optimale impulsresponsie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

optimale impulsresponsie

impulsresponsie.png
In mijn computersimulatie van dit slecht gedempte massaveersysteem is het redelijk gelukt om via trial en error de optimale impulsresponsie (minimale impulsresponsietijd zonder overshoot) met een PID-regelactie te bereiken. Dit afregelen duurt lang omdat de éne regelaaractie de werking van de andere beïnvloed etc.).
Bestaat er niet een of ander criterium voor optimale impulsresponsie waarmee de waarde van de regelaarparameters Kr, Ki en Kd direct vast ligt?

Berichten: 3.934

Re: optimale impulsresponsie

de optimale impulsresponsie wordt bepaald door de overdracht van het teruggekoppelde systeem. Die overdrachtsfunctie kun je analyseren en dimensioneren evt door de poolbaan te tekenen bij variatie van de parameters.

Technicus
Berichten: 1.167

Re: optimale impulsresponsie

Ben je niet gewoon op zoek naar de formule van “kritisch gedempt”?

Berichten: 3.934

Re: optimale impulsresponsie

CoenCo schreef: za 17 jun 2023, 23:23 Ben je niet gewoon op zoek naar de formule van “kritisch gedempt”?
waarschijnlijk wel. De vraag is hoe dat samenhangt met de parameters van een pid regelaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: optimale impulsresponsie

CoenCo schreef: za 17 jun 2023, 23:23 Ben je niet gewoon op zoek naar de formule van “kritisch gedempt”?
Daar zal het inderdaad op neerkomen!
ik heb dat zo goed als mogelijk (op het oog) ingesteld met de drie regelaarparameters.
Nu blijkt het polen-nulpunten beeld van de closed loop overdracht 1 reële pool en 2 complexe polen die exact samenvallen met twee nulpunten op te leveren.
polen nulpuntenbeeld.png
polen nulpuntenbeeld.png (7.22 KiB) 989 keer bekeken
is dat misschien de voorwaarde voor kritisch gedempt?

Berichten: 3.934

Re: optimale impulsresponsie

ukster schreef: zo 18 jun 2023, 00:14
CoenCo schreef: za 17 jun 2023, 23:23 Ben je niet gewoon op zoek naar de formule van “kritisch gedempt”?
Daar zal het inderdaad op neerkomen!
ik heb dat zo goed als mogelijk (op het oog) ingesteld met de drie regelaarparameters.
Nu blijkt het polen-nulpunten beeld van de closed loop overdracht 1 reële pool en 2 complexe polen die exact samenvallen met twee nulpunten op te leveren.
polen nulpuntenbeeld.png
is dat misschien de voorwaarde voor kritisch gedempt?
in dat geval cancelen die polen en nulpunten elkaar en zou je alleen het effect van de pool op de horizontale as zien, maar omdat die reel is geeft dat geen slingering. 2 complexe polen geven een responsie waarvan de demping bepaald wordt door de hoek met de oorsprong.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: optimale impulsresponsie

sneller dat dit krijg ik het niet afgeregeld.
minimale tijd equilibrium ongeveer 25ms
harmonische oscillator.png
harmonische oscillator.png (8.99 KiB) 919 keer bekeken
polen nulpunten beeld.png
polen nulpunten beeld.png (4.11 KiB) 919 keer bekeken
stapresponsie.png
impulsresponsie.png
impulsresponsie.png (10.63 KiB) 919 keer bekeken

Reageer