Draagkracht metaalkoker

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Draagkracht metaalkoker

Graag had ik van iemand vernomen hoeveel gewicht 2 metalen kokers van BxH= 60mmm x 120mm met een wanddikte van 5mm zouden kunnen dragen, ze liggen beiden op 2 draagpunten die 1600mm van elkaar liggen, beide kokers liggen evenwijdig op 400mm van elkaar op dezelfde hoogte. het gewicht zal in het midden van de steunpunten geplaatst worden en is 800 x 1000mm, de 1000mm ligt evenwijdig met de liggers, maximum toelaatbare doorbuiging mag niet meer dan 2mm bedragen, indien iemand me kan vertellen wat het maximum gewicht er op deze liggers mag geplaatst worden rekening houdend met deze voorwaarden ben ik er heel erg met geholpen want ik vind geen info over draagkracht kokers op het internet.

Indien dit een gemakkelijke opdracht is wou ik dan ook wel de verhouding weten tussen bovenstaand en kokers van 40mm x 100mm of kokers van 40mm x 80mm met dezelfde wanddikte

Alvast bedankt op reacties op mijn vragen, groeten, Jean

Berichten: 270

Re: Draagkracht metaalkoker

Is de last zo stijf dat deze draagt op de vier uiteinden of draagt deze gelijkmatig verdeeld af?
De verhouding van de doorbuiging wordt bepaald door de Iyy van de profielen.

Berichten: 7

Re: Draagkracht metaalkoker

Last zal later 1m lang zijn en 0,8m breed en ligt in het midden van beide kokers, vanavond post ik een schets, grtn, Jean

Berichten: 7

Re: Draagkracht metaalkoker

kokers.jpg
Dit zou ik willen realiseren, blauwe blok blijft altijd op beide kokers liggen, bedankt voor reacties, groeten, Jean

Berichten: 866

Re: Draagkracht metaalkoker

het is handiger als je het gewicht opgeeft van het blok dat je er op wilt leggen

https://www.vanleeuwen.com/nl/diensten/ ... nformatie/
hier vind je de statische waarde van een groot aantal buizen en kokers

met deze vergeet me nietjes kom je een heel eind voor een berekening
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... i=89978449

Berichten: 7

Re: Draagkracht metaalkoker

Bedankt voor je links, wat kan ik meer vertellen, totale lengte kokers is 1m80, ze liggen dus 10cm per zijde op steunmuren, vermoedelijk zal de blok minder dan 400kg wegen en permanent blijven liggen, mochten er daar nu nog eens 3 à 4 personen op komen te staan dan is dit max 800kg, beide kokers zullen ook onder water zitten, ik laat deze dan ook thermisch verzinken tegen roestvorming, verliezen deze kokers dan een deel van hun sterkte-eigenschappen ? Ik ben wel geen rekenwonder en hoopte dat iemand me een maximum gewicht kon meedelen dat op beide kokers een kleine invloed heeft en een doorbuiging veroorzaakt die minder is dan 2mm

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Draagkracht metaalkoker

Wat is de exacte toepassing?

Vanwaar komt de (strenge) eis van max. 2mm doorbuiging? Met wat pech heb je onbelast al een grotere rechtheidsfout, EN10219-2 staat een maximale afwijking van 0,15% t.o.v. de totale lengte toe.

Naar sterkte toe kan zo'n koker wel wat hebben, als voorbeeld:
- koker 120x60x5mm
- staal S235JR
- vrij opgelegd (scharnier - rol)
- overspanning 1600mm
- 12kN puntlast in het midden
Dat geeft:
- doorbuiging minder dan 2mm (rechtheidsfout niet meegerekend)
- spanningen < 100MPa (dit mag max. 235MPa zijn)
- gerekend rond de sterke as van het profiel

In dit voorbeeld werd er geen rekening gehouden met geldende normen. Voor constructieve toepassingen moet je dit laten uitrekenen volgens de Eurocode door een ingenieur, dat is een stuk complexer (permanente last/wind/sneeuw/UGT/BGT/...).

I.v.m. oppervlaktebehandeling, thermisch verzinken zal de kokers niet verzwakken. Naar corrosie toe is het wel nog belangrijk in wat voor water deze kokers zullen liggen (proper (drink)water / zout zeewater / sterk vervuild water).

Berichten: 7

Re: Draagkracht metaalkoker

Ik wou de 2 kokers gebruiken om 3 arduinblokken op te leggen die dienen als brug over water van een vijver, deze blokken wegen 100-150 kg/st, en deze blijven constant op de kolommen liggen. Rekening houdend met 1 persoon/blok die er nog eens kan opstaan kom ik op een max. totale last van 800kg ( arduin + personen ) op 2 kolommen, doorbuiging wou ik zo klein mogelijk houden omdat dit alles in een zichtlijn ligt. Ik heb de kolommen vervangen door IPE 100 balken omdat ik daarvan wel gemakkelijk de draagkracht kon terugvinden, alvast bedankt voor uw reactie op mijn vraag

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Draagkracht metaalkoker

Als je de verantwoordelijkheid i.v.m. sterkte bij iemand anders dan jezelf wilt leggen, dan moet je dit laten berekenen volgens de norm.

Echter als je gezond boerenverstand gebruikt en naar de belastingstabel kijkt, zou ik het wel durven met een IPE100 want dit voelt overgedimensioneerd aan. Persoonlijk zou ik dan ook nog zorgen voor een deftige betonfundering en zou ik alles stevig met elkaar verbinden (IPE balken vastmaken op de betonfundering en het loopplatform vastmaken op de IPE balken).

Ter info, een IPE100 is zwakker dan een koker 120x60x5.
Bijlagen
belastingstabel IPE100 Infosteel.png

Berichten: 7

Re: Draagkracht metaalkoker

Dit alles wordt uiteraard goed verzekerd aan elkaar, ik had liever koker genomen maar omdat ik dit alles dringend nodig had ben ik al gestart en een IPE gemaakt met bevestigingsgaten en deze laten thermisch behandelen, deze moet nu nog een extra laag krijgen met epoxy poederlak en wordt volgende week al ingebouwd, bedankt voor uw reactie, hopelijk steken andere forumgebruikers hier ook wat van op, groeten, Jan

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Draagkracht metaalkoker

Handig om weten, als je staal laat thermisch verzinken (in een zinkbad) en vervolgens laat poedercoaten, dan dien je dit eerst op te poetsen. Meestal wordt verwacht dat je dit reeds opgepoetst bij de coating aanlevert. Voor meer info zie deze link.

Als je dit echter laat metalliseren i.p.v. thermisch verzinken, dan is deze extra bewerking niet nodig. Thermisch verzinken is wel beter dan metalliseren naar corrosiebescherming toe.

Berichten: 7

Re: Draagkracht metaalkoker

In het bedrijf waar ik werk hebben ze de nodige behandelingsbaden alvorens te poederlakken, toch bedankt dat je dit meegeeft, goed voor andere forumgebruikers, Jan

Reageer