Risicogroepen en COVID-19

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Risicogroepen en COVID-19

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen

als ik nieuws omtrent covid-19 een beetje volg en poog te filteren op extremen blijf ik toch zitten met de vraag waarom de standaard-gewone-zestiger wel behoort tot de risicogroepen voor Covid en dus komend najaar een booster kan krijgen, maar de mensen die long-covid hebben (of gehad hebben en er gelukkig grotendeels terug bovenop gekomen zijn) niet op die RIVM-lijst staan.
Ik ken mensen uit die groep en ik kan je verzekeren, als je dat (hebt) mee(ge)maakt wil je echt niet weer van voren af aan beginnen.

Dus waarom staan LC-patiënten niet op de RIVM-lijst als risicogroep? En als die mensen nou tóch een booster willen, kunnen die dan ergens terecht?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Risicogroepen en COVID-19

Ik dacht toch dat iedereen tegenwoordig een booster mag halen? Of zijn ze daar weer vanaf gestapt?

Edit: nope, ik had het mis. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... erhaalprik
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Risicogroepen en COVID-19

Ik ben geen viroloog, maar wat ik wel denk te begrijpen is dat mensen die al covid gehad hebben, afweer cellen aangemaakt hebben.

Berichten: 303

Re: Risicogroepen en COVID-19

Het afweersysteem (vooral adaptieve deel, zoals de memory-B-lymfocyten, verantwoordelijk voor immunologisch geheugen) "veroudert" vanaf zesde decade fors af (mogelijk door telomeerverkorting in hematopoëtische stamcellen en dus minder productie van lymfocyten en ook thymusdisfunctie). Tevens vaker chronische longziekten (en überhaupt meer comorbiditeit) op hogere leeftijd, dus minder reserves, mocht virale infectie schade opleveren.
Zie o.a. C. Weyland et al. Aging of the Immune System. Mechanisms and Therapeutic Targets. Ann Am Thorac Soc. 2016: Beginning with the sixth decade of life, the human immune system undergoes dramatic aging-related changes, which continuously progress to a state of immunosenescence. The aging immune system loses the ability to protect against infections and cancer and fails to support appropriate wound healing. Vaccine responses are typically impaired in older individuals. (...)

Long-COVID is een vrij omstreden fenomeen overigens, weinig hard bewijs voor. Een van de enige redelijke studies die ik ken liet zien dat er een sterkere associatie is tussen long-COVID en het idee COVID doorgemaakt te hebben dan tussen long-COVID en daadwerkelijk serologisch bewijs voor doorgemaakte COVID...

Opmerking moderator

link toegevoegd naar geciteerd artiklel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Risicogroepen en COVID-19

Opmerking moderator

Het topic is opgeschoond van enkele niet onderbouwde statements in een filmpje bekend om zijn complot theoriën. graag bij het aanhalen van bronnen er voor zorgen dat deze wetenschappelijk onderbouwd zijn. Onbewezen ideetjes worden naar het rijk der fabelen doorgestuurd. Dank u

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Risicogroepen en COVID-19

Als ik even terug mag naar mijn vraag:
Jan van de Velde schreef: vr 11 aug 2023, 11:28 Dus waarom staan LC-patiënten niet op de RIVM-lijst als risicogroep? En als die mensen nou tóch een booster willen, kunnen die dan ergens terecht?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 264

Re: Risicogroepen en COVID-19

Jan, is dat niet een vraag voor bijvoorbeeld @rivm op twitter (of RIVM accounts op andere sociale media)
Ik denk dat alleen het RIVM een antwoord op de vraag kan geven. Je hebt er b.v. niets aan als ik met een persoonlijke mening erover kom.

Berichten: 405

Re: Risicogroepen en COVID-19

Jan van de Velde schreef: ma 21 aug 2023, 12:14 Dus waarom staan LC-patiënten niet op de RIVM-lijst als risicogroep? En als die mensen nou tóch een booster willen, kunnen die dan ergens terecht?
Ik weet het ook niet maar misschien een voorzetje: Lopen mensen die LC gehad hebben meer risico om het weer te krijgen dan anderen of hebben ze meer risico op zwaardere gevolgen, of hebben ze alleen maar meer angst?
Er is een verschil tussen een groter risico of een grotere angst dat iets gebeurt. Als je meer angst hebt en je kan vrij een herhaalprik halen dan moet je dat gewoon doen denk ik. Ongeacht het risico.

Als er alleen maar meer angst is dan hoeft de overheid die niet nog wat aan te wakkeren door daar een extra dramatisch label aan te hangen.

Reageer