Dc motertje aandrijven met zonnepaneel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Dc motertje aandrijven met zonnepaneel

Hallo

Ik wil voor school een zonneauto maken.
Ik heb hiervoor al een zonnepaneel(wekt 6v op en heeft 0,0006 ampère) en een motortje(2 tot 6v en 0,24 ampère)

Heeft iemand een idee om dit op te lossen?
Ik zou ook graag beter begrijpen hoe dit werkt.
Ik heb ook wel een batterij houder, dus misschien met een oplaadbare batterij...

Alvast bedankt
Kappekessello

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.987

Re: Dc motertje aandrijven met zonnepaneel

Hoe groot is die zonnecel en met wat voor licht heb je de spanning en stroom bepaald?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Dc motertje aandrijven met zonnepaneel

Heb je het merk en type voorhanden van de paneel en motor? Meer details kunnen helpen.

Wellicht de website/winkel waar gekocht met link hiernaar?

Berichten: 3

Re: Dc motertje aandrijven met zonnepaneel

Dankuwel om te reageren
@Xilvo
Het zonnepaneeltje is 7 cm op 5,5 cm.
Ik heb de spanning en stroom bepaald met een halogene lamp.
@OOOVincentOOO
Ik heb alles gerecupereerd uit oude spullen(Ik heb 2 motortjes)
- Het zonnepaneeltje van een wow-box(https://www.technopolis.be/nl/bezoekers/wow-box/)
- Motortje van een kampje
- Motortje van een bouwdoos(Dc 6v 16500rpm)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.987

Re: Dc motertje aandrijven met zonnepaneel

Het oppervlak van de PV-cel is 0,00385 m2
Een zonnepaneel levert bij volle zon ca 100 W/m2

Dan zou jou paneeltje net iets minder dan 0,4 W moeten kunnen leveren. Bij 6 V ruim 0,06 A.

Dat zal nog niet genoeg zijn maar komt (met vol zonlicht) al veel dichter in de buurt.

Met een paar van die paneeltjes parallel zou het moeten werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Dc motertje aandrijven met zonnepaneel

Merk op dat een zonnepaneel een stroom bron is. De fotonen van het licht worden omgezet in electronen.

Als ik de berekening van Xilvo vergelijk met (lijkt iets wat uit die WOW box):
zonnepaneel.jpg
Bron: https://www.solartoys.nl/zonne-energie/ ... pseld.html

Komt het qua vermogen precies overeen. Echter ik ben het niet eens met de spanning berekening. Ik zou uitgaan van de stroom.

Moet diep graven in mijn grijze kamer. Heb je niet juist enige spanning nodig om het motortje te laten draaien? Is dat niet de bottleneck?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.987

Re: Dc motertje aandrijven met zonnepaneel

OOOVincentOOO schreef: vr 07 apr 2023, 20:03 Echter ik ben het niet eens met de spanning berekening.
Ik heb de spanning niet berekend; ik ging uit van wat Kappekesselo in het eerste bericht vermeldde.
Het is mogelijk dat zijn cel uit een aantal elementen in serie bestaat waardoor de open bronspanning in de buurt van 6 V komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Dc motertje aandrijven met zonnepaneel

Ik weet het niet zo zeker Dat zouden veel cellen dienen te zijn 12 stuks van die uit mijn linkje.

Uit mijn link beetje vergelijkbaar uit wow box. Een enkel pcb (prinred circuit board). Kan geen vergelijk foto plaatsen ben mobiel. Btw betreft WOW box Mars.

EDIT:
Nb. Open meting met multimeter in U zonder balasting is niet correct volgens mij. Het is een stroombron.

Maar weet niet of uk verder veel kan bijdragen. Naar mijn meestens gevoel is te lage spanning het probleem.
Laatst gewijzigd door OOOVincentOOO op vr 07 apr 2023, 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.987

Re: Dc motertje aandrijven met zonnepaneel

Mogelijk dat een te lage spanning ook niet zou werken bij de projecten uit de doos en dat daarom cellen in serie zijn gezet. Maar meer informatie dan die TS geeft heb ik ook niet.

Berichten: 3

Re: Dc motertje aandrijven met zonnepaneel

Bedankt voor alle info.
Ik laat het even bezinken en ga misschien even langs de vakhandel.
Als ik nog vragen heb, zal ik zeker sturen.

M.v.g. Kappekessello

Reageer