roosterconstante bij een diffractierooster

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 150

roosterconstante bij een diffractierooster

Hallo iedereen,

een diffractierooster is gekenmerkt door de roosterconstante meestal genoteerd met a. ( = afstand tussen 2 spleten of lijntjes)

Daarnaast spreken we vaak van het aantal lijntjes per lengte-eenheid genoteerd met p.

nu is a = 1 / p

Kan iemand met dit exact uitleggen? Ik voel dit intuïtief wel aan maar kan niet exact uitleggen.

Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: roosterconstante bij een diffractierooster

Het lijkt me vanzelfsprekend. Stel dat er van iets met een zekere breedte a precies p in een meter (de lengte-eenheid) passen. Dan moet die breedte toch wel a=1/p meter zijn?

Berichten: 150

Re: roosterconstante bij een diffractierooster

Opgelet a is geen breedte maar de afstand tussen 2 spleten.

Denk aan het volgende voorbeeld van een oefening: beschouw een rooster met 5 lijnen per 10 cm.

Als ik nu 5 lijnen (op gelijke afstand van elkaar) teken met de eerste lijn op 0 cm en de vijfde lijn op 10 cm dan zit er tussen elke lijn 2,5 cm en dus geen 2 cm !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: roosterconstante bij een diffractierooster

aljechin schreef: ma 22 mei 2023, 13:38 Opgelet a is geen breedte maar de afstand tussen 2 spleten.

Denk aan het volgende voorbeeld van een oefening: beschouw een rooster met 5 lijnen per 10 cm.

Als ik nu 5 lijnen (op gelijke afstand van elkaar) teken met de eerste lijn op 0 cm en de vijfde lijn op 10 cm dan zit er tussen elke lijn 2,5 cm en dus geen 2 cm !
Dat wordt niet bedoeld. 5 lijnen per 10 cm betekent hetzelfde als 10 lijnen per 20 cm of 50 lijnen per meter.
Jouw vijfde lijn komt dus niet op 10 cm te liggen maar op 8 cm.

Berichten: 150

Re: roosterconstante bij een diffractierooster

Hoe kom je aan die 8 cm?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: roosterconstante bij een diffractierooster

Vijf lijnen per 10 cm betekent 2 cm per lijn.
Je kunt ze op 1,3,5,7 en 9 cm leggen of, zoals jij doet, bij 0 beginnen. Dan komen ze op 0, 2, 4, 6 en 8 cm. Voor de volgende 10 cm komt de eerste dan op 10 cm te liggen.

Berichten: 150

Re: roosterconstante bij een diffractierooster

Ok

Berichten: 150

Re: roosterconstante bij een diffractierooster

Bedankt voor de snelle reactie

Reageer