Internet via stopcontact

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 790

Internet via stopcontact

Ik vroeg me af waarom internet via powerline-adapters (via het stopcontact) zich beperkt tot de eigen stroomkring, en dit bijvoorbeeld niet bij buren binnen kan komen? Is dit door de aarding van de woning? Zo ja, waar wordt dat dan gestopt in de meterkast, gezien het via de nul van de stroom gaat, als ik het goed heb (deze is toch gewoon verbonden met andere woningen?).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Internet via stopcontact

Mogelijk kan dat wel tot bij de buren lopen. Je vindt daarover meerdere verhalen op het internet.

https://community.spiceworks.com/topic/ ... ity-threat

Nu wifi loopt ook tot bij de buren, dus in principe hoeft dat geen probleem te zijn. Het zal ook niet oneindig ver lopen en uitdoven.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Internet via stopcontact

Inderdaad frappant. Dan zou het ook mogelijk moeten zijn om via malware en bijvoorbeeld een soort aangepast adsl-signaal, aangesloten op het elektriciteitsnet ipv telefoonnet, overal binnen te komen via de stroomvoorziening. Dit signaal is gewoon ultrasound dat via koper redelijk ver reikt. Hoe zou je dat dan tegen kunnen houden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Internet via stopcontact

Sjorssnors schreef: za 04 mar 2023, 07:31 Dit signaal is gewoon ultrasound dat via koper redelijk ver reikt. Hoe zou je dat dan tegen kunnen houden?
Een elektrisch signaal is geen geluid en dus ook geen "ultrasound".

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Internet via stopcontact

Een elektrisch signaal is geen geluid en dus ook geen "ultrasound".
Dat zei ik ook niet. Ik had het over een vorm van adsl-signaal dat via het elektriciteitsnet verzonden en ontvangen zou worden. Als een kwaadwillend iemand dat voor elkaar kan frutselen, en uiteraard versleutelde computers door malware weet te bewerkstelligen. Hypothetisch gezien kan je dan veel voor elkaar krijgen, gezien de stroomvoorziening veelal niet beveiligd is. Ik kan me zelfs voorstellen dat een complete harde schijf omgezet wordt in ultrasound-data. Maar alleen al een netwerk hiermee is volgens mij niet te traceren.

Reageer