Afname gewicht tijdens overlijden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 638

Afname gewicht tijdens overlijden

Een onderzoeker heeft ooit, met toestemming van de patiënt, zijn lichaam gewogen, vlak voordat hij stierf. Na zijn dood heeft hij zijn lichaam opnieuw gewogen. Het was 200 gram lichter.
Heeft dat een serieus onderzoek tot gevolg gehad met andere patiënten?

Als de patiënt zijn laatste adem uitblaast, wordt zijn tottale gewicht iets kleiner.
Zijn volume wordt ook iets kleiner (de borstkas).
De opwaartse kracht van de lucht neemt daardoor ook iets af (Wet van Archimedes).
Die twee effecten compenseren elkaar.

Mag de conclusie zijn, dat de ziel en of geest 200 gram wogen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.995

Re: Afname gewicht tijdens overlijden

Nee, die conclusie mag niet getrokken worden. Het was geen best experiment en het is nooit gereproduceerd, zelfs niet door de man, Duncan MacDougall, zelf.
Het gerapporteerde verschil was trouwens maar 21 gram.
Een ziel is nooit aangetoond.

Berichten: 303

Re: Afname gewicht tijdens overlijden

Als eenvoudige Brabantse katholieke plattelandsjongen geloof ik zeker in meer tussen hemel en aarde, maar dit lijkt mij strijdig met ongeveer iedere behoudswet uit de natuur- en scheikunde die ik me kan bedenken. Misschien is het gewoon een laatste defaecatie geweest?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.995

Re: Afname gewicht tijdens overlijden

PhilipVoets schreef: vr 05 jan 2024, 19:30 Misschien is het gewoon een laatste defaecatie geweest?
Ik neem aan dat het experiment niet zo harteloos was dat men de stervende naakt op een metalen rooster liet liggen.
Waarschijnlijk was het hele bed op de weegschaal geplaats, de 'defaecatie" zou dan nog steeds meegewogen worden.
Patient plus bed zullen op z'n minst ruim honderd kilo gewogen hebben, die 21 gram is dan slechts enkele tienden van een promille van het totaalgewicht. Misschien was die 21 gram groter dan de nauwkeurigheid onder ideale omstandigheden, in de praktijk kan zo'n fout makkelijk optreden.

Berichten: 303

Re: Afname gewicht tijdens overlijden

Het was ook een beetje “tongue-in-cheek” ;-)

Reageer