Pulsvorm van afstandssensor VL53L1X?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Pulsvorm van afstandssensor VL53L1X?

Op internet kun je een afstandsmeter kopen om afstanden tot 4 meter te meten, met een precisie in de orde van 2 cm. Hij bevat een goedkope "time-of-flight" sensor, VL53L1X. Deze sensor meet de reflectietijd van een infrarode laserpuls. Ik ben verbaasd dat die precisie haalbaar is met goedkope elektronica, want de reflectietijd moet dan toch met een precisie van 0,1 ns bepaald worden, en de stijgtijd van de puls zal dan 0,1 ns of korter moeten zijn.

Ik heb in het verleden wel eens gezocht naar een mogelijkheid om de lichtsnelheid te bepalen met hobby-elektronica, en dit lijkt een beetje in de buurt te komen. Helaas kan ik op internet geen oscilloscoopbeelden vinden van de golfvorm van de uitgezonden en ontvangen puls. Kan iemand anders die oscilloscoopbeelden vinden?

VL53L1X.png

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Pulsvorm van afstandssensor VL53L1X?

Ik heb onder andere deze twee gevonden:
https://www.researchgate.net/publicatio ... plications

https://pure.tudelft.nl/ws/portalfiles/ ... thesis.pdf

Wat ik daar uithaal is dat de steilheid van de flank an sich niet zo belangrijk lijkt. Ook met sinusvormige pulsen kan het. (Tu delft paper pagina 8)

Berichten: 15

Re: Pulsvorm van afstandssensor VL53L1X?

Als je het uitgezonden signaal (1MHz tot 10MHz) en het ontvangen signaal door een XOR haalt, en het uitgangssignaal filtert (middelt), dan kan je met een analoog/digitaal omzetter de afstand meten. Als het verder is, dan is de spanning hoger.
De maximale afstand die je kan meten met 1MHz is
C/( 2*f )=3*10^8m/s / (2 * 1 000 000 Hz) = 150m
Ik heb hier de lichtsnelheid iets afgerond, maar dat is toch een theoretische waarde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Pulsvorm van afstandssensor VL53L1X?

De uitleg in je eerste twee zinnen is zo kort dat ik hem niet begreep. Je terminologie vond ik gelukkig terug in een oud physics stackexchange bericht met meer uitleg en illustraties. Alleen gaat het daar niet om een gepulste laser met een echte ToF-meting (ToF = time-of-flight), maar om een continue laser met 300 MHz amplitudemodulatie, met meting van de faseverschuiving.

In een recenter Quora-bericht zag ik een plaatje van een laserpuls die met goedkope elektronica haalbaar is. De pulsduur is in de orde van 10 ns, de stijgtijd is de helft daarvan. Dus een nanosecondepuls, geen picosecondepuls, op het eerste gezicht is de gewenste resolutie van een paar millimeter daarmee niet haalbaar. Daarom is ook hier de eerste gedachte dat de laser gemoduleerd moet worden met circa 300 MHz, gevolgd door meting van de faseverschuiving, dus geen ToF-meting. Maar in de laatste alinea staat tenslotte: "More recently, it was found to be cheaper to quickly make thousands of measurements using laser pulse time of flight and average them to get better resolution. One technique involves adding a dither to improve the resolution after averaging. You will find most of the devices sold today use this technique." Blijkbaar is de pulsvorm en pulsduur dus niet verbeterd, nog steeds in de orde van 10 ns. Hoe de ToF dan precies gemeten wordt staat er niet bij. 'XOR' kan hier niet omdat de puls niet blokvormig is.

Reageer