[scheikunde] Molair (M) omrekenen naar m/m%

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Molair (M) omrekenen naar m/m%

Hoi,

Ik zit vast. Ik doe een titratie van HCL met NaOH. Kan kan mijn normaal berekenen (ongeveer 1N). Nu moet ik dit uitdrukken in m/m%. Deze zou tussen 35.0 en 39.0 % moeten liggen. Ik heb al alles geprobeert maar vind helaas de uitkomst niet.

Is hier iemand die me hiermee kan helpen?

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: Molair (M) omrekenen naar m/m%

Is dit alles van gegevens dat je hebt?

Normaal moet je ergens een dichtheid gegeven moet hebben.

Berichten: 4

Re: Molair (M) omrekenen naar m/m%

Hey, ja hoor. Dichtheid is 1,18 g/ml

Berichten: 405

Re: Molair (M) omrekenen naar m/m%

Hoe ver ben je zelf gekomen? Kan je laten zien wat je al berekend hebt? (Ook als het niet goed was.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.989

Re: Molair (M) omrekenen naar m/m%

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Molair (M) omrekenen naar m/m%

Helaas nergens. Ik weet dat het volume HCl x ?N = volume NaOH x 1N. Dus dit geeft N HCl = (volume NaOH x 1)/volume HCl. Het volume HCL is 1,5 ml HCL in 30 ml water en het volume NaOH 1N is ongeveer 30,55 ml. Dan weet ik dus niet goed hoe ik van 0,97N HCl naar %m/m van HCl kan gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [scheikunde] Molair (M) omrekenen naar m/m%

Je hebt de normaliteit van de oplossing gegeven: 1 N HCl (Hoeveel molariteit is dat?)

Molariteit = aantal mol HCl / volume oplossing

Je wilt van molariteit naar m/m%

m/m% = massa HCl / massa oplossing

Hoe ga je nu van aantal mol HCl naar massa HCl? (Welk extra gegeven heb je daarvoor nodig?)
Hoe ga je nu van volume van de oplossing naar de massa van de oplossing? (Welk extra gegeven heb je daarvoor nodig?)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Molair (M) omrekenen naar m/m%

massa HCl = mol * molaire massa = 1 * 36.46 g/mol = 36.46 g

massa oplossing = 103 g HCl in 1 L water. Moet ik dan de massa van water en HCl samen voegen? Dus 1103 g oplossing?

Bijkomende vraag: Als ik 103 g HCl oplos in 1 L water, is mijn concentratie dan 103 g/l of moet ik hier nog vermenigvuldigen met de densiteit?

Mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] Molair (M) omrekenen naar m/m%

@StijnAnn,
ik ben in alles hierboven helemaal de weg kwijt, intussen is totaal onduidelijk wat je aan gegevens hebt en wat je eigenlijk moet uitrekenen.

wat ik tegenkom aan gegevens:
Dichtheid is 1,18 g/ml
Het volume HCL is 1,5 ml HCL in 30 ml water
(dus totaal 31,5 mL ??)
(en bestaat geen pure, vloeibare HCl, dus wat bedoel je met 1,5 mL HCl ?)
volume NaOH 1N is ongeveer 30,55 ml


de vraag:
hoe ik van 0,97N HCl naar %m/m van HCl kan gaan

dat klinkt als jouw vraag, geen idee of het een zinnige vraag is in het grotere verband?

eenwaardig zuur dus 1N = 1 M = 1 mol/L = 36,46 g/L

Maar daarmee haal je nooit de dichtheid van 1180 g/L. Op zijn hoogst de 1030 g/L of zo.

Kortom, grote verwarring.
1) Wat moet je precies weten van welke stof/oplossing,
2) wat weet je precies.
3) En dat wat je weet, is dat gegeven, of heb je dat zelf gemeten/bepaald/berekend, en zo ja hoe?

Kun je even overnieuw beginnen daarmee, anders komen we hier nooit meer uit, terwijl het eenvoudig MOET zijn. Als we alles maar op ene rijtje hebben. Op een heldere vraag met heldere gegevens moet een helder antwoord kunnen komen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer