[NL recht] Wanner ben je 18 voor de wet.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

[NL recht] Wanner ben je 18 voor de wet.

Wanner ben je eigenlijk 18 voor de Nederlandse wet?
Dit klinkt vreemd maar er is iets wat me onduidelijk is.

Mensen worden wel eens in het buitenland geboren en krijgen dan daar meestal een of ander geboorte bewijs, dat de plaatselijke tijd aan houdt.

Meestal zal dat geen problemen opleveren maar stel nu dat er twee personen zijn A en B die in verschillende landen zijn geboren op precies het zelfde tijdstip in Greenich tijd.
Als de Nederlandse wet dan de plaatselijke tijden aanhoud kan het gebeuren dat met 18jaar de een wel stemrecht heet en de andere niet. Sterker nog het zou zelfs kunnen dat de jongste het heeft en de oudste niet.

Natuurlijk zijn dat zeer uitzonderlijke gevallen, dus vaak zal het niet voorkomen.

Maar hoe is de formele regeling in Nederland, rekent men de geboorte datum om naar Nederlandse tijd zodat het probleem verdwijnt?

PS.
Zelfs binnen landen met veel tijdszone's kan zoiets optreden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.992

Re: [NL recht] Wanner ben je 18 voor de wet.

Ik denk dat men zich hier niet druk over maakt en simpelweg op de geboortedatum op paspoort of ID-bewijs af gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: [NL recht] Wanner ben je 18 voor de wet.

Xilvo schreef: za 23 dec 2023, 15:31 Ik denk dat men zich hier niet druk over maakt en simpelweg op de geboortedatum op paspoort of ID-bewijs af gaat.
Dat zal wel koppen dat men er zich niet druk om maakt.

Dat neemt niet weg dat het toch tot iets oneerlijks kan leiden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.992

Re: [NL recht] Wanner ben je 18 voor de wet.

tempelier schreef: za 23 dec 2023, 15:46
Xilvo schreef: za 23 dec 2023, 15:31 Ik denk dat men zich hier niet druk over maakt en simpelweg op de geboortedatum op paspoort of ID-bewijs af gaat.
Dat zal wel koppen dat men er zich niet druk om maakt.

Dat neemt niet weg dat het toch tot iets oneerlijks kan leiden.
Natuurlijk, maar een heel klein beetje oneerlijkheid nemen we maar op de koop toe om ons veel moeite te besparen.
Iemand kan op z'n achttiende verjaardag 4 of 5 schrikkeldagen achter de rug hebben. Die zijn dus niet exact evenveel dagen oud. Ook oneerlijk.

Reageer