Iss bij daglicht.

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 38

Iss bij daglicht.

Er hangt een camera aan het ISS die livebeelden op youtube vertoont. Op het ogenblik komt hij vooral op het noordelijk halfrond als het nacht is en dit verschuift. Nu las ik hierover het volgende:

FACT 4
The part of the Earth visible to ISS astronauts in daylight changes due to the interaction between the orbit patterns of the station and the rotation of the Earth. The daylight portion of the orbits shifts slightly eastward along track each day. This lighting procession follows an approximate 63-day cycle from a descending track covering the mid-latitudes, to southern hemisphere lighting, to ascending tracks, to northern hemisphere lighting. This cycle, plus seasonal changes in solar incidence, cause the sun illumination angles to vary every time the station passes over a given region.

Ik begrijp niet waar die 63 daagse cyclus vandaan komt, Ik zou zelf zeggen dat zo'n satteliet gewoon in hetzelfde vlak blijft draaien, terwijl de aarde om de zon draait, en dan zou ik een cyclus van pakweg driehonderdvijfenzestig en een kwart verwachten.

Bij voorbaat dank!

Matthijs.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.995

Re: Iss bij daglicht.

Boeiende vraag. Ik wist het ook niet en ben even gaan zoeken.
Het komt doordat de baan van het ISS niet in hetzelfde vlak blijft maar draait, "nodal precession".
Wikipedia

Berichten: 38

Re: Iss bij daglicht.

Wow! het is dus een gyroscopisch effect, daar deed het mij ook aan denken, al begreep ik het niet. en dit komt doordat de satteliet meer aangetrokken wordt doordat de aarde iets breder over de evenaar is. Dat het effect zo fors is, terwijl dat verschil in straal tussen de evenaar en de polen niet zo heel erg groot is, ik bedoel dat is 42 kilometer, op een omtrek van 40 000 kilometer die die knoopprecessie in 2 maanden af legt. Dank, mijn hersens waren aan het kraken, en er begon stoom uit de naden te lekken.

Reageer