Citroenzuur- en andere cycli

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Citroenzuur- en andere cycli

HansH schreef: do 11 jan 2024, 11:04 Met verder bedoel ik oa uit kunnen leggen hoe (via welke tussenstadia) de citroenzuurcyclus ontstaan is van niets tot compleet mechanisme en als het in 1 keer is ontstaan dan uit te leggen hoe het evlutiemechanisme dan werkt om in 1 keer zo'n grote stap te kunnen verklaren.
Zoals ik eerder al schreef is het aannemelijk dat de cyclus is ontstaan door het samenkomen van 2 aparte sequenties, waardoor uiteindelijk de producten van de ene sequentie beginstoffen van de andere werden. Evolutionair is dat een groot voordeel, omdat het (proto)organismes minder afhankelijk maakt van de aan- en afvoer van stoffen en de mogelijkheid geeft energie tijdelijk op te slaan.

Die sequenties zelf zijn het gevolg van de meest voor de hand liggende reacties voor stoffen zoals oxaloacetaat dat weer gevormd wordt uit pyruvaat; pyruvaat zelf is een redelijk eenvoudig molecuul dat spontaan kon ontstaan in de Aardse atmosfeer, onder invloed van UV-licht en ook is aangetroffen in meteorieten.

Interessante artikelen in dit verband zijn deze uit 1996, deze uit 2013.

Niet direct voor de Krebscyclus, maar wel zeer interessant is dit artikel uit 2015. Het laat zien hoe de relatief complexe structuur van ribonucleotiden toch in enkele simpele stappen kan ontstaan

De rode draad is dat er al zeer veel bekend is over hoe de verschillende reactiepaden en de bijbehorende stoffen die belangrijk zijn voor levende organismen, gevormd kunnen zijn, onder omstandigheden die waarschijnlijk zijn voor de vroege Aarde.

Het is natuurlijk niet mogelijk om de volledige evolutie hiervan na te bootsen. Maar de verschillende reacties kunnen wel bestudeerd worden en gekarakteriseerd, bijvoorbeeld reactiesnelheden onder verschillende omstandigheden. Aan de hand daarvan kan in ieder geval een plausibel mechanisme worden opgesteld, kunnen modelexperimenten worden uitgevoerd en hypotheses worden getoetst. Precies zoals het in de wetenschap hoort.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3.934

Re: Citroenzuur- en andere cycli

Ik geloof niet dat ik toegang heb tot die artikelen.

Reageer