spanningsbeveiliging

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 19

spanningsbeveiliging

Ik heb een off-grid zonne energie systeem met een Schneider XW8548 inverter. Deze inverter is een paar weken geleden "op hol" geslagen met als gevolg een zeer hoge spanning waardoor diverse electronische apparatuur kapot is gegaan. De inductiekookplaat, twee ledlamp printplaten, de electronische regeling voor de pelletkachel, de electronische regeling voor de Vaillantgeiser, de electronische niveauregeling van onze drinkwatertank en misschien nog meer apparaten die we nog niet gebruikt en getest hebben. Sommige apparatuur stond zelfs niet aan maar wel met de stekker in het stopcontact. Bij alle defecte regelingen zijn de varistors ontploft en toevallig bijna allemaal varistors van 275V en 1 van 400V en van sommige printplaten de smeltveiligheden. De inverter is dus flink uit zijn dak gegaan. Om een dergelijk euvel voor de toekomst voor te zijn wil ik een algemene spanningsbeveiliging in mijn systeem aanbrengen die er eerder uitklapt dan die varistoren. Ben momenteel al twee hele dagen doende om die printplaten te repareren. Via google is wel het 1 en ander te vinden maar dat lijken mij meer hobby spullen en niet geschikt voor de piekstromen die bij mij wel tot 40A kunnen oplopen. Wie kan mij een goed appaaraat aanbevelen?
groet
Hans

Berichten: 3.934

Re: spanningsbeveiliging

ik zou eerst beginnen met na te gaan of je de leverancier van de inverter aansprakelijk kan stellen voor de veroorzaakte schade. zo'n ding moet immers ontworpen zijn om nooit een te hoge spanning te maken en andere apparaten te beschadigen, ook niet als hij stuk gaat.

Berichten: 19

Re: spanningsbeveiliging

In de voorwaarden van Schneider staat nadrukkelijk vermeld dat zij nooit aansprakelijk zijn voor gevolgschade. Ik vind het ook belachelijk dat ze dat zomaar mogen stellen. Als je mijn uren en kosten bij elkaar optelt dan zit je gauw op een 5 honderd euro en het is dan nog maar de vraag of ik mijn inductiekookplaat kan repareren. Wat er ook nog eens bijkomt dat het transport van mijn inverter naar Schneider in Valencia (ca. 200 €) ik ook moet betalen en dan weet ik niet wie het terug sturen na de reparatie moet betalen.

Reageer