Diesel op koolzaadolie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Re: Diesel op koolzaadolie

bartjehag schreef:Laatste check, hier bedoel je met die 2% biobrandstoffen dus gewoon 2%PPO?

Wat raar dan, dat er door veel partijen wordt gesproken over dat biodiesel volgend jaar zijn intrede gaat maken op de Nederlandse markt.
Dat is gewoon een mooie naam om het publiek tevreden te stellen. Het is ook geen gewone diesel, er zit namelijk een beetje ppo toegevoegd (2%), maar het heeft nauwelijks invloed op CO2 uitstoot natuurlijk. Tevens lijkt het ook totaal niet op wat in Duitsland als biodiesel wordt verkocht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Diesel op koolzaadolie

Nog een extra gevaar van biodiesel, tot heden in dit topic niet belicht. Onderstaande quote geplukt uit een bericht op het forum "wetenschappelijk nieuws"

http://www.newscientist.com/article.ns?id=...line-news_rss20
THE drive for "green energy" in the developed world is having the perverse effect of encouraging the destruction of tropical rainforests. From the orang-utan reserves of Borneo to the Brazilian Amazon, virgin forest is being razed to grow palm oil and soybeans to fuel cars and power stations in Europe and North America. And surging prices are likely to accelerate the destruction
Dus in plaats van de auto wat vaker te laten staan, gaan we blij naar de groene pomp, waarvoor ik weet niet hoeveel vierkante kilometers oerwoud worden gekapt.

Snel stoppen met biodiesel. Oerwoud kap je maar een keer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Diesel op koolzaadolie

Als je de documentaire van 2 vandaag hebt gezien, weet je dat de tropische regenwouden gekapt worden voor het hout. 9 van 10 keer worden er niet eens palm plantages aangelegd. het blijven vaak gewoon braakliggende gebieden.

http://2vandaag.nl/index.php?module=PX_Sto...cid=2&sid=30080

Berichten: 3

Re: Diesel op koolzaadolie

nog even een vraagje:

met de europese richtlijnen om in 2010 5,75% biobrandstoffen te mengen met benzine of diesel is er toch ook geen sprake van echt biodiesel. niet alleen de nederlandse overheid ligt dus te slapen, ook de europese volgens mij...

Berichten: 236

Re: Diesel op koolzaadolie

Hoi Jan

Je wilde in dit forum uitleg hebben hoe ik aan de getallen kwam.
Doffer schreef:Hoi

Op dit moment wordt ongeveer 400 exaJoule aan energie gebruikt op aarde.

Met biodiesel kun je 270 exaJoule aan energie maken en dan subtainabel. (dus dat de bron niet onuitputtelijk is) ga je meer met biodiesel aan energie maken dan put je de grond uit.
Nou ik heb toevallig gisteren een presentatie gevolgt over bioenergie op de uni. En daar kwamen deze getallen naar voor.

Er is meer energie uit bioenergie te halen maar dan is het niet meer substainabel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Diesel op koolzaadolie

Doffer schrijft:
Er is meer energie uit bioenergie te halen maar dan is het niet meer substainabel.
Bedoel je hiermee dat je dusdanig nauwe rotaties moet gaan volgen dat je met bodemziektes te maken krijgt? Want qua voedingstoestand kunnen we die bodem prima op peil houden. En omdat de plant meer C vaslegt dan ze in olie weer aflevert, kan die extra C als organische stof ingeploegd worden, wat de bodem ook qua bodemstructuur gezond kan houden. Die ingeploegde C komt verdeeld over de komende 40-50 jaar weer vrij.

Ik wil niet aan je cijfers twijfelen, de situatie over heel de wereld gezien is mij te onbekend om hier zelf aan te gaan rekenen. Dus tenzij iemand met betere gegevens gaat rekenen en met een andere uitkomst dan jij komt, neem ik die van jou voor waar aan. Voor de Nederlandse situatie heb ik eerder in dit topic al wel gerekend. En dan kunnen we in Nederland ook inderdaad maar een zielig klein beetje van onze kennelijke energiebehoefte dekken....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 236

Re: Diesel op koolzaadolie

Hoi Jan

Wat ik begrepen heb is dat je de grond gaat verarmen als je teveel biobrandstof gaat benutten. De presentatie komt online, zodrahij online is zal ik je de link geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Diesel op koolzaadolie

Let wel op: biodiesel is heel wat anders en minder miliieuvriendelijk dan koolzaadolie of PPO. De laatste is een puur biologisch produkt terwijl voor de bereiding van biodiesel minerale methanol nodig is.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Diesel op koolzaadolie

Er gaat meer meespelen bij de bronkeuze voor onze toekomstige brandstoffen:
Mexico is in the grip of the worst tortilla crisis in its modern history. Dramatically rising international corn prices, spurred by demand for the grain-based fuel ethanol, have led to expensive tortillas. That, in turn, has led to lower sales for vendors such as Rosales and angry protests by consumers.

The uproar is exposing this country's outsize dependence on tortillas in its diet -- especially among the poor -- and testing the acumen of the new president, Felipe Calderón. It is also raising questions about the powerful businesses that dominate the Mexican corn market and are suspected by some lawmakers and regulators of unfair speculation and monopoly practices.

Tortilla prices have tripled or quadrupled in some parts of Mexico since last summer. On Jan. 18, Calderón announced an agreement with business leaders capping tortilla prices at 78 cents per kilogram, or 2.2 pounds, less than half the highest reported prices. The president's move was a throwback to a previous era when Mexico controlled prices -- the government subsidized tortillas until 1999, at which point cheap corn imports were rising under the NAFTA trade agreement. It was also a surprise given his carefully crafted image as an avowed supporter of free trade
bron: energy bulletin

Maatschappelijke problemen. We gaan voedsel verbranden. Dat gaat stapels lijken opleveren in ruil voor brandstof: de rijken rijden terwijl de armen het loodje leggen.

Berichten: 4

Re: Diesel op koolzaadolie

Bij oudere diedselmotoren, met mechanische brandstofpompen gaat het zeer goed vermits je een voorverwarmingssysteem aanlegt dat de platntaardige olie voorverwarmd. Een simpele warmtewisselaar doet al wonderen en je kunt op afgekeurde plantaardige olie rijden voor een luttel bedrag en vrijwel zonder emissie.

Met modernere motoren wordt het iets moeilijker. Die hebben een specifieke aanpassing nodig maar het kan altijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Diesel op koolzaadolie

Met modernere motoren wordt het iets moeilijker. Die hebben een specifieke aanpassing nodig maar het kan altijd.
Er wordt in de EU al gesproken over een verplichting voor alle nieuwe diesels om op alle mogelijke PPO/diesel mengsels te kunnen rijden. Op zich is dit erg eenvoudig en de sensoren die de verhouding PPO/diesel in-line meet is al gewoon verkrijgbaar. De autoindustrie loopt hier dus duidelijk voor op de wetgever.
Programmers don't byte, they nibble a bit

Reageer