[natuurkunde] wat is de spankracht tussen de twee blokken?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] wat is de spankracht tussen de twee blokken?

Vraag:
Twee blokken, die uit een verschillend materiaal gemaakt zijn en die met elkaar verbonden zijn met een dun touw, glijden omlaag langs een vlak dat een hoek θ maakt met de horizontale (zie figuur). De blokken hebben respectievelijk massa’s mA en mB, en de respectievelijke wrijvingsco ̈effici ̈enten zijn μA en μB. Als mA =mB =5.0kg en μA =0.20en μB =0.30, bepaal dan (a) de versnelling van de blokken en (b) de spanning in het touw als θ = 32◦.

Dat de versnelling in de blokken 3.1 meter per seconde kwadraat is kon ik vinden.
Bij b moet je de spankracht berekenen, in de oplossing is dit 2.1 newton, maar hoe kom je hieraan?
Ik dacht dat je voor de spankracht gewoon de massa maal de versnelling moest doen die net is berekend, maar dan kom je dit getal niet uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: wat is de spankracht tussen de twee blokken?

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: [natuurkunde] wat is de spankracht tussen de twee blokken?

Als je die versnelling van 3,1 m/s2 hebt kunnen berekenen, dan moet de tweede vraag niet moeilijk zijn. Bereken wat de versnelling van een afzonderlijk blok zou zijn. Het verschil met die 3,1 m/s2 wordt veroorzaakt door de kracht in de draad.

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] wat is de spankracht tussen de twee blokken?

En hoe zou je hieraan moeten beginnen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: [natuurkunde] wat is de spankracht tussen de twee blokken?

Hoe heb je die versnelling van 3,1 m/s2 berekend?

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] wat is de spankracht tussen de twee blokken?

Door de wrijvingskracht van de zwaartekracht af te tellen en dit voor beide dozen (met de hoeken rekening gehouden in de formule: sinus en cosinus). Dan deze twee krachten bij elkaar opgeteld (totale kracht= 31.18N) en te delen door de totale massa (5+5kg) = 3.1 meter per seconde kwadraat

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: [natuurkunde] wat is de spankracht tussen de twee blokken?

Doe dat dan voor één van de massa's afzonderlijk en kijk wat het verschil is. Welke massa je kiest doet er niet toe.
De massa's zij allebei 5 kg, dus de ene gaat, zonder verbindingsdraad, evenveel sneller dan het gemiddelde als de andere trager gaat.

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] wat is de spankracht tussen de twee blokken?

als ik dit doe dan doe ik 31.18N gedeeld door 5 dan krijg ik 6.36 meter per seconde kwadraat. Maar als ik nu het verschil neem van 6.36 en 3.31 dan blijft dat 3.31 meter per seconde kwadraat. Hoe moet ik dan nu verder rekenen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: [natuurkunde] wat is de spankracht tussen de twee blokken?

Nee, je moet één enkel blok (of doos) nemen. Dus 5 kg en de bijbehorende krachten.
Je kiest voor één van de blokken met bijbehorende wrijvingscoëfficiënt.

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] wat is de spankracht tussen de twee blokken?

als ik de krachten van de afzonderlijke dozen bereken dan krijg ik voor doos A: 17,67 N en doos B: 13,51 newton. Als ik een van deze getallen deel door 5, dan kom ik een versnelling uit voor doos A: 3,534 meter per seconde kwadraat en doos B: 2,702 meter per seconde kwadraat. Als ik voor elke blok dan 3,1 - deze getallen doe dan krijg ik voor doos A: -0,416 en voor doos B: 0,416. Als ik deze getallen dan vermenigvuldig met 5 voor de spankracht uit te komen dan krijg ik voor doos A: -2,08 en voor doos B: 2,08. Is dit dan de juiste uitwerking om 2,1 uit te komen? Zo ja, als ik dit van enkel doos A had berekend had ik een negatief getal gehad, hoe moest ik dan weten dat dit positief was?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: [natuurkunde] wat is de spankracht tussen de twee blokken?

Ja, dat is de correcte manier. Mooi dat je er nu uit bent!

De doos met de grootste wrijvingskracht zal het minst versnellen, die met de kleinste wrijving het meest, als ze niet met een kabel verbonden zouden zijn.
Blijkbaar gaat de doos met de laagste wrijving het eerst de helling af en trekt hij de andere wat mee.
De voorste doos wordt geremd door de achterste (ondervindt door de kabel een kracht naar achter), de achterste doos wordt wat meegesleept door de voorste, krijgt een kracht naar voren. Eén van die krachten is dan negatief, afhankelijk van wat je de positieve of negatieve richting noemt. De spankracht in de kabel zelf heeft feitelijk geen richting.

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] wat is de spankracht tussen de twee blokken?

Super, heel hard bedankt!!

Reageer