Lamp aanduiding

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Lamp aanduiding

De lichtsterkte van ledlampen neemt niet merkbaar af als de netspanning lager wordt, in tegenstelling tot de lichtsterkte van gloeilampen. Als ik de waterkoker aanzet daalt de spanning op de stopcontacten in mijn keuken met 5 volt. Destijds viel me het acuut zwakker worden van gloeilamplicht bij het aanzetten van de waterkoker altijd op. Toen ik overstapte op ledverlichting was dat effect verdwenen.

Berichten: 3.934

Re: Lamp aanduiding

jkien schreef: zo 02 jul 2023, 08:43 De lichtsterkte van ledlampen neemt niet merkbaar af als de netspanning lager wordt, in tegenstelling tot de lichtsterkte van gloeilampen. Als ik de waterkoker aanzet daalt de spanning op de stopcontacten in mijn keuken met 5 volt. Destijds viel me het acuut zwakker worden van gloeilamplicht bij het aanzetten van de waterkoker altijd op. Toen ik overstapte op ledverlichting was dat effect verdwenen.
Gloeilampen hebben een hele sterke afhankelijkheid met de netspanning omdat het spectrum heel snel verschuift naar het rood als de spanning omlaag gaat en het vermogn kwadratisch gaat met de lampspanning (deels gecompenseert omdat de weerstand van de lamp een positieve temperatuurcoefficient heeft).

Leds hebben dat effect niet. De lichtoutput in watt is in principe recht evenredig met de stroom door de LED. Wat er gebeurt mbt netspanning is afhankelijk van wat voor elektronica er in de ledlamp zit (bv dimbaar, niet dimbaar). Vaak is het een geregelde stroombronfunctie, dus dan is de lichtoutput vrijwel onafhankelijk van de netspanning (binnen grenzen) De efficiency van de powerconversie van AC in naar DCstroom door de led varieert echter ook omdat het nu eenmaal zo goedkoop mogelijk moet allemaal. Je zou eens kunnen proberen met een zonnecelletje aangesloten op een miliamperemeter om te kijken wat de variatie is van de lichtoutput. Bij een zonnecel is de stroom recht evenredig met de licht intensiteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Lamp aanduiding

HansH schreef: zo 02 jul 2023, 10:06 Je zou eens kunnen proberen met een zonnecelletje aangesloten op een miliamperemeter om te kijken wat de variatie is van de lichtoutput.
Leuk idee, dat moet je zeker even doen! Ik ben benieuwd naar je resultaat.

Berichten: 405

Re: Lamp aanduiding

Er zijn ledlampen die dimbaar zijn. Een standaard dimmer regelt het voltage dat door een lamp gaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Lamp aanduiding

Nesciyolo schreef: zo 02 jul 2023, 13:36 Er zijn ledlampen die dimbaar zijn. Een standaard dimmer regelt het voltage dat door een lamp gaat.
Er staat een spanning over een lamp, er gaat een stroom door een lamp.

Berichten: 3.934

Re: Lamp aanduiding

jkien schreef: zo 02 jul 2023, 10:17
HansH schreef: zo 02 jul 2023, 10:06 Je zou eens kunnen proberen met een zonnecelletje aangesloten op een miliamperemeter om te kijken wat de variatie is van de lichtoutput.
Leuk idee, dat moet je zeker even doen! Ik ben benieuwd naar je resultaat.
net even geprobeerd met een rgb ledlamp van de action (met zo'n afstandsbediening erbij met 16 kleuren)
tussen 160Vac en 240Vac is het vermogen 2.5 watt en de lichtoutput constant binnen 1%

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Lamp aanduiding

Mooi resultaat!

Berichten: 405

Re: Lamp aanduiding

Xilvo schreef: zo 02 jul 2023, 13:46
Nesciyolo schreef: zo 02 jul 2023, 13:36 Er zijn ledlampen die dimbaar zijn. Een standaard dimmer regelt het voltage dat door een lamp gaat.
Er staat een spanning over een lamp, er gaat een stroom door een lamp.
ah ja. Sorry. Lette even niet op.

Berichten: 3.934

Re: Lamp aanduiding

hier nog een metin aan een IKEA LED lamp van 3.4 Watt
IKEA_LED_3p4watt.gif
voor wat het waard is natuurlijk. De power meter heb ik geen specificatie van. ik kon de lamp dimmen met een variac en ging mooi bij ca 120V helemaal uit. Het gekke was alleen dat terwijl ik de knop van de variac omlaag draaide, in de buurt van de 120-130V de spanning op de power meter opliep. Dat is op zijn minst verdacht.

Berichten: 3.934

Re: Lamp aanduiding

mogelijk maakt de lamp dan zoveel storing dat de powermeter verkeerd gaat meten

Reageer