Voordelen opwarming Pacific en Arctica.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 150

Voordelen opwarming Pacific en Arctica.

Het Arctisch drijvende pakijs verdwijnt meer en meer in de zomers van het Noordelijk halfrond.
Maar is het niet zo dat de oppervlakte van vloeibaar poolwater in contact met een ijskoude atmosfeer hierdoor verhoogd.
En er een veel grotere verkoelende schwung is van fris water naar de diepzee toe.
Deze website link zegt dit in verband met zoet water dan wel:

https://oerwater.nu/de-kracht/mens/#:~: ... %20lichter.

“Dit houdt in dat het bij afkoeling tot 4°C zwaarder wordt.”




Anderzijds zitten we in de Pacific nu met twee El Niño gebieden. Eentje bij Queensland Australië en daar tegenover eentje ter hoogte van Chili ten oosten van het Noord Amerikaans continent.
(Even off-topic: Maar de Pacific heeft dan wel niet zoiets als een Mid Atlantische Rug).
Warmer water heeft een verlaagde captatie van zuurstofgas, maar een verhoogde fotosynthese door meer licht doorlaatbaarheid.
En ik denk nu een verhoogde activiteit van micro Algen die juist de meeste zuurstof van alle algen afgeven aan de atmosfeer.
Wikipedia zegt dit:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Microalge ... micrometer.

“Microalgen zijn in staat tot het uitvoeren van fotosynthese en zijn daarmee belangrijk voor het leven op aarde, zij produceren ongeveer de helft van de zuurstof in de atmosfeer en verbruiken tegelijkertijd koolstofdioxide om foto-autotroof te groeien. “

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Voordelen opwarming Pacific en Arctica.

Skycenter schreef: zo 18 feb 2024, 07:51 Het Arctisch drijvende pakijs verdwijnt meer en meer in de zomers van het Noordelijk halfrond.
Maar is het niet zo dat de oppervlakte van vloeibaar poolwater in contact met een ijskoude atmosfeer hierdoor verhoogd.
En er een veel grotere verkoelende schwung is van fris water naar de diepzee toe.
Natuurlijk wordt het contactoppervlak tussen lucht en water groter, ten koste van het oppervlak tussen lucht en ijs.
Ik heb geen idee wat "verkoelende schwung" zou kunnen betekenen.
Skycenter schreef: zo 18 feb 2024, 07:51 Deze website link zegt dit in verband met zoet water dan wel:
//
“Dit houdt in dat het bij afkoeling tot 4°C zwaarder wordt.”
Dat is correct. Maar dat is geen nieuwe informatie. Overigens staat die site verder vol met onwetenschappelijke, zweverige, onzin.
Skycenter schreef: zo 18 feb 2024, 07:51 Anderzijds zitten we in de Pacific nu met twee El Niño gebieden. Eentje bij Queensland Australië en daar tegenover eentje ter hoogte van Chili ten oosten van het Noord Amerikaans continent.
(Even off-topic: Maar de Pacific heeft dan wel niet zoiets als een Mid Atlantische Rug).
Warmer water heeft een verlaagde captatie van zuurstofgas, maar een verhoogde fotosynthese door meer licht doorlaatbaarheid.
Waarom zou warmer water meer licht doorlaten?
Skycenter schreef: zo 18 feb 2024, 07:51 En ik denk nu een verhoogde activiteit van micro Algen die juist de meeste zuurstof van alle algen afgeven aan de atmosfeer.
//

“Microalgen zijn in staat tot het uitvoeren van fotosynthese en zijn daarmee belangrijk voor het leven op aarde, zij produceren ongeveer de helft van de zuurstof in de atmosfeer en verbruiken tegelijkertijd koolstofdioxide om foto-autotroof te groeien. “
Het zou mogelijk een bijdrage kunnen leveren bij het terugdringen van de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer. Aan zuurstof is voorlopig geen tekort.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Voordelen opwarming Pacific en Arctica.

Xilvo schreef: zo 18 feb 2024, 10:08 Ik heb geen idee wat "verkoelende schwung" zou kunnen betekenen.
Water iets boven nul graden is zwaarder en daalt af ter verkoeling van de planeet.
Een goede zaak als het dan naar het zuiden stroomt op grotere diepte.
De vraag van mij is misschien te ver gezocht?
Maar wanneer heb je het grootste debiet Arctisch koud water richting het zuiden:
Onder massa's Arctisch ijs?
Of over vijf a tien jaren met in de zomer bijna geen Arctisch ijs meer?

Deel twee:

Vergelijk onderstaande foto's eens?
Zijn de gebieden of debieten in onze oceanen met de gekleurde foto en tropische visjes niet aan het toenemen?
Inclusief de veel actievere micro Algen op de gekleurde foto.
Heb je veel grote macro algen zoals in de Noordzee dan is er hier wel een grotere strijd voor de lichtinval.
Is het niet logisch dat ik dan schrijf:
Micro Algen leveren een grotere bijdrage aan atmosferische zuurstof omdat ieder Micro Algje meer licht doorlaat voor zijn soortgenoten omdat ze bijna onzichtbaar zijn.
En het debiet zuurstof leverend oceaanwater hier dus groter is.
Bijlagen
SEAR.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Voordelen opwarming Pacific en Arctica.

Skycenter schreef: zo 18 feb 2024, 13:33 Water iets boven nul graden is zwaarder en daalt af ter verkoeling van de planeet.
Nee, het daalt omdat het een grotere dichtheid heeft. Het heeft geen doel. Bovendien is het niet de planeet op grote diepte die opwarmt maar de atmosfeer.
Skycenter schreef: zo 18 feb 2024, 13:33 Maar wanneer heb je het grootste debiet Arctisch koud water richting het zuiden:
Onder massa's Arctisch ijs?
Of over vijf a tien jaren met in de zomer bijna geen Arctisch ijs meer?
Arctisch ijs is niet zo belangrijk. Wel het afsmelten van landijs op Groenland. Te veel zoet water en de golfstroom stopt.
Skycenter schreef: zo 18 feb 2024, 13:33 Vergelijk onderstaande foto's eens?
Een enkele foto zegt niets. Water met algen zal troebeler zijn dan verder identiek water zonder algen.
Skycenter schreef: zo 18 feb 2024, 13:33 En het debiet zuurstof leverend oceaanwater hier dus groter is.
Nogmaals, er is geen tekort aan zuurstof.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Voordelen opwarming Pacific en Arctica.

Het afdalende koud water aan onze polen heeft wel een doel dacht ik.
Zijn de blauwe lijnen hier dan niet meer in de diepte,
en de rode meer aan de oppervlakte?
Bijlagen
ocean-global-conveyor-belt-800x409.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Voordelen opwarming Pacific en Arctica.

Skycenter schreef: zo 18 feb 2024, 15:35 Het afdalende koud water aan onze polen heeft wel een doel dacht ik.
Het heeft een oorzaak en het heeft een effect. Maar geen doel.

Reageer