Hoe echte juwelen te herkennen?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Hoe echte juwelen te herkennen?

In een oud schooltje bij mij in de buurt is er elke derde zondag van de maand een ruilbeurs.

Voornamelijk postzegels en al maar ook juwelen (brol)

Het zijn voornamelijk verzamelaars van postzegels en dergelijken die er naar gaan en de juwelen liggen daar dus onaangeroerd.

Maar ik hoorde eens een ventje zeggen dat hij een (naam ben ik vergeten) juweel had gekocht voor 1 euro.

Dus dacht ik in mein eigen: Als ik iets van kostbaarheden ken moet ik daar toch wel mijn slag kunnen slaan.

Later zocht ik dan op op het internet "hoe goud te herkennen" maar ik heb alleen peperdure of destructieve manieren gevonden.

Ik zoek dus een makkelijke manier om het te weten te komen.

Natuurlijk wil ik ook het verschil weten tussen andere edelstenen en edelmetalen

Zet al uw tips over valse en echte juwelen hier aub.

Maar vooral de goudkwestie. (geen destructieve middelen of te dure middelen)

merci
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Hoe echte juwelen te herkennen?

curix schreef:Zet al uw tips  over valse en echte juwelen hier aub.

Maar vooral de goudkwestie. (geen destructieve middelen  of te dure middelen)

merci
Juwelen+goud=merktekens

Die zijn weer terug te vinden in diverse boeken.

Op naar de bieb dus!!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 597

Re: Hoe echte juwelen te herkennen?

Franske schreef:
curix schreef:Zet al uw tips  over valse en echte juwelen hier aub.

Maar vooral de goudkwestie. (geen destructieve middelen  of te dure middelen)

merci
Juwelen+goud=merktekens

Die zijn weer terug te vinden in diverse boeken.

Op naar de bieb dus!!
inderdaad: gouden en zilveren juwelen hebben een klein stempeltje

Berichten: 582

Re: Hoe echte juwelen te herkennen?

Maar edelstenen niet.

Daar moet je dus ervaring en kennis voor opdoen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hoe echte juwelen te herkennen?

Jep, ervaring en kennis, een andere manier is er niet echt. Je kan zoiets niet van internet of uit een boekje leren. Net als voetballen eigenlijk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Hoe echte juwelen te herkennen?

stempeltje allemaal goed en wel maar die kunnen vervalst zijn.

En van die kennis en ervaring op doen.

Waar kan ik dat op doen (zonder juwelier te worden)?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hoe echte juwelen te herkennen?

Je zal dan toch echt een cursus moeten volgen. Google maar eens op cursus juwelier of opleiding juwelier oid. Dan zul je vast wel eea vinden. Maar het duurt echt wel een paar jaar voordat je zover bent dat je puur op het oog de goede of slechte dingen kunt herkennen. Voor ervaring is er nu eenmaal geen sluiproute, zo simpel is dat. Als jij echt op die manier rijk wil worden, dan zul je daar ook in moeten investeren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Hoe echte juwelen te herkennen?

Goud en zilver zijn vrij "zachte" metalen, vandaar dat een stempeltje makkelijk is gezet. Als het een vervalsing is (goud-legering) zou bij het plaatsen van het stempeltje meer kracht gebruikt dienen te worden, en dat is vast wel op de 1 of andere manier terug te vinden in de stempel en de plaats om het stempeltje.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Hoe echte juwelen te herkennen?

Voor diamant zijn er wel testers:

http://www.kassoy.com/diamtst1.htm

voor goud (naar beneden scrollen voor electronische testers)

http://www.shorinternational.com/TestGold.htm

Wel prijzig!

of

http://www.mineralab.com/M24GoldTester.htm

googlen, googlen, googlen............. :)
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Hoe echte juwelen te herkennen?

Ja ik weet dat zo'n dingen bestaan maar daat ben ik niet zo voor.

(ik geef echt niet graag geld uit)

Er zijn mensen die van een afstand kunnen zien ja das goud en neen das geen goud.

Alle ik moet alleen maar weten hoe goud er uitziet. geef me een blok goud en een blok opgeblonken brons dan denk ik dat ik nu ja toch wel uit elkaar kan houden maar als je daar een blok goud zet zou ik niet kunnen zeggen of dat nu goud is of brons.

Ik heb wel al echt goud gezien en zo maar ik kijk meestal altijd naar de vorm van het juweel en de stenen erin.

Van zilver Idem.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Berichten: 7

Re: Hoe echte juwelen te herkennen?

Er zijn ook formules om te berekenen of iets goud is of niet. Ik heb een pagina gemaakt met verschillende formules voor blokken / kettingen / munten / voorwerpen van goud.

De formules zijn niet al te ingewikkeld denk ik , en ook nog wel relevant voor een wetenschapsforum.

Kijk maar eens op http://goud-inkoop-enschede.nl/goudtesten.html

groeten

marcel

Berichten: 12.262

Re: Hoe echte juwelen te herkennen?

Een aloude methode om te bepalen of iets (mogelijk) goud is, is het bepalen van de dichtheid. Goud is dusdanig zwaar (19 g/cm3) dat het op basis daarvan alleen al snel te onderscheiden is van de meeste andere metalen (tin, koper, ijzer en dergelijke halen nog niet de helft, zilver iets meer dan 10).

Als je een puur metalen voorwerp hebt kun je het eenvoudig testen door wegen en onderdompelen in een maatcylinder water zonder enige schade toe te brengen.

Uiteraard is dichtheid alleen niet foolproof - wolfram of uranium zitten er vlak tegenaan, maar zijn visueel wel te herkennen. Andere metalen met een dusdanig hoge dichtheid zijn duurder dan goud en alleen maar wenselijk.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Hoe echte juwelen te herkennen?

Benm schreef:Een aloude methode om te bepalen of iets (mogelijk) goud is, is het bepalen van de dichtheid. Goud is dusdanig zwaar (19 g/cm3) dat het op basis daarvan alleen al snel te onderscheiden is van de meeste andere metalen (tin, koper, ijzer en dergelijke halen nog niet de helft, zilver iets meer dan 10).

Als je een puur metalen voorwerp hebt kun je het eenvoudig testen door wegen en onderdompelen in een maatcylinder water zonder enige schade toe te brengen.

Uiteraard is dichtheid alleen niet foolproof - wolfram of uranium zitten er vlak tegenaan, maar zijn visueel wel te herkennen. Andere metalen met een dusdanig hoge dichtheid zijn duurder dan goud en alleen maar wenselijk.
Vergeet lood ook niet, een blokje goud voelt waarschijnlijk ongeveer even zwaar aan als een blokje lood met een gouden laagje.

Ik herinner me te lezen dat echte diamanten glitteren onder UV-licht, of een ander soort licht (komt door de hoge brekingsindex), maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoe echte juwelen te herkennen?

Edelstenen zijn niet alleen mooi maar overwegend ook keihard.

Dat betekent, dat krassen moeilijk zijn aan te brengen.

Glas krast heel gemakkelijk.

Met een loep kun je controleren, of er krassen zijn.

Berichten: 7

Re: Hoe echte juwelen te herkennen?

hallo

misschien dat 1 van jullie wiskundigen ff naar mn formules kan kijken om een munt te checken. VOlgens mij staat er iets helemaal fout.

ik vermoed dat de formule om de gemiddelde dikte van een munt te berekenen niet klopt:

Gewicht / Pi / (Diameter in cm / 2)² / soortelijk gewicht = Gemiddelde dikte

of dat het in combinatie niet gaat met de andere formules.

Ik had die 50 dollar ff omgewisseld met 1 van verguld zilver (19,8026 gram). Maar had in de calculaties nog steeds het soortelijk gewicht van goud (17,82) gebruikt. Ook in dit geval bleek het volume via beide calculaties identiek te zijn, op de miljoenste, dat is natuurlijk niet mogelijk...

Ik hoop dat iemand de fout ziet, ik ben zelf niet zo wiskundig aangelegd

groeten

marcel

Reageer