Nut warmtepomp

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Nut warmtepomp

Nesciyolo schreef: zo 25 jun 2023, 22:52 Ik zou indien mogelijk geen dunne plekken maken. Dat zijn kou-bruggen. En kou betekent vocht.
Momenteel is er helemaal geen isolatie in de slaapkamer.
Ik denk niet dat dikke isolatie, met hier en daar wat dunne isolatie plekken een vochtprobleem zou veroorzaken.


De binnenmuur van de slaapkamer is de buitenmuur van het woonhuis. Probleem is dat die muur boven het dak van de slaapkamer doorloopt tot het dak van het woonhuis. Dat muurstuk wordt in de winter koud en de hele muur is dan een grote koudebrug van buitenlucht naar slaapkamer. Of dat in de praktijk een probleem is zal volgende winter moeten blijken en hangt er ook vanaf of die muur een spouwmuur is of niet.
Met een IR-thermometer kunnen dan metingen gedaan worden aan die binnenmuur om te zien of die muur kouder is dan de luchttemperatuur in de slaapkamer. Ik vermoed van wel, vooral als het een spouwmuur is want dan is de buitenste buitenmuur boven het slaapkamerdak in de winter erg koud en dat is dan ook de binnenmuur van de slaapkamer. Probeer het je voor te stellen.
Of ook de binnenmuur isoleren het geld en gedoe waard is durf ik niet te zeggen. Ik zou zeggen: eerst eens een winter zonder proberen en IR metingen doen op vriesdagen.

Bewoner kan ook nadenken wat te doen met de vloer. Wat mogelijk is hangt van het type vloer af. Ook hier is onzeker of vloerisolatie het geld en gedoe waard is. Ook hier volgende winter IR-metingen doen of de vloer te koud is.

Berichten: 405

Re: Nut warmtepomp

Pinokkio schreef: ma 26 jun 2023, 10:29 Probleem is dat die muur boven het dak van de slaapkamer doorloopt tot het dak van het woonhuis. Dat muurstuk wordt in de winter koud en de hele muur is dan een grote koudebrug van buitenlucht naar slaapkamer.
Je kan het zo gek maken als je wilt. Maar hier kunnen we erover nadenken hoe het zou kunnen zijn. Je kan er ook voor kiezen om die muur op de een of andere manier te onderbreken. Er bestaat foamglas. Dat is gemaakt door gas in gesmolten glas te pompen. Het isoleert net zo goed als steenwol maar is erg sterk. Er kunnen hele muren van gebouwd worden en er is zelfs een project waar de vloer van een parkeergarage van foamglas is gemaakt. Je zou een paar lagen baksteen kunnen vervangen door foamglas. Is misschien ook wel een aardige brandveilige optie voor de andere isolatie. Ik heb eens een stukje in mijn handen gehad. Lichtere kwaliteiten verbrokkelen een beetje en het oppervlak voelt ruw. Dus goed afwerken is wel belangrijk.

Berichten: 866

Re: Nut warmtepomp

Kijk eerst eens wat je kan uitgeven.
Dit soort dingen later aanpakken is lastig als je er in wilt gaan wonen.
je zolder of iets dergelijks gaat nog wel maar de kamer of slaapkamer maak je beter in 1 keer goed het liefst voordat je het huis betrekt.
je kan beter besparen op de keuken of de vloerbedekking dat is naar een paar jaar veel makkelijker te upgraden

foamglas is mooi spul maar wel ontzettend duur isolatiemateriaal.
binnen is minerale wol de meest voor de hand liggende oplossing.
je bent heus niet de eerste die voorzetwanden en een geisoleerde plafonds wil aanbrengen aan de binnenzijde.

schakel een bouwkundige in en laat een profesioneel plan maken dat kost iets maar dat verdien je wel terug in de kwaliteit van de verbouwing.

wat je ook doet koop geen materiaal bij een bouwmarkt.
ga naar de professionele bouwmaterialen handen die is goedkoper (helemaal bij flinke hoeveelheden) maar behalven dat is de kwaliteit van wat ze leveren ook vele malen beter.

Berichten: 34

Re: Nut warmtepomp

Weet niet of het nog actueel is.
Hier(in CZ) deed ik een test in 1 van mijn gebouwen die ook niet geisoleerd was.
en op dezelfde goedkope manier zoals ze het hier al 30 jr doen.
op de buitenmuur fassade polystyrene minimaal 10 cm nu zou ik voor 15 cm gaan.
plastic pluggen voor de isolatie (die zijn lang en geheel van plastic.
dan tegel lijm erop met een glasvezelnet.
afwerken met tegellijm.
indien gewenst een dunne afwerking van fijn wit putz.
in een ander gebouw aan de binnenmuur omdat daar steeds schimmel was.
En de enige reden is dat schimmel het beste gedijt is bij 8-12C.
alleen 15mm gebuikt.
was een enorm verschil nu al 3 jr oud en geen schimmel.
Tevens het plafond gedaan.
Je merkt wel dat de vloer nog koud is ,dus daar zou ook iets moeten gebeuren.
Het hangt hier vol met warmtepompen en nu ook in de winter lekker warm.
Moet wel zeggen dat in Nederland de warmtepompen belachelijk duur zijn.

Reageer