Compressor, warmtewisselaar en pomp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Compressor, warmtewisselaar en pomp

Hieronder een oud examenvraag van thermo die ik kreeg van een studente ingenieurswetenschappen.
a, b, c, en e zijn mij duidelijk. d echter niet.

Q=500LW -> waarop slaagt die LW?
Betekent dat gewoon dat die warmtewisselaar 500W uitwisselt.

Maar vooral, ik heb er geen idee van hoe ik die rpm van die pomp bereken.
Het gaat niet om de numerieke uitkomst, alleen om het principe. Ik heb ook geen numerieke uitkomst om te controleren.
pomp1.jpg
pomp2.jpg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Compressor, warmtewisselaar en pomp

Dat is een typo.
Bedoeld wordt: 500 kW (kiloWatt)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Compressor, warmtewisselaar en pomp

In dat geval kan ik het pompdebiet berekenen aangezien ik temperatuur in en uit ken. De opvoedhoogte berekenen uit de leidingsweerstand, drukverschil en hoogteverschil gaat ook nog lukken. Maar hoe kom ik aan die RPM van de pomp?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Compressor, warmtewisselaar en pomp

De text van het vraagstuk lijkt me niet compleet.

De RPM van de pomp kun je met alleen de zichtbare gegevens niet berekenen.

De benodigde opvoerhoogte van de pomp kun je niet berekenen zonder te weten wat de drukval over de waterzijde van de warmtewisselaar is. Maar dat hoeft ook niet want in feite is de opvoerhoogte van de pomp gegeven als functie van het debiet met de formule H = 30 - 0.15Q^2. Het verschil tussen geleverde en benodigde opvoerhoogte wordt dan weggeknepen door de globe valve.

Het vermogen van de compressor (vraag b) kun je niet exact berekenen zonder te weten wat de drukval over de luchtzijde van de warmtewisselaar is.

Die 500 kW lijkt me ook niet correct. Ik zou 350 kW verwachten gezien het bij (e) gegeven debiet van 10 m3/h.

Dit is een onzinnig vraagstuk en te onbenullig voor het examen van een ingenieursopleiding.
Er worden dingen gegeven die je in feite niet nodig hebt, en er missen dingen die je wel nodig hebt.
De meeste vragen zijn sullig. Bijvoorbeeld: Q had niet gegeven moeten zijn maar te berekenen vanuit de luchtzijde. En daarna daarmee het benodigde waterdebiet berekenen. Die 10 m3/h had niet genoemd moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Compressor, warmtewisselaar en pomp

Pinokkio schreef: di 13 jun 2023, 11:56 De text van het vraagstuk lijkt me niet compleet.
Mogelijk is het wel een vraag die door oud-studenten is opgeschreven als ze uit het examen kwamen.
Pinokkio schreef: di 13 jun 2023, 11:56 De benodigde opvoerhoogte van de pomp kun je niet berekenen zonder te weten wat de drukval over de waterzijde van de warmtewisselaar is.
Ik vermoed dat die drukval nul is.

Pinokkio schreef: di 13 jun 2023, 11:56 Maar dat hoeft ook niet want in feite is de opvoerhoogte van de pomp gegeven als functie van het debiet met de formule H = 30 - 0.15Q^2. Het verschil tussen geleverde en benodigde opvoerhoogte wordt dan weggeknepen door de globe valve.
Ik denk dat ze die global valve moeten modelleren via een hoogteverlies \(Kv^2/2\).
Pinokkio schreef: di 13 jun 2023, 11:56 Het vermogen van de compressor (vraag b) kun je niet exact berekenen zonder te weten wat de drukval over de luchtzijde van de warmtewisselaar is.
Die heb ik nul genomen.

Pinokkio schreef: di 13 jun 2023, 11:56 Dit is een onzinnig vraagstuk en te onbenullig voor het examen van een ingenieursopleiding.
Er worden dingen gegeven die je in feite niet nodig hebt, en er missen dingen die je wel nodig hebt.
Het is uit een examen bachelor industrieel ingenieur (bio)chemie aan de hoogst gerangschikte universiteit van België. :?
Het is een poging lijk mij om in één examenvraag de kennis van compressoren en pompen te testen.
Ze moeten het examen wel oplossen met een niet-grafische rekenmachine. Dat leidt wel tot beperkingen. Daarom is het in het algemeen soms nodig om het debiet te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Compressor, warmtewisselaar en pomp

Pinokkio schreef: di 13 jun 2023, 11:56 De RPM van de pomp kun je met alleen de zichtbare gegevens niet berekenen.
Ik vermoed dat de idee van de docent zou kunnen zijn om gebruik te maken van:
Het pompgedrag in relatie tot het toerental voldoet aan de volgende wetten:

Het debiet is evenredig met het toerental;
De opvoerhoogte verandert kwadratisch met het toerental;
Het asvermogen verandert met de derdemacht met het toerental;
Maar dan het wel een basistoerental gegeven moeten zijn van waar ze kunnen vertrekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.552

Re: Compressor, warmtewisselaar en pomp

wnvl1 schreef: di 13 jun 2023, 20:09
Maar dan het wel een basistoerental gegeven moeten zijn van waar ze kunnen vertrekken.
dit misschien?
actueel toerental.png
actueel toerental.png (1.43 KiB) 777 keer bekeken
N,H en Q : de actuele waarden van toerental[rpm] ,differential head[m] en flowrate [m3/s]
Index1: opzoeken in de beschikbare tabel voor gelijksoortige modelpompdata bij 75% rendement?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Compressor, warmtewisselaar en pomp

Ja, dat is wat ik bedoel, maar het is duidelijk dat er wat mankeert aan de opgave.

Reageer