoon te doen passen.
Meest bepalend voor het werk is of in de oude metalen buizen waarin nu 2 dunne draden zitten, nu 3*2.5mm^2 kan. Als het antwoord nee is, dan wordt het heel veel werk.
Huren is lastig. Ik doe het liefst kamer per kamer, het werk wordt gespreid over langere tijd en en de mensen wonen er al, dan is het handiger om de verschillende kamers één voor één wat leeg te maken en zo lang kan je niet huren.

Berichten: 270

Re: dozenboor voor stopcontacten

In een normaaldoos past geen inbouw, alleen opbouw.
De kleinste inbouwdoos is 40 mm diep, daar past geen lasdop achter het inbouw materiaal, neem minimaal dozen van 50 mm diep.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: dozenboor voor stopcontacten

Ik snap je overwegingen. Dan zou ik kopen, maar ik zou alleszins niet besparen op gereedschap. We hebben het over een verschil van een paar tientjes, voor een huis dat een paar ton kost. Zelfs als je die overweging bij iedere klus moet maken vallen deze kosten weg tegen het totaal.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer