[scheikunde] verdunningsreeks

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 333

[scheikunde] verdunningsreeks

Dag
Ik weet niet goed hoe ik moet beginnen aan deze oefening. Ik weet wel hoe dat ik die concentraties moet berekenen, aangezien we een 1/7 verdunningsreeks hebben, moet de concentratie steeds gedeeld worden door 7, maar ik snap niet hoe je moet berekenen hoeveel ml van je stock je moet nemen. Kan iemand mij daarbij helpen
Alvast bedankt!
ECAB208A-19A3-4781-9746-17DE01A0C51B.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.291

Re: [scheikunde] verdunningsreeks

Vanuit een praktisch oogpunt bezien vind ik dit ook een rare vraag.

Rekenkundig zijn er geen overwegingen. Je kunt desnoods je volledige stock 74=2401 keer verdunnen (zoals jij die opdracht interpreteert, steeds delen door 7, jij zult die terminologie beter begrijpen dan ik) en uit die 12 L dan 0,6 mL nemen. Dat kan een heel nauwkeurig resultaat geven.

De overwegingen moeten dus economisch/ecologisch/technisch zijn. Hoeveel is acceptabel weg te gooien, maar ook, welke meetinstrumenten met welke nauwkeurigheid heb je ter beschikking? Daar zouden dan afspraken voor moeten bestaan.

Er lijkt me dan ook niet slechts één uniek correct antwoord te bestaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: [scheikunde] verdunningsreeks

Ik heb (ook) moeite met de vraagstelling maar vraag me af of dit misschien de bedoeling is? En dat er dan (behalve in de laatste buis) steeds 0,6 ml overblijft.

https://www.bioplek.org/techniekkaarten ... nning.html

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: [scheikunde] verdunningsreeks

wetenschapperinspe schreef: za 10 dec 2022, 15:05 ...... maar ik snap niet hoe je moet berekenen hoeveel ml van je stock je moet nemen. .....
Stel het aantal ml stock dat je neemt op x ml.

Je verdunt dit 7 keer. Wat wordt dan het eindvolume?

Je neemt hier voor de tweede verdunning x ml uit.

Wat is dan, uitgedrukt in x, het eindvolume van de eerste verdunning?

Berichten: 150

Re: [scheikunde] verdunningsreeks

Hallo Margriet,

ik heb dit eens proberen door te rekenen en ik kom uit op 249,895876... nanoliter dat je van de stockoplossing moet nemen na 4 verdunnningen.

Kan dit kloppen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: [scheikunde] verdunningsreeks

Kun je je berekening eens laten zien?

Het staat er niet bij in de opgave maar het lijkt om een seriële verdunning te gaan.
Daar ga ik dan bij mijn antwoorden dan ook vanuit.

Je moet eerst berekenen het aantal ml stock (x ml) dat je moet nemen voor de eerst verdunning. Gegeven is hierbij dat nadat je het de eerste keer hebt verdund en de hoeveelheid (weer x ml) voor de tweede verdunning hebt uitgenomen er 0,6 ml overblijft.

En zo ga je verder. Steeds x ml uitnemen, 7 keer verdunnen, x ml uitnemen en er blijft steeds 0,6 ml over in het buisje. Wat is x?

Reageer