Verder verbeteren kruipruimte

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Verder verbeteren kruipruimte

2 jaar terug hebben wij onze kruipruimte geïsoleerd. Dit is gedaan met pur aan de onderkant van onze betonnen vloer. Er zijn een paar extra ventilatie gaten bijgemaakt.

Nu we eindelijk weer een keer vorst hadden op het moment dat het mij uitkomt om eens in de kruipruimte te kijken, zie ik toch wat condens neerslaan op leidingen. Het zand is een tikje vochtig (niet nat).

Ik begrijp uit wat rondneuzen op internet dat dit vocht voor mijn huis niet per se een probleem is, maar dat mijn comfort wel wat verhoogd kan worden. Ik zou dan bodemfolie op het zand kunnen leggen tegen opkomend vocht en de funderingsmuren, wat direct de muren in mijn woonkamer zijn, kunnen voorzien van een stuk EPS isolatie. Dat voorkomt dat ze een koudebrug vormen, wat weer voorkomt dat je een gevoel van trek langs de muren hebt (dat merken we enigszins).

Wat mij nog niet duidelijk is, en vandaar dit topic: hoeveel ga ik daar echt van merken? Kan ik dan met hetzelfde comfort een graadje lager stoken? Of scheelt het gas om op dezelfde temperatuur te komen?

Het klinkt overigens allemaal niet als heel dure materialen wat nodig is. PE folie van 0,2 mm en EPS blokken van 10-20 cm lees ik. Wel is het rotwerk om te doen en moet ik natuurlijk zorgen voor iets van een overall, een goede lamp (zaklamp lijkt me niet voldoen) goede ventilatie als ik aan het werk ben... Misschien dat ik daarom toch besluit het aan de lokale klusjesman te gunnen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Verder verbeteren kruipruimte

Hoe wil je precies een koudebrug fundament-muur-kamer voorkomen met isolatie ? Ik zie dat even niet..

Als je mechanische ventilatie in je huis hebt, is het misschien helemaal geen slecht idee om die in de kruipruimte te laten blazen (wel ventilatieopening naar buiten nodig natuurlijk). Vocht wordt meegenomen naar buiten en de kruipruimte wordt verwarmd met lucht die je toch al dumpt.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Verder verbeteren kruipruimte

Michel Uphoff schreef: ma 12 dec 2022, 23:45 Hoe wil je precies een koudebrug fundament-muur-kamer voorkomen met isolatie ? Ik zie dat even niet..
Ik las dat hier:
https://www.familie-kleinman.nl/energie ... eisoleerd/
Dit was een verwijzing elders vandaan maar dat kan ik niet meer zo 1-2-3 terugvinden.

De afzuiging laten uitblazen door de kruipruimte klinkt fundamenteel als een goed idee. Maar de motor zit in de nok en dan moet ik dus een kanaal 3 verdiepingen naar beneden laten gaan. Liefst op een nette manier natuurlijk en dan ook nog meer behoud van kwaliteit van de afzuiging... Dat zie ik nog niet in de praktijk voor me.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 863

Re: Verder verbeteren kruipruimte

Jammer dat het purschuim in de kruipruimte niet ook tegen de muren van het fundament is aangebracht tot de bodem.

Berichten: 270

Re: Verder verbeteren kruipruimte

Pur wordt geacht dampdicht te zijn.
In veel kruipruimtes staat altijd water, als er een (geïsoleerde) betonvloer boven ligt, maakt dat ook niet uit. Aandachtspunt is het kruipluik, zorg dat die ook geïsoleerd is en goed afsluit middels rubbers.
Ventilatie in de kruipruimte wel nog werkend na het isoleren?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Verder verbeteren kruipruimte

Kruipluik is geïsoleerd, inclusief rubber inderdaad. Ventilatie is deels aangebracht (uitgebreid) als onderdeel van de PUR installatie.

Het purschuim loopt ~10cm naar beneden langs de muren van het fundament.

Maar ik begrijp van Rola dat het vocht dan juist niet uitmaakt?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 863

Re: Verder verbeteren kruipruimte

het vocht maakt niet uit als het materiaal er tegen bestand is, dit is het geval bij een betonvloer en pur isolatie


ik zou persoonlijk overigens eerder iets van schelpen of zand aanbrengen in plaats van folie als je er iets aan wilt doen
als daar wel iets van water op komt blijft het ook erg lang staan en wordt het muf

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Verder verbeteren kruipruimte

Ger schreef: ma 12 dec 2022, 09:03 wat weer voorkomt dat je een gevoel van trek langs de muren hebt (dat merken we enigszins).
Heb je al eens een IR-foto van zo'n muur gemaakt?

Mijn kruipruimte is in grote lijnen behandeld zoals de jouwe, nog wel een tikje minder denk ik. Boven de tussenmuur (tussen gang en woonkamer) meet ik dan vlak boven de plint een grote graad minder dan op een meter hoogte. Dat kan toch ternauwernood comfortproblemen opleveren?

"trek" moet ook betekenen dat er (relatief) koude lucht langs de muur valt en over de vloer naar de CV-radiatoren gaat. Dat is onvermijdelijk bij een circulatiesysteem op basis van radiatoren onder de ramen.

Dat die funderingsmuren in de kruipruimte vochtig worden ga je niet oplossen door ze in te pakken: dat vocht trekt uit de grond die muren in, niet uit de kruipruimtelucht want die muren zullen eerder warmer dan kouder zijn t.o.v. de kruipruimtelucht en dus vocht afstaan aan die kruipruimtelucht. Met inpakken zou er wel eens meer vocht wel eens omhoog kunnen kruipen dan nu?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Verder verbeteren kruipruimte

Jan van de Velde schreef: vr 16 dec 2022, 17:10 Heb je al eens een IR-foto van zo'n muur gemaakt?
Nee, ik heb zo'n camera niet.

Jan van de Velde schreef: vr 16 dec 2022, 17:10 "trek" moet ook betekenen dat er (relatief) koude lucht langs de muur valt en over de vloer naar de CV-radiatoren gaat. Dat is onvermijdelijk bij een circulatiesysteem op basis van radiatoren onder de ramen.
We hebben geen CV, alleen vloerverwarming. En volgens mij heb ik de trek inmiddels grotendeels kunnen herleiden naar de afzuiging in de keuken. Die heeft een open verbinding naar buiten.
Jan van de Velde schreef: vr 16 dec 2022, 17:10 Dat die funderingsmuren in de kruipruimte vochtig worden ga je niet oplossen door ze in te pakken: dat vocht trekt uit de grond die muren in, niet uit de kruipruimtelucht want die muren zullen eerder warmer dan kouder zijn t.o.v. de kruipruimtelucht en dus vocht afstaan aan die kruipruimtelucht. Met inpakken zou er wel eens meer vocht wel eens omhoog kunnen kruipen dan nu?
Dat klinkt niet onlogisch wat je daar zegt...

Als ik de boel nog beter isoleer, dan wordt de kruipruimte zelf natuurlijk alleen maar kouder. Condens zal dan ook alleen maar toenemen. Maar met betonnen muren zal de hoeveelheid opkomend vocht redelijk beperkt blijven verwacht ik. Ik zie wat dat betreft ook nergens een vochtplek overigens.

Misschien maar eens kijken naar zinniger maatregelen. Even teruggekeken, afgelopen jaar 999m³ gas verbruikt, gezin van 4 in een ruim jaren '80 rijtjeshuis. Redelijk beneden gemiddeld al wel. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Verder verbeteren kruipruimte

die 999 m³ zal ook niet alleen verwarming zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Verder verbeteren kruipruimte

Verwarming, douche, bad inderdaad. Koken doen we op inductie.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1

Re: Verder verbeteren kruipruimte

Beste Ger,
Wanneer je toch plan plan bent af te dalen in de vochtige kruipruimte van je woning en de ruimte wil verlichten met andere verlichting dan je 9Volt-zaklamp gebruik dan wel een lamp met voedingsspanning < 48 Volt of liefst nog lager. Geen 230V voeding toepassen (!) bij werkzaamheden in een zogeheten 'besloten ruimte', die ook nog eens vochtig is. Je kan (bij een defect) zo ongemerkt geëlectrocuteerd worden.

Reageer