Kleurcode op weerstand

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Kleurcode op weerstand

Ik wil meer weten over hoe elektrische apparaten werken en heb er daarom een paar uit mekaar gehaald. Ik ben nu aan het leren over alle componenten die op een printplaat kunnen zitten, en begrijp de kleurencodering van een van de weerstanden niet.
Ik heb websites gevonden waarop staat uitgelegd wat elke kleur betekend en hoe je aan de hand daarvan de weerstandwaarde kunt berekenen. Sowieso is het me nog niet helemaal duidelijk hoe je zeker weet dat je de goede kant op leest, maar bij deze weerstand lijkt zowel van links naar rechts als andersom lezen niet te kloppen. Ik zie zwart, goud, goud, oranje/rood en oranje/rood, zie ook de foto in de attachment. Het gaat me er niet om dat ik de waarde precies kan berekenen, ik wil vooral begrijpen hoe dat bij deze weerstand moet. Voor zover ik kan zien is het niet logisch dat zwart op een uiteinde zit, en een gouden baan in het midden lijkt ook niet te kloppen. Heeft iemand enig idee hoe dit zit?
Bijlagen
P5070216.JPG

Berichten: 3.934

Re: Kleurcode op weerstand

misschien heb je hier wat aan:
https://www.vdrelectronics.com/weerstan ... calculator
de weerstad uit dit voorbeeld:
5 bandscodering: 33goudx0.1, tolerantie zwart= niet gespecificeerd. de derde ring goud is ongedefineerd, dus inderdaad vreemd. zou 3.3 ohm kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Kleurcode op weerstand

HansH schreef: zo 07 mei 2023, 17:07 de weerstad uit dit voorbeeld:
5 bandscodering: 33goudx0.1, tolerantie zwart= niet gespecificeerd. de derde ring goud is ongedefineerd, dus inderdaad vreemd. zou 3.3 ohm kunnen zijn?
Of: 3 (oranje) 3 (oranje) 10-1 (goud) 5% (goud) 250 ppm/K (zwart, temperatuurcoëfficiënt)
Wikipedia

Een dergelijke weerstand heb ik nog nooit eerder gezien. En waarom je een (betrekkelijk kleine) temperatuurcoëfficiënt zou willen weten bij een 5% weerstand zie ik ook niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Kleurcode op weerstand

Zij Bracht Rozen Op Geerts Graf Bij Vies Grauw Weer

Zwart, Bruin, Rood, Oranje, Geel, Groen, Blauw, Violet, Grijs, Wit

Zo geleerd velen jaren geleden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Kleurcode op weerstand

Die kennen wij ook. Maar daarmee kom je er niet bij deze weerstand.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Kleurcode op weerstand

Deze kom je vaak tegen in voedingen, het kunnen zekerings weerstanden zijn.
Hebben vaak beveiligings eigenschappen.

Zwarte band hier betekent draad gewonden weerstand.
Maar als je er vaak mee werkt herken je dat al aan de vorm dat het draadgewonden is.

Je kan ze ook niet zonder risico zomaar vervangen door standaard weerstand

Berichten: 3.934

Re: Kleurcode op weerstand

https://www.weerstandcalculator.nl/
dan kom je op 3.3 ohm 5% 250ppm/grC

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Kleurcode op weerstand

HansH schreef: zo 07 mei 2023, 19:32 https://www.weerstandcalculator.nl/
dan kom je op 3.3 ohm 5% 250ppm/grC
Daar kwam ik hierboven ook al op.
Maar wat WillemB zegt klinkt ook plausibel.

Berichten: 3.934

Re: Kleurcode op weerstand

Xilvo schreef: zo 07 mei 2023, 19:34 Daar kwam ik hierboven ook al op.
Maar wat WillemB zegt klinkt ook plausibel.
Dat had ik gezien. die site vond ik echter wel handig om te noemen omdat je daar gelijk de kleurcode kunt intypen. dit soort weerstandjes die tussen het AC net en een brugcel zitten zijn bijna altijd inrush weerstanden. Die moeten herhaaldelijk tegen hoge impuls stromen kunnen zonder stuk te gaan. Die impuls stromen komen door inschakelen op een willekeurig moment in de net sinus in combinatie met elco's na de bruggelijkrichter.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Kleurcode op weerstand

Xilvo schreef: zo 07 mei 2023, 17:55 Die kennen wij ook. Maar daarmee kom je er niet bij deze weerstand.
Misschien anderen niet. Waarom mag ik dit niet delen draait alles om een kliekje mensen? Eerst de basis leren dan de uitzonderingen. De TS is schijnbaar nieuw in dit gebied.
Laatst gewijzigd door OOOVincentOOO op zo 07 mei 2023, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Kleurcode op weerstand

OOOVincentOOO schreef: zo 07 mei 2023, 21:37 Misschien anderen niet. Waarom mag ik dit niet delen? De TS is schijnbaar nieuw in dit gebied.
Hij schrijft dat hij al heeft gevonden hoe het doorgaans werkt. Alleen bij deze weerstand komt hij er niet uit.
Voor mij is deze codering ook nieuw en ik heb al heel wat weerstanden bekeken.

Reageer