van schadelijke stikstofverbindingen naar stikstof en water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 405

van schadelijke stikstofverbindingen naar stikstof en water

Stikstofverbindingen zijn op dit moment politiek een hot milieu-topic.
Grote uitstoters van de als schadelijk aangemerkte stoffen zijn volgens velen de agrarische sector, de industrie (vooral tata steel en de olie-industrie) en het verkeer. Daarbij zouden industrie en verkeer voornamelijk schadelijke stikstofoxiden (NOx) en de agrarische sector een overmaat aan ammoniak (NH3) produceren. Ais je die twee samen brengt kan je ammoniumnitraat (NH4NO3) maken.

Ammoniumnitraat kan onder bepaalde omstandigheden exploderen. Er moet dus een grote hoeveelheid energie in vast zitten.
Zou het mogelijk zijn om die energie te benutten en tegelijk de overtollige stikstofverbindingen te verwijderen?
Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniumnitraat) geeft de formule:

2NH4NO3 4H2 + 2N2 + O2

Is die omzetting exotherm?
Wat zou het bezwaar zijn om het stikstofprobleem hiermee op te lossen en tegelijkertijd waardevolle energie te winnen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.988

Re: van schadelijke stikstofverbindingen naar stikstof en water

Ik denk dat het eerste probleem is hoe je die verbindingen uit de natuur haalt. Als dat makkelijk zou zijn, was het probleem al voor een groot deel (misschien wel helemaal) opgelost.

Berichten: 405

Re: van schadelijke stikstofverbindingen naar stikstof en water

Xilvo schreef: do 27 apr 2023, 20:38 Ik denk dat het eerste probleem is hoe je die verbindingen uit de natuur haalt.
Het hoeft niet uit de natuur gehaald te worden. Ammoniak kan uit de mest gehaald worden en NOx kan uit de afvoergassen van fabrieken gefilterd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: van schadelijke stikstofverbindingen naar stikstof en water

Zo uit mijn hoofd lijkt dit op een endotherme reactie. Ik zie dat in de reactievergelijking zuurstof ontstaat. Zuurstof voor de pijl is een indicatie dat het exotherm is, en na pijl endotherm. Maar in de binas kun je het ook testen of er meer energie voor de pijl is dan na de pijl, dan is het exotherm.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: van schadelijke stikstofverbindingen naar stikstof en water

Het grootste probleem is de concentratie. Zelfs bij de bron is het gehalte aan ammoniak of NOx in de orde van procenten en vaker daar onder. Daarbij is de oplosbaarheid van NOx niet al te hoog en dat vraagt nogal veel water om een beetje NOx af te vangen. Je zou daar op zich best ammoniumnitraat mee kunnen maken maar eindigt dan met een sterk verdunde oplossing, waar eerst 99% water uit verwijderd moet worden voor je er iets zinnigs mee kunt doen. Dat kost meer energie dan de verbranding, explosie of wat dan ook zou opleveren. Met andere woorden, dit proces kost energie in plaats van dat het het oplevert - en de opwekking daarvan gaat ook weer gepaard met uitstoot. Oók als je dat groen c.q. duurzaam doet, want dan is het al met al zinvoller om die energie gewoon te gebruiken om fossiel verbruik elders te verminderen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer