Indicator microplastics

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Indicator microplastics

Hallo,

Ik heb een stageopdracht gekregen om te bepalen hoeveel non-additive microplastics er vrijkomen bij de slijtage van kunstgras. Mijn idee was om dit te bepalen door middel van chemische extractie. Van tevoren voer ik deze dan uit en na de slijtage.

Als slijtagemethode heb ik de volgende apparaten in gedachten om te gaan gebruiken:
-Taber (slijtage met schuurbandjes)
-Spike (slijtage met spikes die noppen van een voetbalschoen simuleren)
-Betredingsmachine (rollende band over een kunstgrasmat simuleren ook de noppen)
-Hardgrove (verbrijzeling met kogeltjes in een bak)

Ik las op het internet dat die gedaan wordt met NaOH maar ik weet niet precies hoe dit gedaan word.
Heeft iemand ideeen hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Indicator microplastics

janana schreef: ma 04 sep 2023, 14:43 Ik las op het internet dat die gedaan wordt met NaOH maar ik weet niet precies hoe dit gedaan word.
Heeft iemand ideeen hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Zal helpen als je een link naar jouw bron geeft.

Berichten: 4

Re: Indicator microplastics

Ik had chatgpt gevraagd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Indicator microplastics

Chatgpt is in dat opzicht absoluut geen bron om onderzoek te doen, en een beetje chemisch inzicht zal ook zeggen dat plastics doorgaans niet oplossen in een natriumhydroxide oplossing.

Belangrijk zal zijn eerst te kijken naar wat voor (micro)plastics je wilt zoeken en als je hun samenstelling ruwweg weet kan je geschikte oplos / extractie methoden zoeken. Echter als gratis tip, hoe wil je micro plastics extraheren zonder dat je de grote bulk mee extraheert?

Berichten: 4

Re: Indicator microplastics

Ja ik denk dat het totaal geen goede methode is om te gebruiken dus ik ga er ook niet mee verder

Reageer