KNMI'23 Klimaatscenario's voor Nederland

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 264

KNMI'23 Klimaatscenario's voor Nederland

Vandaag (9 oktober 2023) werd door het KNMI het Nieuwe rapport
"KNMI'23 Klimaatscenario's voor Nederland"
gepresenteerd.
Ik ben zelf nog van alles aan het doorlezen en tot me laten doordringen, maar het leek me wel opportuun om nu alvast een topic erover te openen. Ik vind het toch wel een belangrijk document.

hier een link naar het nieuwe rapport van het KNMI

Afbeelding

En hieronder de Youtube video van het KNMI met de titel:
"KNMI'23 klimaatscenario's in het kort"


Berichten: 4

Re: KNMI'23 Klimaatscenario's voor Nederland

Waarom vind je het een belangrijk document.
Er staan geen wetenschappelijke standpunten in.
Voorbeeld Er staat in het document dat we meer extreem weer gaan krijgen.
Nergens in het document wordt dit gespecificeerd wat dit betekend.
Er wordt ook niet vermeld hoe vaak in het verleden extreem weer voorkwam.
Er wordt ook niet vermeld bij welke temperatuur het klimaat veranderd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: KNMI'23 Klimaatscenario's voor Nederland

#Eddie Wik schreef: di 10 okt 2023, 09:08 Waarom vind je het een belangrijk document.
Ik ben de plaatser niet maar ik weet wel waarom het een belangrijk document is. Omdat het ons allen aangaat. Verandering van het klimaat heeft grote gevolgen, ook voor Nederland.
#Eddie Wik schreef: di 10 okt 2023, 09:08 Er staan geen wetenschappelijke standpunten in.
Voorbeeld Er staat in het document dat we meer extreem weer gaan krijgen.
Nergens in het document wordt dit gespecificeerd wat dit betekend.
Nee? Hoe bepaal je wat een wetenschappelijk standpunt is? De meteorologen en klimaatwetenschappers bij het KNMI zijn allemaal wetenschappelijk opgeleid.
Er wordt wel degelijk gespecificeerd wat het betekent: Meer extreme hitte, meer extreem veel regenval in korte tijd.
#Eddie Wik schreef: di 10 okt 2023, 09:08 Er wordt ook niet vermeld bij welke temperatuur het klimaat veranderd
Het klimaat verandert niet bij een temperatuur, het klimaat verandert omdat de gemiddelde temperatuur stijgt.

Berichten: 264

Re: KNMI'23 Klimaatscenario's voor Nederland

#Eddie Wik schreef: di 10 okt 2023, 09:08 Waarom vind je het een belangrijk document.
wat Xilvo al schreef: "Omdat het ons allen aangaat. Verandering van het klimaat heeft grote gevolgen, ook voor Nederland."
Er staan geen wetenschappelijke standpunten" in.
Voorbeeld Er staat in het document dat we meer extreem weer gaan krijgen.
Wat bedoel je met "Wetenschappelijke standpunten". Het is wel degelijk wetenschappelijk, maar bij wetenschappelijke risico beoordeling gaat het om een overzicht van mogelijke gevolgen of mogelijke ontwikkelingen. Over kansen, frequenties, veranderingen daarvan, en zekerheden maar ook een kwantificering van onzekerheden.
Er staat meer in dan de gesimplificeerde samenvatting die jij hier geeft.
Nergens in het document wordt dit gespecificeerd wat dit betekend.
Vanaf pagina 41 staat: "KNMI'23 klimaatscenario's in de praktijk. 11 impact cases".

Reageer