Arbeidsfactor frequentieomvormer LT Spice

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Arbeidsfactor frequentieomvormer LT Spice

In de opgave zijn:
- Schijnbaar vermogen KVA
- Lijnspanning uitgang V
- Frequentie uitgang Hz
- DPF verplaatsingsfactor (cos phi) ind
- Spanning tussenkring V
- Weerstand en de inductie in de belasting
gegeven.

De student moet de sinusoidale spanningsbron bepalen. Die zal in de praktijk van een motor of generator komen, maar dat maakt niet zo veel uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Arbeidsfactor frequentieomvormer LT Spice

Als je de lijnspanning \(U_{lijn}\) deelt door \(\sqrt 3\), dan heb je de fasespanning in de belasting \(U_{fase}\).
Het schijnbaar vermogen S gedeeld door 3 keer de fasespanning \(U_{fase}\) is de fasestroom \(I_{fase}\). Je kent de hoek van de fasestroom uit de DPF.
De fasespanning min de fasestroom vermenigvuldigd met de complexe impedantie van weerstand en inductantie in de belasting levert de spanning op van die variabele spanningsbron.

Bedoeling is om onder die waarden de stromen door de halfgeleidercomponenten te bepalen. Dat moet dan wel lukken met het Spicemodel.

Berichten: 3.934

Re: Arbeidsfactor frequentieomvormer LT Spice

Ik zie dat je als belastingsweerstand maar 0.22 ohm hebt. dus dan heb je het over hele grote vermogens of er moet nog iets bij van tegenEMK. Daarom nam ik aan dat je iets wil gaan doen met die 3 extra spanningsbronnen om daar iets van tegenEMK mee te modelleren. Maar uit jouw model kon ik niet opmaken wat je daarmee wil.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Arbeidsfactor frequentieomvormer LT Spice

Ja, er is een redelijk grote tegen EMK, maar dat moet zelf uitgerekend worden op basis van de gegevens die ik zette in de vorige post. Ik kan de cijfers van de opgave moeilijk letterlijk op het forum zetten. Als dat publiek staat, dan kan dat vervelend zijn voor student/docent. Ik zal de simulatie hier wel plaatsen.

Reageer