6 lasapparaten gelijktijdig gebruiken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

6 lasapparaten gelijktijdig gebruiken

Beste Mensen,

Kan iemand mij adviseren of hetgeen ik denk ook daadwerkelijk kan.
Heb een vraag gekregen van iemand die wil in een werkplek 6 lasapparaten gelijktijdig kunnen gebruiken op een onderverdeler een 40 A aansluiting welke beschikt over 3 fase. In de bijlage de specificatie van de lasapparaten.


Zoals ik het zie gebruiken de lasapparaten bij 40% 3600 watt
P=U*I 200 A*18 V=3600 watt het maximale vermogen bij 40%
De lasapparaten komen dan ieder achter een eigen aardlekautomaat van 16 A B karakteristiek
I=P/U 3600/230=15.65A

De aansluiting bestaat uit 3 x 40A met de volgende verdeling
Per fase maximale belasting P=U*I = 40*230=9200 watt

Fase1

aardlekautomaat B16 verlichting led weet niet precies hoeveel watt maar ik denk 4 lampen?
aardlekautomaat B16 lasapparaat 3600 watt
aardlekautomaat B16 lasapparaat 3600 watt

Fase2
aardlekautomaat B16 wcd's werkruimte
aardlekautomaat B16 lasapparaat 3600 watt
aardlekautomaat B16 lasapparaat 3600 watt

Fase3
aardlekautomaat B16 lasapparaat 3600 watt
aardlekautomaat B16 lasapparaat 3600 watt

Is dit zo mogelijk op een veilige manier?

Ik kom er namelijk niet helemaal uit met het typeplaatje je hebt volgens mij een ingaande en uitgaande kant bij een lasapparaat?

Alvast bedankt,

Gr,

Ton
Bijlagen
tig apparaat.jpeg

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: 6 lasapparaten gelijktijdig gebruiken

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het opgenomen vermogen. Maar mijn advies met zulks: vraag de lokale elektricien. Die zijn ervoor opgeleid.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 2

Re: 6 lasapparaten gelijktijdig gebruiken

Ik begreep dat dit topic juist bedoeld was voor dit soort vragen?
Wellicht dat er iemand anders is die mij verder kan helpen?
Nogmaals dank!

Gr

Ton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: 6 lasapparaten gelijktijdig gebruiken

Die 40 en die 100% zijn de inschakelduur, en hebben verder niets met het opgenomen vermogen te maken.

Je hebt 40A op 3f, dus sqrt(3)*400*40 = 28 kW (of kVA om correct te zijn).
Die postjes nemen maximaal 6.8 kVA uit het net, dus kan je er max. 4 gelijktijdig gebruiken bij maximale lasstroom.
Als je die elk op 2/3 van hun max. gebruikt, kunnen er 6 gelijktijdig werken.

Berichten: 44

Re: 6 lasapparaten gelijktijdig gebruiken

In de practijk gaat dit wel mis gaan.
Je moet zeker weten dat je niet mis gaat met inschakelpieken. Als je per ongeluk met zn 2en begin te lassen tegelijk dan poeft je 40A zekering als je pech hebt. En Murphies law zegt dat dit zeker gaat gebeuren :P

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: 6 lasapparaten gelijktijdig gebruiken

Hoe groot is de inschakelpiek van een invertor?

Berichten: 3.934

Re: 6 lasapparaten gelijktijdig gebruiken

king nero schreef: wo 20 mar 2024, 18:49 Hoe groot is de inschakelpiek van een invertor?
als je een goed design hebt met een snelle geregelde SMPS dan is er helemaal geen inschakelpiek. inschakelpieken zijn er in 50Hz ouderwetse lastransformatoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: 6 lasapparaten gelijktijdig gebruiken

@ HansH, Dat was inderdaad mijn punt, dat gaat dus zeker niet gebeuren. @jwilbers Klopt overigens wel dat de voorgestelde installatie heel weinig marge heeft, maar dat zou al duidelijk moeten geweest zijn uit mijn vorige post. En die oude lastrafo's laat ik buiten beschouwing, aangezien die al even niet meer op de markt mogen worden gebracht.

Berichten: 866

Re: 6 lasapparaten gelijktijdig gebruiken

inschakelpieken heb je niet het apparaat laad reeds als je het onbelast aan zet.
dus als je begint te lassen zijn er geen pieken

je wilt echt niet op max. vermogen lassen met een 220 pos als je dergelijke elektrode wilt wegwerken zorg je voor 380 aansluitingen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: 6 lasapparaten gelijktijdig gebruiken

In industriële toepassingen zijn er anders toch redelijk wat monofasige tig-posten.
Tig wordt typisch voor het lichtere werk toegepast, en dan zit je vaak meer dan ruim genoeg met een 200A-toestel (typisch voor een 1F toestel).
Bovenstaand plaatje toont wel een AC/DC, dat is iets anders (voor alu gebruik je normaal heel wat hogere stroomwaarden dan voor staal of inox).

Reageer