[natuurkunde] Waarom is de snelheid 3m/s op t =0?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[natuurkunde] Waarom is de snelheid 3m/s op t =0?

Hey,

Ik heb een klein vraagje over de volgende oefening. Ik moet hier namelijk simpelweg behoud van impulsmoment toepassen eerst om de snelheid op positie 2 te bepalen waarna ik het principe van arbeid en energie gebruik om de arbeid te bepalen.

Wat ik mij nu afvraag is.. voor de snelheid op t = 0 had ik als grootte v_1 = sqrt(3^2 + 0.5^2) genomen. Dit omdat op t = 0 het touw met 0.5m/s richting O wordt getrokken. In de oplossing hebben ze voor v_1 = 3 m/s gebruikt, maar waarom rekenen ze hier die 0.5m/s dan niet bij op t = 0?

Alvast bedankt!
Screenshot 2023-01-09 085251.png
Screenshot 2023-01-09 085251.png (53.77 KiB) 1608 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Waarom is de snelheid 3m/s op t =0?

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: [natuurkunde] Waarom is de snelheid 3m/s op t =0?

Wordt er niets bij gezegd? Zoiets als dat die 3 m/s de tangentiele snelheid is?
Je hebt natuurlijk gelijk dat na t=0 die 0,5 m/s ook meedoet.
Voor het impulsmoment is die snelheid niet van belang.

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] Waarom is de snelheid 3m/s op t =0?

Xilvo schreef: ma 09 jan 2023, 10:56 Wordt er niets bij gezegd? Zoiets als dat die 3 m/s de tangentiele snelheid is?
Je hebt natuurlijk gelijk dat na t=0 die 0,5 m/s ook meedoet.
Voor het impulsmoment is die snelheid niet van belang.
Ik heb een foto van de opgave (in het engels) geplaatst.
Neen, inderdaad. Maar wel voor het vinden van de nodige arbeid van de motor op het touw. Maar hoe kan ik weten dat die snelheid van 0.5m/s pas NA t=0s in werking zal komen en ook niet op t=0 zelf?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: [natuurkunde] Waarom is de snelheid 3m/s op t =0?

sims schreef: ma 09 jan 2023, 11:04 Ik heb een foto van de opgave (in het engels) geplaatst.
Ik bedoelde de tekst in de uitwerking.
sims schreef: ma 09 jan 2023, 11:04 Neen, inderdaad. Maar wel voor het vinden van de nodige arbeid van de motor op het touw. Maar hoe kan ik weten dat die snelheid van 0.5m/s pas NA t=0s in werking zal komen en ook niet op t=0 zelf?
Het maakt niet uit, op t=0 of oneindig kort na t=0 geeft hetzelfde antwoord. Natuurlijk is het een geïdealiseerde situatie want dan zou je een oneindig grote versnelling krijgen - in 0 s van 0 m/s naar 0,5 m/s.

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] Waarom is de snelheid 3m/s op t =0?

Xilvo schreef: ma 09 jan 2023, 11:21
sims schreef: ma 09 jan 2023, 11:04 Ik heb een foto van de opgave (in het engels) geplaatst.
Ik bedoelde de tekst in de uitwerking.
sims schreef: ma 09 jan 2023, 11:04 Neen, inderdaad. Maar wel voor het vinden van de nodige arbeid van de motor op het touw. Maar hoe kan ik weten dat die snelheid van 0.5m/s pas NA t=0s in werking zal komen en ook niet op t=0 zelf?
Het maakt niet uit, op t=0 of oneindig kort na t=0 geeft hetzelfde antwoord. Natuurlijk is het een geïdealiseerde situatie want dan zou je een oneindig grote versnelling krijgen - in 0 s van 0 m/s naar 0,5 m/s.
hoe maakt het niet uit? indien de normale snelheid 0.5m/s is OP t=0, dan zou die verrekend moeten worden via v0 = sqrt(0.5^2 + 3^2) toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: [natuurkunde] Waarom is de snelheid 3m/s op t =0?

sims schreef: ma 09 jan 2023, 11:27
hoe maakt het niet uit? indien de normale snelheid 0.5m/s is OP t=0, dan zou die verrekend moeten worden via v0 = sqrt(0.5^2 + 3^2) toch?
Maar die snelheid heb je niet nodig. Voor het impulsmoment is alleen de tangentiele snelheid van 3 m/s van belang, voor de arbeid alleen de kracht en de afgelegde weg in de radiale richting.

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] Waarom is de snelheid 3m/s op t =0?

Xilvo schreef: ma 09 jan 2023, 11:31
sims schreef: ma 09 jan 2023, 11:27
hoe maakt het niet uit? indien de normale snelheid 0.5m/s is OP t=0, dan zou die verrekend moeten worden via v0 = sqrt(0.5^2 + 3^2) toch?
Maar die snelheid heb je niet nodig. Voor het impulsmoment is alleen de tangentiele snelheid van 3 m/s van belang, voor de arbeid alleen de kracht en de afgelegde weg in de radiale richting.
ja maar ik heb in het vorige bericht vermeld dat dat toch wel voor de nodige arbeid van de motor op het touw nodig is? Of niet dan? Daar pas ik het principe van arbeid en energie wat gebaseerd op de 'totale' snelheid, niet enkel tangentiele

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: [natuurkunde] Waarom is de snelheid 3m/s op t =0?

Arbeid is kracht maal afgelegde weg, waarbij je alleen de component van de kracht in de richting van de weg neemt, of, wat op hetzelfde neerkomt, de component van de weg in de richting van de kracht.
Je hebt hier alleen een kracht naar het middelpunt, in de richting van de kabel. Dus ook alleen de afgelegde weg in die richting is van belang.

Berichten: 3.933

Re: [natuurkunde] Waarom is de snelheid 3m/s op t =0?

Er staat in de opgave dat de auto langs een cirkelpad gaat met snelheid 3m/s. als op t=0s het tauw al met 1/5m/s binnen wordt gehaald dan is het geen cirkelpad meer maar een spiral. Dus daaruit mag je denk ik concluderen dat op t=0 de snelheid van binnenhalern ook nog 0 is.

Reageer