[natuurkunde] Locomotief

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] Locomotief

Ik vroeg mij af hoe ik de torque kan berekenen van een elektromotor. Bijgevoegd mijn tekening van het ontwerp.

Het ontwerp gaat als volgt: dmv een wiel bevestigd aan een elektromotor worden de frames in beweging gebracht. Op de verticale frame zit een doosje wat van links naar rechts beweegt zodra het wiel gaat draaien. De verticale frame zit vast aan een as die bevestigd is aan een tafel. De horizontale frame zit vast aan de verticale ( kan dus niet omhoog of laag). Het horizontale frame zit met een straal van 5 cm bevestigd aan het wiel. Hierdoor beweegt het verticale frame 10 cm heen en weer bij het bevestigingspunt.

Het wiel moet kunnen draaien met 360 toeren. Verder is het gewicht van het blokje 0.5 kg en van de frames 0.8 kg

Weet iemand hoe ik hiermee kan berekenen welke motor ik nodig zijn en hoe de krachten hierbij werken?

Groeten, Anneloes
F0B72126-C3F1-491A-A97A-F65A967ED79B.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Locomotief

Is dit een school/studie-opdracht?

Berichten: 2

Re: Locomotief

Dit is een studie opdracht inderdaad.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Locomotief

Het koppel gaat niet constant zijn, maar afhankelijk van de positie van het verticale frame. Je wil dus het koppel berekenen in functie van de hoek van het wiel wanneer het wiel draait aan 360 toeren per minuut?

Je kan misschien eerst beginnen met een verband te leggen tussen de hoek van het wiel en de hoek van het frame. Door dit af te leiden kan je een verband leggen tussen de hoeksnelheden en nadien de hoekversnellingen. In een volgende stap kunnen dan krachten en koppels berekend worden.

Beginnen met op de tekening de hoeken aan te duiden en een verband te leggen tussen de hoeken...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Locomotief

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".

Reageer