Berekeningen fossiele subsidies

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Berekeningen fossiele subsidies

In 2021 berekende zelfstandig onderzoeker Alman Metten de grootte van de subsidies op fossiele brandstoffen (17.5 miljard euro - klik), en in 2023 schreef hij een update met meer openlijk beschikbare data (30 miljard - klik). Ik probeer nu zijn berekeningen en redenatie te volgen door de berekeningen zelf uit te voeren met dezelfde publiek toegankelijke data.

Hier loop ik tegen een probleem aan wanneer we kijken naar de gecorrigeerde tarieven voor energiebelasting op elektriciteit. Neem bijvoorbeeld het jaar 2021. Het tarief tot 10.000 kWh per jaar was toen €0,09428 per kWh, en er gold een belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting van €461,62 (Bron: Belastingdienst).
Deze studie vermindert de belastingtarieven met de aansluitingskorting. Dat gebeurde door het hoogste tarief in een schijf te vermenigvuldigen met het maximumverbruik in die schijf, daar de aansluitkorting van af te trekken, en zo vervolgens het tarief per kWh te bepalen.
Indien ik dit doe, zou ik zeggen dat het gecorrigeerde tarief €0,09428 - € 461,62/10.000 = €0.04812 per kWh moet zijn. Echter, in zijn stuk komt hij op €0,0781 per kWh. Waasrchijnlijk interpreteer ik zijn correctie verkeerd. Heeft iemand van jullie een verklaring hoe Metten het belastingtarief corrigeert voor aansluitingskorting?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Berekeningen fossiele subsidies

Een ander iets dat ik niet kan verklaren is het volgende. Hij berekent het hypothetische bedrag dat betaald zou worden aan energiebelasting als iedereen hetzelfde betaalde door het totale verbruik te vermenigvuldigen met het tarief uit schijf 1. Dit totale verbruik is voor huishoudens en producenten samen. Vervolgens vergelijkt hij dit met wat daadwerkelijk binnenkomt (Bron: CBS).

In 2019 kwam er 6697 miljoen binnen aan energiebelasting: 2901 van alle economische activiteiten, 3754 van particuliere huishoudens en 42 van niet-ingezetenen. Metten vergelijkt hier met 2901, maar volgens mij moet je vergelijken met 6697, omdat de te betalen EB ook berekend was over het totaal. Wat denken jullie?

Reageer