Akoestiek: definitie resonantie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Akoestiek: definitie resonantie

Ook uit het examen akoestiek - interieurarchitect.
vraag5.jpg
Ik denk resonantie te begrijpen, maar dit vind ik wel verwarrend. C is het zeker niet.
Ik zou denken B of D, maar weet het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: Akoestiek: definitie resonantie

Het juiste antwoord is:

b. De koppeling tussen trillingen in de lucht en twee platen/wanden optimaal is.

De resonantiefrequentie is de frequentie waarbij een systeem of een object het gemakkelijkst en met de grootste amplitude kan trillen. In het geval van geluidstrillingen tussen twee platen of wanden, is de resonantiefrequentie de frequentie waarbij de koppeling tussen de trillingen in de lucht en de platen/wanden optimaal is. Dit resulteert in een versterking van de trillingen en een hogere geluidsoverdracht tussen de platen/wanden.

De andere antwoorden zijn niet correct:

a. De snelheid van geluid in de lucht en de snelheid van geluid in een plaat zijn meestal niet gelijk, dus dit is geen juiste definitie van de resonantiefrequentie.

c. De snelheid van geluid in de lucht is meestal groter dan de snelheid van geluid in een plaat, dus dit is ook geen juiste definitie.

d. De geluidsisolatie is meestal het beste bij frequenties die niet overeenkomen met de resonantiefrequentie. Bij de resonantiefrequentie kan geluid juist beter worden doorgegeven, dus dit is ook geen juist antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Akoestiek: definitie resonantie

ukster schreef: wo 19 jul 2023, 16:10 d. De geluidsisolatie is meestal het beste bij frequenties die niet overeenkomen met de resonantiefrequentie. Bij de resonantiefrequentie kan geluid juist beter worden doorgegeven, dus dit is ook geen juist antwoord.
Dus daarom heb je een minimum bij de resonantiefrequentie. Daarom valt er ook iets te zeggen voor D.

ukster schreef: wo 19 jul 2023, 16:10 c. De snelheid van geluid in de lucht is meestal groter dan de snelheid van geluid in een plaat, dus dit is ook geen juiste definitie.
Ze zijn meestal bij een bepaalde frequentie gelijk. Dat noemen ze dan de coincidentiefrequentie in de akoestiek. Op zich lijkt mij dat ook een soort van resonantie.




Wat niet wegneemt dat ik op zich ook wel geneigd ben om B te antwoorden. Maar het staat nergens in de cursus. Ik vind het heel verwarrend. Gelukkig hadden wij vroeger bijna nooit multiple choice examens.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Akoestiek: definitie resonantie

Wat een onduidelijke vraag. Wordt niet verteld wat met de twee platen bedoeld wordt, hoe de opstelling eruit ziet?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Akoestiek: definitie resonantie

Dat was mijn gevoel ook. Niet alleen bij deze vraag, maar ook bij andere vragen uit het examen. Multiple choice vragen zijn gemakkelijk om te verbeteren, maar moeilijk om op te stellen.

Berichten: 405

Re: Akoestiek: definitie resonantie

Het gaat over akoestiek dus misschien bedoelen ze wel resonantie in de lucht en niet zozeer in de wand of platen. Mijn antwoord zou ook b zijn denk ik. maar net als bij jullie omdat die andere 3 nogal onzinnig lijken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Akoestiek: definitie resonantie

Het is akoestiek voor interieurarchitecten, dat zijn geen wetenschappers. In huis is de betegelde badkamer een voorbeeld van resonantie en gebrekkige geluidsisolatie. Om punten te scoren zou ik voor D kiezen.

Berichten: 3.934

Re: Akoestiek: definitie resonantie

jkien schreef: wo 19 jul 2023, 23:38 Het is akoestiek voor interieurarchitecten, dat zijn geen wetenschappers. In huis is de betegelde badkamer een voorbeeld van resonantie en gebrekkige geluidsisolatie. Om punten te scoren zou ik voor D kiezen.
in dat geval is er nauwelijks isolatie maar volledige reflectie voor alle frequenties. a en c zijn zeker fout, dus blijven b en d over. d zegt iets over isolatie in relatie met frequentie, maar resonantie wordt bepaald door het feit of er golflengtes passen in een afstand. d zorgt er hooguit voor dat de resonantie wat minder sterk is dus ook fout volgens mij. blijf b over als minst slechte antwoord, maar dan moet wel ergens uitgelegd zijn in de stof wat koppeling precies inhoudt.

Berichten: 405

Re: Akoestiek: definitie resonantie

e: Vul maar wat in. De maker van de vraag heeft geen flauw idee wat het woord resonantie betekent.

Als je er vanuit gaat dat binnenhuisarchitectuur een soort low level marketing voor zeer oppervlakkige niet-professionele klanten is dan bedoelen ze misschien wel iets heel anders met al die wetenschappelijk klinkende woorden.

Als je dan bij resonantie "hol klinken" of "door klinken" en bij frequentie "hoe vaak het voorkomt" invult dan kom je inderdaad in de badkamer terecht en misschien op antwoord d.

In mijn zondige jonge jaren heb ik mij verdiept in de kunst van marketing (een vak waar ik volledig ongeschikt voor ben). En wij werden aangemoedigd om woorden te verzinnen die interessant klinken maar waar de klant zijn eigen betekenis aan kan geven. Dus...

Berichten: 405

Re: Akoestiek: definitie resonantie

Nesciyolo schreef: do 20 jul 2023, 10:08Als je er vanuit gaat dat binnenhuisarchitectuur een soort low level marketing voor zeer oppervlakkige niet-professionele klanten is dan bedoelen ze misschien wel iets heel anders met al die wetenschappelijk klinkende woorden.
Probeer je voor te stellen hoe Jan de Bouvrie aan de vrouw van Elon Musk een meeslepend verhaal vertelt over de resonantiefrequentie.

In die context kan het woord alles betekenen wat je wil. In geval er twee binnenhuisarchitecten moeten samenwerken is het handig als ze weten wat de ander bedoelt als hij/zij over de resonantiefrequentie begint, maar ze hoeven de zaak verder niet diepgaand te begrijpen en voor berekenen krijgen ze waarschijnlijk zelfs puntenaftrek.

Reageer