weglopen voor de discussie = de ander gelijk geven

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 663

weglopen voor de discussie = de ander gelijk geven

Ik heb een paar keer gemerkt dat topics gesloten worden, als de inhoud van een topic een moderator onwelgevallig is. Recent bijvoorbeeld, toen ik stelde dat in SRT symmetrische tijddillatatie die wordt voorspeld door Einstein, niet kan voorkomen in werkelijkheid (bij de tweelingparadox). Op zo'n moment besluiten moderatoren nogal snel om een topic te sluiten. Eigenlijk vind ik dit onsportief. Maar ook durf ik wel te zeggen, dat door een topic te sluiten, de moderator probeeert weg te lopen voor discussie. En daarmee impliciet de andere partij gelijk geeft. Het mag natuurlijk volgens de forumregels, dat wil ik niet betwisten. Maar wat vinden andere mensen hier van? Het weglopen voor een discussie?

Berichten: 866

Re: weglopen voor de discussie = de ander gelijk geven

Discussie is leuk en leerzaam als je daar voor open staat.
Zolang het een beleefde discussie is vind ik het jammer als hij wordt gesloten gesloten.
je kan dan ook aangeven dat je het oneens blijft en verders niet reageren

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: weglopen voor de discussie = de ander gelijk geven

tuander schreef: za 17 feb 2024, 13:44 Ik heb een paar keer gemerkt dat topics gesloten worden, als de inhoud van een topic een moderator onwelgevallig is. Recent bijvoorbeeld, toen ik stelde dat in SRT symmetrische tijddillatatie die wordt voorspeld door Einstein, niet kan voorkomen in werkelijkheid (bij de tweelingparadox). Op zo'n moment besluiten moderatoren nogal snel om een topic te sluiten. Eigenlijk vind ik dit onsportief. Maar ook durf ik wel te zeggen, dat door een topic te sluiten, de moderator probeeert weg te lopen voor discussie. En daarmee impliciet de andere partij gelijk geeft. Het mag natuurlijk volgens de forumregels, dat wil ik niet betwisten. Maar wat vinden andere mensen hier van? Het weglopen voor een discussie?
Ik heb dat topic, en andere topics van jouw hand, slechts van een afstandje bekeken. Maar ik heb de stellige indruk dat jij zelf de discussie ontwijkt door niet in te gaan op tegenargumenten.

Los daarvan is het topic dat je noemt niet de eerste binnen hetzelfde thema, dat de SRT fout zou zijn, maar in alle eerdere topics laat je vooral zien dat je niet goed begrepen hebt wat de SRT nu precies behelst.

In zo’n situatie is het eigenlijk een toonbeeld van geduld dat het topic nog 30 berichten door heeft kunnen gaan. Volgens de regels had het al veel eerder gesloten kunnen worden. Dus onsportief? Nee.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.367

Re: weglopen voor de discussie = de ander gelijk geven

Ik denk dat ik nog weet waar het topic in kwestie over ging. Het grootste probleem was dat er wordt gezegd dat de SRT fout is of mogelijk een fout bevat. Dat kan altijd, maar het is na zoveel jaar nog niemand gelukt de SRT naar de prullenbak te verwijzen én met een adequate vervanger te komen. In tegendeel: experimenten toonden steeds aan dat Einstein het bij het goede einde had.

Dus als je stelt dat er iets niet klopt aan de SRT moet je wel goed voorbereidt zijn en kunnen aantonen dat er inderdaad iets fout zit. Als anderen dan tegenwerpen dat je het zelf mis hebt is dat geen arrogantie of zo maar een uitdaging met dat bewijs te komen. Komt dat niet dan zal het topic uiteindelijk gesloten worden omdat het dan in een cirkeltje blijft draaien.

Reageer