Simulation testing voor griotere statistische power?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 303

Simulation testing voor griotere statistische power?

Dag,

Ik heb een zelf afgeleide vergelijking om het effect van verschillende typen infuus op de plasmanatriumspiegel retrospectief "gevalideerd" in een klein patiënten-sample (N = 15) en vergeleken met het voorspellend vermogen van een reeds bestaande predictievergelijking. De opzet is kort gezegd: meet natriumspiegel 1 --> dien infuus (omsolaliteit/volume) toe --> meet natriumspiegel 2 --> vergelijk gemeten delta met voorspelde delta door vergelijking 1 en door vergelijking 2.
Nu is de power bij N = 15 niet grandioos en raadde een vriend me aan deze te vergroten d.m.v. simulation testing. Maar heb je aan N = 15 (=15 x 2 natriumspiegels) wel voldoende meetpunten om aannames over de verdeling/spreiding te doen en kun je met simulation testing überhaupt de statistische power vergroten? Zeggen ze niet altijd dat je met bootstrapping ook niet de power kunt vergroten; geldt hiervoor niet hetzelfde? Het voelt een beetje als "generatio spontanea", haha...
Dank voor de toelichting alvast!

Gr.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.348

Re: Simulation testing voor griotere statistische power?

Bij bootstrapping is niet meer voldaan aan de voorwaarde van onafhankelijke metingen. De power gaat dat niet echt verhogen. Anders zou iedereen altijd bootstrapping toepassen. Ik vind bootstrapping wel nuttig om te gebruiken in sommige gevallen als aan de voorwaarde van normaliteit niet is voldaan.

Reageer