Kan dit: een 3fasen net in combinatie met een auto transformator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Kan dit: een 3fasen net in combinatie met een auto transformator

Beste Lezer,
Ik heb vraag over een driefasen electriciteitsnetwerk waar een 1fase auto transformator op wordt aangesloten. De wikkelingen van de auto-tranformator zitten op en gemeenschappelijk ijzerpakket.
De schakeling zal als het mee zit worden toegepast in een solar power wall van een huis. In normaal bedrijf is figuur A van toepassing, zie beneden. Als het stroomnet uitvalt dan neemt de inverter van de power wall het over en zal de energie leveren vanuit batterijen en dan is figuur B van toepassing.

Het figuur A laat zien hoe de auto-transformator is aan gesloten op het drie fasen net. De auto-transformator geeft een 2:1 centertap en deelt de L1-L3 fase spanning van 220(380) volt in tweeën. In het buitenland heet dit type transformator ook wel een SplitPhase tranformator. Ik moet de center tap van de auto-transformer aansluiten op de nul van het drie fasen net oftewel het sterpunt.
Ik heb de waarden van de spanningen voor twee type netten dat in de wereld wordt gebruikt 127V en 220V in de tekening A opgenomen.
Figuur B laat zien hoe de hybride inverter het overneemt van het stroomnet als dat uitvalt. Het stroomnet wordt dan van de Inverter en het huis geïsoleerd middels een Auto-Tranfer-Switch (ATS) en de Inverter gaat dan stroom leveren aan een deel van het huis.

Hier is mijn vraag:
Wanneer ik de center tap van de auto-transformator aansluit op de nul van het drie fasen net dan heb ik een probleem met het verklaren van de spanningen. Het driefasennet zegt me dat tussen de nul en L1 een spanning van 127 (220) volt moet staan, maar volgens de werking van de auto-tranformer zou ik daar 110 (190) Volt verwachten. Als de spanning de fasen zouden volgen dan zou in de wikkeling de magnetische flux in fase moeten verschillen maar dat kan niet in een gemeenschappelijk ijzerpakket.

Welke denkfout maak ik hier of blaas ik hier een auto transformator op. Ik hoop dat iemand me kan uitleggen wat hier gebeurd en hopelijk me kan uitleggen dat er niets mis gaat.
3Pfase auto transformer problem.png

Berichten: 3.934

Re: Kan dit: een 3fasen net in combinatie met een auto transformator

Piet_de_Pad schreef: za 07 okt 2023, 20:36 Ik hoop dat iemand me kan uitleggen wat hier gebeurd en hopelijk me kan uitleggen dat er niets mis gaat.

3Pfase auto transformer problem.png[/img]
je gebruikt 2 gekoppelde wikkelingen die daarmee dus dezelfde spanning geven zonder fasevershuiving. maar die probeer je aan te sluiten op 2 120 graden faseverschoven spanningen. Dat kan niet werken omdat in het kringetje de som van de spanningen niet 0 is. resultaat is dus min of meer een kortsluiting.

Berichten: 82

Re: Kan dit: een 3fasen net in combinatie met een auto transformator

@TS
In welk land zou dit eventueel uitgevoerd gaan worden?
Wat staat er aan spanningswaarden op de desbetreffende kWh-meter vermeld?
Waar is de transformator zoals getekend in zowel A als B, fysiek gesitueerd?
Waarom is die transformator niet met galvanisch gescheiden wikkelingen uitgevoerd?
Wat wordt er precies bedoeld met de zin: "Als de spanning de fasen zouden volgen dan zou in de wikkeling de magnetische flux in fase moeten verschillen maar dat kan niet in een gemeenschappelijk ijzerpakket?

Berichten: 5

Re: Kan dit: een 3fasen net in combinatie met een auto transformator

HansH schreef: za 07 okt 2023, 22:52
Piet_de_Pad schreef: za 07 okt 2023, 20:36 Ik hoop dat iemand me kan uitleggen wat hier gebeurd en hopelijk me kan uitleggen dat er niets mis gaat.

3Pfase auto transformer problem.png[/img]
je gebruikt 2 gekoppelde wikkelingen die daarmee dus dezelfde spanning geven zonder fasevershuiving. maar die probeer je aan te sluiten op 2 120 graden faseverschoven spanningen. Dat kan niet werken omdat in het kringetje de som van de spanningen niet 0 is. resultaat is dus min of meer een kortsluiting.
Wat ik van andere forums hoor en wat ik zelf ook inzien is dat het mis gaat als ik de nul van het E-net verbind met de nul van de auto transformator. Ik ben het met je eens dat er dan kortsluit stromen gaan lopen.

Berichten: 5

Re: Kan dit: een 3fasen net in combinatie met een auto transformator

hbh schreef: zo 08 okt 2023, 12:36 @TS
In welk land zou dit eventueel uitgevoerd gaan worden?
Wat staat er aan spanningswaarden op de desbetreffende kWh-meter vermeld?
Waar is de transformator zoals getekend in zowel A als B, fysiek gesitueerd?
Waarom is die transformator niet met galvanisch gescheiden wikkelingen uitgevoerd?
Wat wordt er precies bedoeld met de zin: "Als de spanning de fasen zouden volgen dan zou in de wikkeling de magnetische flux in fase moeten verschillen maar dat kan niet in een gemeenschappelijk ijzerpakket?
Land : mexico
Meter Waarden: drie phase 127V
Waar: Buiten, twee meter vanaf de meter aansluiting type HW-TX5000
Galvanisch gescheiden: niet nodig of gewenst, enkele wikkelingen zijn goedkoper en hebben minder verliezen,
Bedoeld met de zin: De twee 127V spanningen zijn 120 graden verschoven. Per wikkeling moet een tegen EMF worden opgewekt van 127V met de bijbehorende fase. E.e.a betekend dat de fux per wikkeling 120 graden verschoven moet zijn en dat kan niet in een transformator met slechts een magnetisch pad. Als het middenpunt van de transformator niet aan de nul van het Enet zit dan is er niks aan de hand en wordt de spanning gedeel t.o.v dat mid punt, Zodra je de twee spoelen een eigen spanning geeft die t.o.v. elkaar uit fase zijn dan gaat het fout dat gebeurd als je de nul met de het mid punt van de transformator verbind.
Ik hoop dat het iets duidelijker is.

Berichten: 3.934

Re: Kan dit: een 3fasen net in combinatie met een auto transformator

Piet_de_Pad schreef: za 07 okt 2023, 20:36
Wanneer ik de center tap van de auto-transformator aansluit op de nul van het drie fasen net dan heb ik een probleem met het verklaren van de spanningen. Het driefasennet zegt me dat tussen de nul en L1 een spanning van 127 (220) volt moet staan, maar volgens de werking van de auto-tranformer zou ik daar 110 (190) Volt verwachten. Als de spanning de fasen zouden volgen dan zou in de wikkeling de magnetische flux in fase moeten verschillen maar dat kan niet in een gemeenschappelijk ijzerpakket.
3Pfase auto transformer problem.png[/img]
wat is het doel van het geheel? je wilt blijkbaar uit een 3 fasen 127V ster net een 110/220V 1 fase AC maken?
een auto transformator is van zichzelf al gekoppeld tussen de 2 wikkelingen. dus je hoeft maar 1 wikkeling van spanning te voorzien en dan heb je een copie van die spanning op de andere wikkeling. Je kunt ook de spanning zetten over de 2 wikkelingen in serie en dan heb de halve spanning op 1 wikkeling. maar wat jij die kan niet: 2 verschillende spanningen over de 2 wikkelingen aanbrengen . Dat gaat fout omdat de wikkelingen 1:1 gekoppeld zijn en dus per definitie dezelfde spanning voeren.

Berichten: 5

Re: Kan dit: een 3fasen net in combinatie met een auto transformator

HansH schreef: di 10 okt 2023, 19:12
Piet_de_Pad schreef: za 07 okt 2023, 20:36
Wanneer ik de center tap van de auto-transformator aansluit op de nul van het drie fasen net dan heb ik een probleem met het verklaren van de spanningen.
Klopt Ik moet van 230V een 120V maken de Auto Transformator is of op het 3Fase net aangesloten en in backup mode op een 220 Volt GT Inverter. En dat gaat niet goed. Het systeem is van Huawei en deze zeggen dat het werkt. Ik zeg dus ook dat dit niet goed gaat. Ik heb twee andere oplossingen waarvan een het gebruiken van een transformator inplaats van een auto transformator zie plaatje beneden. Voor zover ik kan zien is het probleem nu opgelost.

Laat me weten of jij dit ook zo ziet.
Bedankt voor je reactie.
Bijlagen
3Phasen naar eenfase zonder nul conflict .png

Berichten: 3.934

Re: Kan dit: een 3fasen net in combinatie met een auto transformator

Piet_de_Pad schreef: do 12 okt 2023, 18:15
HansH schreef: di 10 okt 2023, 19:12
Piet_de_Pad schreef: za 07 okt 2023, 20:36
Wanneer ik de center tap van de auto-transformator aansluit op de nul van het drie fasen net dan heb ik een probleem met het verklaren van de spanningen.
Klopt Ik moet van 230V een 120V maken de Auto Transformator is of op het 3Fase net aangesloten en in backup mode op een 220 Volt GT Inverter. En dat gaat niet goed. Het systeem is van Huawei en deze zeggen dat het werkt. Ik zeg dus ook dat dit niet goed gaat. Ik heb twee andere oplossingen waarvan een het gebruiken van een transformator inplaats van een auto transformator zie plaatje beneden. Voor zover ik kan zien is het probleem nu opgelost.

Laat me weten of jij dit ook zo ziet.
Bedankt voor je reactie.
ja dit werkt:
tussen L1 en L3 staat 220Vac en tussen N en La staat 110Vac in fase met L3-L1. tussen L3 en N staat 127Vac en tussen N en L1 staat o0k 127V

Berichten: 5

Re: Kan dit: een 3fasen net in combinatie met een auto transformator

HansH schreef: do 12 okt 2023, 18:51
Piet_de_Pad schreef: do 12 okt 2023, 18:15 Klopt Ik moet van 230V een 120V maken de Auto Transformator is of op het 3Fase net aangesloten en in backup mode op een 220 Volt GT Inverter. En dat gaat niet goed. Het systeem is van Huawei en deze zeggen dat het werkt. Ik zeg dus ook dat dit niet goed gaat. Ik heb twee andere oplossingen waarvan een het gebruiken van een transformator inplaats van een auto transformator zie plaatje beneden. Voor zover ik kan zien is het probleem nu opgelost.

Laat me weten of jij dit ook zo ziet.
Bedankt voor je reactie.
ja dit werkt:
tussen L1 en L3 staat 220Vac en tussen N en La staat 110Vac in fase met L3-L1. tussen L3 en N staat 127Vac en tussen N en L1 staat o0k 127V
Bedankt je bent de eerst die dit bevestigt. Je wilt niet weten wat voor discussie ik hier in mexico heb gehad met Huawei maar uiteindelijk hebben ze mijn probleem erkent en heb ik het opgelost door de common van de auto transformator te isoleren met een relay wanneer het systeem niet in back-up mode is. geen mooie oplossing, maar wel de enige die ik ken.

Berichten: 3.934

Re: Kan dit: een 3fasen net in combinatie met een auto transformator

Piet_de_Pad schreef: za 14 okt 2023, 03:16 Je wilt niet weten wat voor discussie ik hier in mexico heb gehad met Huawei maar uiteindelijk hebben ze mijn probleem erkent
Heb je dan in eerste instantie wel gesproken met elektro energie technici? of alleen met monteurs. iedereen met basiskennis van 3 fasen en transformators zou dit antwoord binnen 5 minuten kunnen geven.

Technicus
Berichten: 1.167

Re: Kan dit: een 3fasen net in combinatie met een auto transformator

HansH schreef: do 12 okt 2023, 18:51
Piet_de_Pad schreef: do 12 okt 2023, 18:15
HansH schreef: di 10 okt 2023, 19:12
Klopt Ik moet van 230V een 120V maken de Auto Transformator is of op het 3Fase net aangesloten en in backup mode op een 220 Volt GT Inverter. En dat gaat niet goed. Het systeem is van Huawei en deze zeggen dat het werkt. Ik zeg dus ook dat dit niet goed gaat. Ik heb twee andere oplossingen waarvan een het gebruiken van een transformator inplaats van een auto transformator zie plaatje beneden. Voor zover ik kan zien is het probleem nu opgelost.

Laat me weten of jij dit ook zo ziet.
Bedankt voor je reactie.
ja dit werkt:
tussen L1 en L3 staat 220Vac en tussen N en La staat 110Vac in fase met L3-L1. tussen L3 en N staat 127Vac en tussen N en L1 staat o0k 127V
Dit werkt alléén als je aan het net gekoppeld bent.
In backup mode schakel je los van het net, en heeft de nul dus geen referentie meer tegen L1 en L3 .
Alles wat tussen L1/L3 en de 0 zit aangesloten werkt dan meer en kan ook kapot gaan (zwevende 0)..

@Piet_de_pad:
Geef eens het hele verhaal ipv deze kleine deelschema’s.
Wat heb je, wat wil je aansluiten en wat moet het kunnen?
En laat dan de oplossingen en berekeningen even buiten beschouwing.

Berichten: 3.934

Re: Kan dit: een 3fasen net in combinatie met een auto transformator

CoenCo schreef: za 14 okt 2023, 11:47 Dit werkt alléén als je aan het net gekoppeld bent.
In backup mode schakel je los van het net, en heeft de nul dus geen referentie meer tegen L1 en L3 .
Alles wat tussen L1/L3 en de 0 zit aangesloten werkt dan meer en kan ook kapot gaan (zwevende 0)..
Het ging ook over de werking van het aan het net gekoppelde systeem. Dat werkt. Hoe je omschakelt naar een niet net gekoppeld systeem is nog niet besproken met de laats voorgestelde oplossing. Daarom is het hele verhaal vertellen wel nodig om het hele verhaal te kunnen beoordelen.

Reageer