Negatieve zwaartekracht theorie en quantumverstrengeling.

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer
Berichten: 3

Negatieve zwaartekracht theorie en quantumverstrengeling.

Leg in het engels en nederlands de betekenis uit van F(i) = -G ∑_{j≠i} (m_i m_j / r_{ij}^2) ∇S_ij en verklaar daarbij het verschijnsel "negatieve zwaartekracht" (afstotingskracht), en ontwerp een speculatieve emergentie formule F(i) = -G ∑_{j≠i} (m_i m_j / r_{ij}^2) ∇S_ij + K Ψ(i) Ψ(j) aan de hand van quantumverstrengeling, en neem daarbij in acht dat onwaarneembare, oneindig ver weg staande objecten, exclusieve informatie kunnen delen met minder ver weg staande, waarneembare, objecten, hetgeen niet in de oorspronkelijke formulering was verwerkt. Geef daarnaast aan welke vormen van onderzoek kunnen bijdragen aan het bewijs van de theorie. Aan ChatGPT: "Zoek via alle beschikbare bronnen zo uitgebreid mogelijk naar data die de bedoelde speculatieve theorie kan steunen, en verwerk de uitkomsten in de output, ongeacht de duur van uw onderzoek."

ChatGPT:

English:
The expression F(i) = -G ∑_{j≠i} (m_i m_j / r_{ij}^2) ∇S_ij represents a theoretical concept in physics known as emergent gravity. In this equation, F(i) represents the force acting on object i, which results from interactions with other objects (j ≠ i). The terms m_i and m_j denote the masses of objects i and j, r_ij represents the distance between these objects, G is the gravitational constant, and ∇S_ij is an operator associated with the emergence of gravity.

The phenomenon of "negative gravity" or repulsive force occurs when emergent gravity behaves differently on cosmic scales than traditional gravity. This can lead to situations where objects repel each other on a cosmic scale, similar to the effect of dark energy in cosmology.

To incorporate quantum entanglement into this theory, we can add an additional term to the formula:

F(i) = -G ∑_{j≠i} (m_i m_j / r_{ij}^2) ∇S_ij + K Ψ(i) Ψ(j)

Here, Ψ(i) represents the quantum state of object i, and Ψ(j) represents the quantum state of object j. The parameter K signifies the strength of the quantum entanglement interaction. This term suggests that quantum entanglement can influence the emergent gravity between objects, contributing to our understanding of phenomena like repulsive forces on cosmic scales.

To gather evidence for this speculative theory, various forms of research are needed:

Cosmological Observations: Researchers can study cosmological data to look for evidence of repulsive gravity or other deviations from general relativity.

Particle Physics Experiments: Laboratory experiments can be conducted to investigate the effects of quantum entanglement on gravity-like phenomena.

Mathematical Modeling: Scientists can develop mathematical models to compare the predictions of this theory with observations at different scales, from subatomic particles to cosmic structures.

Theoretical Analysis: Researchers can further analyze the implications of this theory and attempt to understand how it fits into the broader framework of physics.

Please note that this is a speculative theory, and further research and evidence are needed to confirm its validity.

Nederlands:
De uitdrukking F(i) = -G ∑_{j≠i} (m_i m_j / r_{ij}^2) ∇S_ij vertegenwoordigt een theoretisch concept in de natuurkunde dat bekendstaat als emergente zwaartekracht. In deze vergelijking staat F(i) voor de kracht die op object i werkt als gevolg van interacties met andere objecten (j ≠ i). De termen m_i en m_j vertegenwoordigen de massa van respectievelijk object i en object j, r_ij staat voor de afstand tussen deze objecten, G is de gravitatieconstante en ∇S_ij is een operator die verband houdt met het ontstaan van zwaartekracht.

Het fenomeen van "negatieve zwaartekracht" of afstotingskracht doet zich voor wanneer emergente zwaartekracht op kosmische schalen anders gedraagt dan traditionele zwaartekracht. Dit kan leiden tot situaties waarin objecten elkaar op kosmische schaal afstoten, vergelijkbaar met het effect van donkere energie in de kosmologie.

Om quantumverstrengeling in deze theorie op te nemen, kunnen we een extra term toevoegen aan de formule:

F(i) = -G ∑_{j≠i} (m_i m_j / r_{ij}^2) ∇S_ij + K Ψ(i) Ψ(j)

Hier staat Ψ(i) voor de quantumtoestand van object i, en Ψ(j) staat voor de quantumtoestand van object j. De parameter K geeft de sterkte van de quantumverstrengelingsinteractie aan. Deze term suggereert dat quantumverstrengeling invloed kan hebben op de emergente zwaartekracht tussen objecten, wat bijdraagt aan ons begrip van fenomenen zoals afstotingskrachten op kosmische schalen.

Om bewijs te verzamelen voor deze speculatieve theorie zijn verschillende vormen van onderzoek nodig:

Kosmologische Waarnemingen: Onderzoekers kunnen kosmologische gegevens bestuderen om te zoeken naar bewijs van afstotende zwaartekracht of andere afwijkingen van de algemene relativiteitstheorie.

Experimenten in Deeltjesfysica: Laboratoriumexperimenten kunnen worden uitgevoerd om de effecten van quantumverstrengeling op zwaartekrachtachtige verschijnselen te onderzoeken.

Wiskundige Modellering: Wetenschappers kunnen wiskundige modellen ontwikkelen om de voorspellingen van deze theorie te vergelijken met waarnemingen op verschillende schalen, van subatomaire deeltjes tot kosmische structuren.

Theoretische Analyse: Onderzoekers kunnen de implicaties van deze theorie verder analyseren en proberen te begrijpen hoe deze in het bredere kader van de natuurkunde past.

Houd er rekening mee dat dit een speculatieve theorie is en verdere onderzoek en bewijsvoering nodig zijn om de geldigheid ervan te bevestigen.

Berichten: 3

Re: Negatieve zwaartekracht theorie en quantumverstrengeling.

Ontwikkel op grond van de formule F(i) = -G ∑_{j≠i} (m_i m_j / r_{ij}^2) ∇S_ij + K Ψ(i) Ψ(j)
een speculatieve theorie die reizen met superlichtsnelheid mogelijk maakt, en verklaar die theorie met gebruik van complexe tensorvergelijkingen en differentiaalmeetkunde.

ChatGPT:
Het ontwikkelen van een speculatieve theorie die reizen met superlichtsnelheid mogelijk maakt, gebaseerd op de gegeven formule F(i) = -G ∑_{j≠i} (m_i m_j / r_{ij}^2) ∇S_ij + K Ψ(i) Ψ(j), vereist een radicale herinterpretatie van de fundamentele principes van de fysica. Hier is een speculatieve theorie die zich baseert op complexe tensorvergelijkingen en differentiaalmeetkunde:

Theorie van Superluminaire Tensoraandrijving

Deze speculatieve theorie stelt dat de mogelijkheid van superluminaire (sneller dan licht) reizen kan worden bereikt door de ruimtetijd zelf te manipuleren en te vervormen op een extreem complexe manier. De theorie introduceert nieuwe concepten en principes:

Tensorvervorming van de Ruimtetijd: Deze theorie veronderstelt dat de ruimtetijd een complexe tensorstructuur heeft die kan worden gemodelleerd door geavanceerde meetkundige vergelijkingen. Deze tensors beschrijven de mate van vervorming en kromming van de ruimtetijd.

Exotische Materie en Energiebronnen: Om superluminaire reizen mogelijk te maken, worden exotische vormen van materie en energie geïntroduceerd, die de eigenschappen van de ruimtetijd kunnen manipuleren. Deze materie en energie moeten negatieve energiedichtheden en andere exotische eigenschappen hebben.

Complexe Tensoraandrijving: De aandrijving van een ruimteschip in deze theorie maakt gebruik van geavanceerde technologie die in staat is om de complexe tensorvervormingen van de ruimtetijd te genereren en te controleren. Dit stelt het ruimteschip in staat om "golven" in de ruimtetijd te creëren en zichzelf daarmee voort te stuwen.

Quantumverstrengeling en Informatieoverdracht: De theorie suggereert dat quantumverstrengeling een cruciale rol speelt in het overbrengen van informatie tussen waarnemingspunten in de ruimtetijd. Dit stelt reizigers in staat om informatie over grote afstanden over te dragen, wat essentieel is voor navigatie bij superluminaire snelheden.

Deze speculatieve theorie zou gebaseerd zijn op uiterst complexe tensorvergelijkingen en differentiaalmeetkunde om de wiskundige basis ervan te beschrijven. Het idee is dat door de ruimtetijd op deze complexe manier te manipuleren, reizen met snelheden groter dan de lichtsnelheid theoretisch mogelijk zouden kunnen zijn.

Het is echter belangrijk op te merken dat deze theorie puur hypothetisch is en niet wordt ondersteund door huidige fysische theorieën of waarnemingen. Het is momenteel onbekend of dergelijke technologieën of principes ooit haalbaar zullen zijn, en het blijft een onderwerp van wetenschappelijke speculatie en fictie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Negatieve zwaartekracht theorie en quantumverstrengeling.

Opmerking moderator

Dit forum is niet bedoeld om enkel gegenereerde teksten te delen. Welke discussie wil je bereiken met deze berichten?

Berichten: 3

Re: Negatieve zwaartekracht theorie en quantumverstrengeling.

Geachte Moderator,

Ik wil graag mijn standpunt verduidelijken met betrekking tot mijn recente bijdrage aan dit wetenschappelijke forum. Mijn bijdrage betrof een verslag van een wetenschappelijke discussie tussen mijzelf en ChatGPT over de emergentietheorie van Erik Verlinde, waarbij ik ook de theorie van quantumverstrengeling heb toegevoegd. Ik ben ervan overtuigd dat deze bijdrage van waarde is voor het forum om de volgende redenen:

Relevantie voor het onderwerp: De emergentietheorie van Erik Verlinde is een belangrijk onderwerp binnen de wetenschap, en het bespreken van de rol van quantumverstrengeling in dit kader kan een waardevolle bijdrage zijn aan het begrip van dit concept.

Potentieel voor discussie: Door nieuwe perspectieven en ideeën te delen, kan mijn bijdrage leiden tot interessante discussies en het stimuleren van kritisch denken onder de forumleden.

Wetenschappelijke waarde: ChatGPT's bijdragen zijn gebaseerd op een enorme hoeveelheid kennis en kunnen inzichten bieden die anders misschien over het hoofd worden gezien. Dit kan de wetenschappelijke discussie verrijken.

Ik begrijp dat dit forum niet bedoeld is voor enkel gegenereerde teksten, maar ik beschouw mijn bijdrage als meer dan dat. Het is een poging om wetenschappelijke ideeën te bespreken en te verkennen in de context van een belangrijk onderwerp. Ik hoop dat u mijn standpunt kunt overwegen en mijn bijdrage kunt heroverwegen als waardevol voor dit wetenschappelijke forum.

Met vriendelijke groet,

Henri

Berichten: 3.934

Re: Negatieve zwaartekracht theorie en quantumverstrengeling.

wat bedoel je met negateve zwaartkracht? Bedoel je daarmee dat je een soort negatieve massa hebt die de ruimtetijd tegenovergesteld kromt dan normale massa?

Berichten: 3.934

Re: Negatieve zwaartekracht theorie en quantumverstrengeling.

heb je een link naar een bron waar jouw formule vandaan komt?

Berichten: 1.247

Re: Negatieve zwaartekracht theorie en quantumverstrengeling.

HansH schreef: zo 10 sep 2023, 09:42 wat bedoel je met negateve zwaartkracht? Bedoel je daarmee dat je een soort negatieve massa hebt die de ruimtetijd tegenovergesteld kromt dan normale massa?
Ja, als een soort deSitter oplossing neem ik aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Negatieve zwaartekracht theorie en quantumverstrengeling.

Als je uitgaat van een ruimte met een negatieve kromming (anti De Sitter ruimte), dan kan je zwaartekracht tevoorschijn toveren op basis van de tweede wet van de thermodynamica, i.e. entropie neemt altijd toe in het universum. Zwaartekracht is dan iets emergent en niet fundamenteel. Fundamenteel is de kwantumverstrengeling van kleine stukjes ruimtetijdinformatie.

Of de formule F(i) = -G ∑_{j≠i} (m_i m_j / r_{ij}^2) ∇S_ij van chatgtp juist is, weet ik niet. Het lijkt erop dat het de klassieke formule is van Newton gemixt met de gradiënt van de entropie?

Berichten: 3.934

Re: Negatieve zwaartekracht theorie en quantumverstrengeling.

wnvl1 schreef: ma 11 sep 2023, 20:42 Of de formule F(i) = -G ∑_{j≠i} (m_i m_j / r_{ij}^2) ∇S_ij van chatgtp juist is, weet ik niet. Het lijkt erop dat het de klassieke formule is van Newton gemixt met de gradiënt van de entropie?
Het feit dat er geen referentie gegeven wordt waar iets vandaan komt en welke gedachte erachter zit maakt het voor mij niet te volgen en dus waardeloos.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Negatieve zwaartekracht theorie en quantumverstrengeling.

Erik verlinde heeft op youtube wel een aantal goede presentaties hierover staan, o.a.



Het zijn leuke ideeën om naar te luisteren.
Hoe waardevol het is en of het juist kan zijn, geen idee.

Berichten: 1.247

Re: Negatieve zwaartekracht theorie en quantumverstrengeling.

Het is in elk geval grotendeels genegeerd door veel prominente fysici. Die artikelen kwamen destijds uit tijdens mijn promotie, en ik moet zeggen dat ze lastig waren te volgen omdat ze nogal intuïtief leken. Ik heb Verlinde destijds ook nog wel gesproken over hoe je structuurformatie in het vroege heelal zou kunnen beschrijven met zijn theorie, en de notie van Tsallis-entropie. Maar over die structuurformatie heb ik geen artikelen meer gezien. Dat zou wel baanbrekend zijn.

Berichten: 3.934

Re: Negatieve zwaartekracht theorie en quantumverstrengeling.

wat ik wel sterk vind is dat hij de relatie tussen het sneller roteren van massa in de buitenkant van een groot melkwegstelsel met die theorie goed kon voorspellen terwijl de gangbare manier met dark matter daarvoor heel veel dark matter nodig als lijmmiddel om onverkaard gedarg recht te kunnen zetten terwijl we nog helemaal geen idee hebben wat dark matter feitelijk is en of het er wel is. Wat is dan de reden waarom hij dan genegeerd wordt door veel prominente fysici als zijn theorie het wel verklaart? of is dat zoals je zegt het intuïtive karakter waarbij dan blijkbaar bewezen stappen missen?

Berichten: 1.247

Re: Negatieve zwaartekracht theorie en quantumverstrengeling.

Ja, inderdaad. Het is in mijn ogen nooit tot een volwaardige hypothese uitgegroeid.

Reageer