handdoek droogt vaat beter af dan theedoek?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3.934

handdoek droogt vaat beter af dan theedoek?

Omdat ik even niet zo snel een theedoek bij de hand had heb ik de vaat afgedroogd met een handdoek. Voor mijn idee ging dat tot mijn verrassing beter dan met een theedoek: De handdoek nam beter het vocht op waardoor de vaat sneller was afgedroogd, en door het grotere volume stoffen had ik ook het idee dat de handdoek minder vochtig werd dan een theedoek bij gelijkblijvende hoeveelheid afgedroogde vaat. Vraag is dus wat dan natuurkundig gezien het voordeel is van een theedoek tov een handdoek om de vaat mee af te drogen.

Berichten: 405

Re: handoek droogt vaat beter af dan theedoek?

Eigenaardig. Ik heb eigenlijk een tegengestelde ervaring. Misschien hangt het af van de manier waarop je ze wast en droogt.
Ik denk dat het handiger is om een theedoek te gebruiken omdat er dan minder pluisjes in je glazen terecht komen.
Daarnaast is het natuurlijk niet zo fris om je vaatwerk te drogen met dezelfde doek als waarmee je je "na het plassen" natte handen schoon wrijft. Maar misschien ben ik een beetje een zeurpiet op dat vlak.

Berichten: 3.934

Re: handoek droogt vaat beter af dan theedoek?

Nesciyolo schreef: do 14 sep 2023, 18:45 Daarnaast is het natuurlijk niet zo fris om je vaatwerk te drogen met dezelfde doek als waarmee je je "na het plassen" natte handen schoon wrijft. Maar misschien ben ik een beetje een zeurpiet op dat vlak.
Dat is een kwestie van goed gescheiden houden, bv door verschillende kleuren te gebruiken voor verschillende doelen. maar staat wat mij betreft los van of het goed afdroogt of niet. Die pluisjes zou kunnen als overweging, maar zag ik nog niet gelijk ontstaan bij het afdrogen. Maar ooit moet iemand het toch bedacht hebben om een theedoek zo te maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: handoek droogt vaat beter af dan theedoek?

Een theedoek is dunner en soepeler waardoor je makkelijker tot onderin glazen komt, makkelijker oortjes van kopjes afdroogt. Een theedoek zal daardoor waarschijnlijk ook sneller drogen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: handoek droogt vaat beter af dan theedoek?

Willikeurig aanzet brainstrom zonder bewijs of stelling inname:
  • Hygenisch? Voor en nadelen, etensresten?
  • Zijn de pluizige handdoeken bij hogere temperatuur te wassen? ja/nee.
  • Droogdoeken worden ook gebruikt om glazen en bestek te poleren. (in restaurants waar ik gewerkt heb).
  • Laten de lusjes aan (pluizige handdoek) vezels en pluisjes achter op eten gerei (borden, glazen, bestek)?
  • Is er prijsverschil?
  • Hoe is de geschiedenis? Is het historisch bepaald geworden? Konden vroeger alleen droog doeken gemaakt worden zonder pluizen/lusjes?
  • Is voor pluizige handdoeken was verzachter vereist/aanbevolen?
  • Blijven etens resten permanent in pluizen hangen van handdoek?
Het argument dunner en soepeler niet helemaal mee eens. Ik zou ze eerder stijver noemen. Als ze vochtig zijn misschien wel. In restaurants zijn de meeste droogdoeken gewassen zonder wasverzachter.

Berichten: 863

Re: handoek droogt vaat beter af dan theedoek?

Dan heb je waarschijnlijk nieuwe theedoeken en oude handoeken.
De verfstoffen in de stof zorgen voor een tragere opnamen van vocht

Berichten: 3.934

Re: handoek droogt vaat beter af dan theedoek?

beide oud.

Berichten: 3.934

Re: handoek droogt vaat beter af dan theedoek?

OOOVincentOOO schreef: do 14 sep 2023, 19:42
  • Hygenisch? Voor en nadelen, etensresten?
  • Blijven etens resten permanent in pluizen hangen van handdoek?
Het doel van afwassen is toch om al het vuil eraf te halen? dus als er etensresten in je theedoek blijven zitten dan is er zowiso al wat mis met de manier van afwassen. Ik doe het afwassen altijd al in 2 stappen: 1) voorwassen evt met heet water en wat afwasmiddel als het erg vet is zodat er al geen zichtbare etensresten meer op zitten. 2) afwassen met heet water en afwasmiddel om alle restanten vet etc te verwijderen.
anders sta je in een bakje met verdunde etensresten af te wassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: handoek droogt vaat beter af dan theedoek?

Hallo Hans,

Het lijstje was slechts bedoeld om een discussie los te krijgen. Open minded geen mening of standiname bedoel, als brainstorm.

Het was mij ook door de gedachten gegaan dat men met vuile theedoeken niet droogt. Maar wil niets uitsluiten. Hoe ik tot de hygiene kwestie kwam:

Maar wat ik ken uit horeca is dat gebuikte theedoek vaak gebruikt worden om werkblad schoon te vegen. Eigenlijk een multipupose tool, tot zweetdoeken/bandana aan toe. Zelfs als ovenhandschoen om hete broodjes uit de oven te krijgen (schone natuurlijk). I hing vaak eentje aan mijn short om vette handen schoon te krijgen. Maar dat is 25 jaar geleden. Ik gebruikte de theedoeken systematisch al nagelang status van natigheid viezigheid. Steeds lager in rangorde totdat in wasmand. Vaak als laatste station natte glibberige vloer proberen te drogen.

Met een handoek met van de pluisjes/lusjes word het een vieze boel lijkt me. En zal men niet snel vinden in een keuken lijkt me.

nb:
In een keuken/horeca vind de droging plaatst door verdamping (hete afwas machine). Alleen bestek, glazen worden vaak gepoleerd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: handoek droogt vaat beter af dan theedoek?

Ik denk dat de badstof handdoek in het verleden wat makkelijker ging rafelen, en daardoor bij de afwas niet jarenlang zou meegaan, in tegenstelling tot een gewone plat geweven theedoek. De neiging tot rafelen herken je aan de antirafelstrook die fabrikanten in badstof doeken weven. Badstof is katoen met lusjes die losgetrokken kunnen worden.

doek.jpg
A: antirafelstrook. Op de rechterfoto is een lusje zichtbaar.

1

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: handoek droogt vaat beter af dan theedoek?

mooi gevonden, ook de naam badstof helpt om het beetje goed te benamen (ik was aan het worstelen de correcte naam te vinden).

Berichten: 5

Re: handdoek droogt vaat beter af dan theedoek?

@ HansH

Vroeg mij hetzelfde onlangs ook af.

Je zult dus niet de enige zijn die het zich ooit heeft afgevraagd.

Een mogelijke factor dat mee kan spelen, voor je lijstje;

Dunnere theedoek zorgt voor beter grip dan de dikkere handdoek waar je handen lekker in kan zakken om snel ff te drogen.

Dat sneller drogen van een theedoek, dat vraag ik mij af.

Netjes opgehangen bad doek na gebruikt droogt toch ook in de loop van de dag na het afdrogen en dan bevat het relatief gezien meer vocht dan een theedoek.

Misschien ook handig om de vraag aan een stoffeerder te vragen dan ipv mens met een meer rationeler blik, ervaring en denkwijze. Het antwoord zal vast anders zijn. Als het om stoffen gaat zijn zij dan de variant experts.

Reageer