Chloor mengen met Pokon

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Chloor mengen met Pokon

Beste forumleden,
Vooraleerst wil ik jullie dankzeggen voor het bestaan van dit forum.
Ik heb weinig wetenschappelijke (scheikundige) opleiding genoten.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een vraag die ik heb.
Aangezien ik niet goed weet waar mijn vraag thuishoort op dit forum, sla ik wellicht de plank mis met mijn rubriek keuze.
Als proefondervindelijk jong ventje heb ik ooit Pokon met bleek (chloor) gemengd.
Mijn moeder was niet erg te spreken over het gas wat zich na dit experiment heeft gevormd.
Onze woning diende een aantal uren flink te moeten worden gelucht, alle ramen en deuren hebben een tijd open gestaan om onze woning weer enigzins leefbaar te maken.
Welke stoffen hebben wellicht met elkaar gereageerd? Welk gas zou er kunnen zijn ontstaan?
Hopelijk weet iemand hier dit te onderbouwen.
Vriendelijke groeten, Joep

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Chloor mengen met Pokon

De reactie die optreedt is die tussen hypochloriet en ammoniak. Daarbij ontstaan chlooramines en die stinken en irriteren nog meer dan chloorgas (uit hypochloriet) en ammoniak zelf. Het zijn de stoffen die voor rode ogen kunnen zorgen bij een bezoekje aan het zwembad - een schoon zwembad met weinig chloor geeft deze irritatie nauwelijks, maar een waar veel in geürineerd is of waar veel mensen hun huidschilfers hebben achtergelaten wel.

Je hebt geluk gehad. Het zijn echt schadelijke stoffen. Je hebt waarschijnlijk geen al te grote hoeveelheden gebruikt. Had je dat wel gedaan, dan had je deze vraag waarschijnlijk niet meer gesteld...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer