Uithardingsproces pleistergips

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Uithardingsproces pleistergips

Mijn huis is recent voorzien van een verse laag stuc. Nu is het uithardingsproces mij wat vaag, en ik was eigenlijk benieuwd hoe e.e.a. in zijn werk gaat.

Wat ik zelf heb opgezocht is het volgende: er is gestuct met Knauf MP75, Knauf Goldband en een klein beetje Knauf Profinish. Alledrie zijn op basis van gips, de eerste twee gemengd met (fijn) zand en de laatste is kunstharsgemodificeerd. Datgene wat hard moet worden is blijkbaar het gips.

Als ik met Google zoek op het harden van gips dan vind ik echter allemaal pagina's die het hebben over het drogen ervan, maar dat is niet wat ik zoek. Schijnbaar meng je gipspoeder (dat is schijnbaar hemi-hydraat, 2 CaSO4 · H2O?) met water en wordt dat op de muur gesmeerd. Het water reageert met het gips (tot dihidraat, di-hydraat, CaSO4 · 2H2O?). De overmaat aan water moet vervolgens verdampen.

Klopt het zo een beetje? Of zie ik iets over het hoofd?

Waar ik me ook wat zorgen om maak: het gips is bijna droog en nog erg zacht. Zou de eindhardheid bereikt worden doordat er nog hemihydraat aanwezig is wat moet reageren, of zou de reactie al klaar zijn en houdt de nog aanwezige overmaat aan water de boel zacht? Oftewel, moet de boel drogen of eigenlijk toch nog even natgehouden worden?

Berichten: 7

Re: Uithardingsproces pleistergips

Ondertussen heb ik het volgende gevonden: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/j ... ips_nl.pdf

Op pagina 22, onder 3.4 staat het volgende:
Afhankelijk van de samenstelling van de specie bindt deze af binnen enkele uren of hooguit dagen. De afgebonden (verharde) mortel is een door en door samenhangende en draagkrachtige stuclaag. Het overtollige water is bij gunstige omstandigheden na enkele dagen verdampt waarna de pleister droog is en de volledige gebruikseigenschappen aanwezig zijn.
Blijkbaar hoef ik me dus geen zorgen te maken dat de gips niet volledig is uitgehard als deze nu, 7 dagen later, nog vochtig is.

Op pagina 30 onder 4.16 staat het volgende:
Een langdurig hoog vochtgehalte van stuclagen moet worden voorkomen, omdat gips in water enigszins oplosbaar is. Door het oplossen van het gips verandert de kristalstructuur en vindt een rekristallisatie plaats. Nadat het gips weer gedroogd is, worden in het algemeen de oorspronkelijke mechanische eigenschappen weer hersteld (indien het gips niet weggespoeld werd). Kortdurende en soms ook herhaalde belastingen door waterdamp zijn niet schadelijk als het gips zijn evenwichtsvochtgehalte weer kan bereiken.
Dus blijkbaar is het gips nog enigszins in oplossing zolang de muur nog erg vochtig is. Ik kan dus blijkbaar met gerust hart blijven ventileren.

Mocht ik iets over het hoofd zien, laat het me gerust weten. Trouwens is het best interessante chemie, uitharding door het opnemen van water: meestal wordt immers e.e.a. zacht onder indringing van water.

Reageer