[natuurkunde] Modelleren van demping in massaveersysteem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] Modelleren van demping in massaveersysteem

Geachte lezer,

Voor een Natuurkunde practicum dat ik zelf mocht verzinnen moet ik een model in coach maken. Het natuurkunde practicum betreft een massaveersysteem met demping. De demping is in dit geval een emmer water die onder de veer is geplaatst en waar de gewichtjes dus telkens in komen, iets wat wrijving zou moeten creëren.

Nu heb ik nogal veel moeite met het verwerken van de wrijving in mijn model. De gegevens die ik heb voor het model zijn de veerconstante van 2,707, de massa van de gewichten van 83,82 en de veer die zelf 8 cm is (in hoeverre dat laatste relevant is?).

Ik heb als bijlage een screenshot toegevoegd van hoever ik tot nu toe ben gekomen met mijn model.

Alvast heel erg bedankt voor een antwoord!
Screenshot 2023-06-14 at 20.32.53.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.998

Re: [natuurkunde] Modelleren van demping in massaveersysteem

Wrijving in gas of vloeistof wordt doorgaans beschouwd als evenredig met de snelheid in het kwadraat, evenredig met de dichtheid van gas/vloeistof, evenredig met het oppervlak loodrecht op de bewegingsrichting en een weerstandsconstante.
\(F=C_w \frac{1}{2} A \rho v^2\)
Als het voorwerp in en uit de vloeistof komt moet je ook het verschil in opwaartse kracht meenemen en bepalen of het voorwerp onder het wateroppervlak zit of niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.550

Re: [natuurkunde] Modelleren van demping in massaveersysteem

Bovendien moet je zorgen dat de richting van de wrijvingskracht tegengesteld is aan de richting van de snelheid.

Reageer