Parallelleiding Haze William formule

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Parallelleiding Haze William formule

Parallel leiding.PNG
Het volgende is gegeven van de parallelleiding:
Q = 0,42 m3/s en de druk in B is 22kPa.

Gevraagd wat is de druk in A.

Eerst moet uit gerekend worden hoeveelheid water door de takken van de ringleiding stroomt
Er zijn 5-tal vergelijkingen bekend:
1. Totale drukverlies in tak 1: Pv1 = L1 * Pv250
2. Totale drukverlies in tak 2: Pv2 = L2 * Pv200
3 Q totaal = Q1 + Q2 >>>>> 0,42 m3/s = 25200 dm3/min = Q1 + Q2 >>>>> Q2 = 25200 - Q1
4. P1 = P2
5. Hazen Williams: (6,05*10^5 * Q^1,85 * L1) / (120^1,85 * dinw^4,87) = (6,05*10^5 * Q^1,85 * L2) / (120^1,85 * dinw^4,87).
C = 120 omdat het staal is, nu is het ook zo dat naarmate de C waarde groter wordt het drukverlies gaat dalen.
Men gaat altijd uit van een laminaire stroming uit als men de Hazen William formule gebruikt.
Alles is wrijvingsloos.

Met dit gegeven komt men uit op het volgende: Q1 = 0,2148 m3/s en Q2 = 0,2052 m3/s en v1 = 4,376 m/s
en v2 = 6,532 m/s.

Vraag is hoe komt men aan de druk in A, is de druk daar lager, en heeft dit te maken met de verhoudingen van de "debieten (Q)" en de snelheden in tak 1 en tak 2?

Bedankt alvast

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Parallelleiding Haze William formule

De druk in A is de druk in B verhoogd met de drukval over de parallelschakeling van tak 1 en tak 2. De drukval over de parallelschakeling is gelijk aan de drukval over ta k1 en is ook gelijk aan de drukval over tak 2. Deze drukval heb je via die formule van Hazen-Williams. De druk daalt overigens stroomafwaards.

Berichten: 8

Re: Parallelleiding Haze William formule

maw om de druk in A te krijgen is druk verlies tussen A en B verminderd met de druk in B? Dit is wat je zegt.

Berichten: 8

Re: Parallelleiding Haze William formule

sorry ik bedoel druk verlies tussen A en D opgeteld met de druk in "B" en anders om geldt dat als de druk in "A" bekent is moet men het druk verlies tussen A - D verminderen met de druk in "A" om de druk in "B" te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Parallelleiding Haze William formule

Ik veronderstel dat je met die 'D' in feite 'B' bedoelt, dan klopt het.

Berichten: 8

Re: Parallelleiding Haze William formule

Ja, dat bedoel ik. Mijn dank.

Maar nu heb ik een andere vraag. Kan men met het druk verschil tussen A - D, de debieten bepalen van Branch 1 en Branch 2
(Tak1 en Tak 2). Wat ik bedoel is dat je het druk verschil weet en de debieten moeyt bepalen van Tak 1 en Tak 2.
Volgens mij denk ik van wel, maar volgens mijn mede studenten niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Parallelleiding Haze William formule

Dat kan. Hazen William legt een verband tussen drukverschil en debiet. Dus als je het drukverschil weet, dan weet je ook het debiet.

Berichten: 8

Re: Parallelleiding Haze William formule

Dus dit houdt in dat als ik een druk verschil heb in een parallel leiding tussen A en D dan kan ik dit druk verschil gebruiken
omde Q1 in Tak 1 en Tak 2 te bepalen met de Haze William formule.

(6,05*10^5 * Q^1,85 * L) / (120^1,85 * dn^4,87). Dan vind ik het vreemd dat zelf onze onderwijzer zegt dat het niet kan
maar goed ik zal het proberen.

Bedankt alvast.

Berichten: 8

Re: Parallelleiding Haze William formule

Haze William.PNG
Dit is de beruchte som.
Nu kan men dus met Qa = 5000 dm3/min het drukverlies tussen C-D berekenen en tussen A-B dit geeft met Hanze William
het volgende C-D = 1,372 bar en A-B = 2,263 bar.

Maar als men het druk verschil gebruikt tussen D-A = 4,983 bar, kom men niet uit met de gewenste waarde van Q1 en Q2.
Want het antwoord voor Q1 van Tak 1 = 2697 dm3/min en voor Q2 Tak2 = 2303 dm3/min.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Parallelleiding Haze William formule

4.983bar - 1.372 bar - 2.263 bar = 1.348bar
Dit is de druk die valt over zowel tak 1 als tak 2 tussen B en C
Met Haze William kan je het debiet berekenen in tak 1 en tak 2.

Berichten: 8

Re: Parallelleiding Haze William formule

Bedankt voor uw hulp.

Er zijn zoveel varianten voor dit soort opgave.

Maar ga even verder proberen.

Maar in ieder geval bedankt voor uw hulp.

Mvrgr,

X

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: Parallelleiding Haze William formule

ringleiding.png
ringleiding.png (10.73 KiB) 2305 keer bekeken
in deze ringleidingvariant kun je de drukval over de verschillende leidingen berekenen met Fanning. De verbindingspijpen hebben een lengte van 10m en een diameter van 25mm. De Fanning wrijvingsfactor is 0,005

Berichten: 8

Re: Parallelleiding Haze William formule

Beste, wist dat er veel van die formules bestaan.
Maar in deze cursus gaat men altijd uit van een Flow van 10 m/s, de stroming is altijd laminair en men genruikt voor deze cursus alleen maar de Haze Williams, en niet alle andere formules.


Groet,

X

Reageer