Geldzorgen voor NASA...

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 4.546

Re: Geldzorgen voor NASA...

Die hele hoop valt dus kennelijk wel mee. Je moet dat relatief zien. Wat aaargh zegt (van de toekomst van de mens) klopt simpelweg, daar kun je niet omheen. Wat wil je met een bevolkingsoverschot doen? Afschieten? Koloniseren van andere planeten en manen moet over een tijd, hoe lang weet ik niet. Trouwens, ontwikkelings"hulp" is waardeloos. Schaf protectionisme af zodat ze hun dingen kunnen verkopen en scheld hun schulden kwijt zodat ze hun geld kunnen besteden aan gezondheidszorg en onderwijs ipv aan aflossing aan ons. Immers, wij hebben die landen berooit achtergelaten nadat wij ze als immense graanschuren hebben gebruikt, wij zijn rijk omdat wij die landen simpelweg hebben verkracht. We kunnen ze ze echt helpen door ze een kans te geven, geld geven heeft dus geen nut. De officiële hulp (van landen) maakt het zelfs nog érger. Het geld van ruimtevaart maar aan die landen geven is dus onzinnig.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Geldzorgen voor NASA...

Wat aaargh zegt (van de toekomst van de mens) klopt simpelweg, daar kun je niet omheen. Wat wil je met een bevolkingsoverschot doen? Afschieten? Koloniseren van andere planeten en manen moet over een tijd, hoe lang weet ik niet.  
Jullie kijken teveel Star Trek. Dit soort issues zouden eventueel pas over honderden jaren spelen. Koloniseren van andere planeten zijn we nog lang niet aan toe en zou werkelijk gigantisch veel geld kosten om te realiseren. Er zijn veel te veel korte termijn problemen in de wereld die op dit moment veel en veel belangrijker zijn.

(Het doet me een beetje denken aan een brugklasser die zijn huiswerk niet maakt omdat hij alvast voor zijn eindexamen wil leren. :wink: )
Trouwens, ontwikkelings"hulp" is waardeloos. Schaf protectionisme af zodat ze hun dingen kunnen verkopen en scheld hun schulden kwijt zodat ze hun geld kunnen besteden aan gezondheidszorg en onderwijs ipv aan aflossing aan ons. Immers, wij hebben die landen berooit achtergelaten nadat wij ze als immense graanschuren hebben gebruikt, wij zijn rijk omdat wij die landen simpelweg hebben verkracht. We kunnen ze ze echt helpen door ze een kans te geven, geld geven heeft dus geen nut. De officiële hulp (van landen) maakt het zelfs nog érger. Het geld van ruimtevaart maar aan die landen geven is dus onzinnig.
Hier heb je zeker gelijk in, maar zoals ik al zei: ontwikkelingshulp was zomaar een voorbeeld. Het ging me om het principe dat het geld gewoon beter besteed kan worden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 4.546

Re: Geldzorgen voor NASA...

Jullie kijken teveel Star Trek. Dit soort issues zouden eventueel pas over honderden jaren spelen. Koloniseren van andere planeten zijn we nog lang niet aan toe en zou werkelijk gigantisch veel geld kosten om te realiseren. Er zijn veel te veel korte termijn problemen in de wereld die op dit moment veel en veel belangrijker zijn.
Juist, en daarom moeten we onderzoek doen hoe we die kolonisatie moeten doen zodat we klaar zijn om de problemen op te vangen als ze eenmaal spelen. Je kan daar niet mee wachten. Trouwens, er is nu al een bevolkingsoverschot.
Hier heb je zeker gelijk in, maar zoals ik al zei: ontwikkelingshulp was zomaar een voorbeeld. Het ging me om het principe dat het geld gewoon beter besteed kan worden.
Zoals waaraan dan? Moeten we al het onderzoek dat, kennelijk, geen direct nut heeft maar afschaffen omdat het teveel geld zou kosten?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Geldzorgen voor NASA...

gezondheidszorg, sociaal netwerk, verkeersnetwerk, ander onderzoek, overheidstaken zoals politie,...

Er lijkt me echt veel relevanter en interessanter onderzoek dan naar het koloniseren van een andere planeet.

Berichten: 4.546

Re: Geldzorgen voor NASA...

Het kolonialiseren van planeten was ook maar een voorbeeldje, er zijn zo ontzettend veel toepassingen van de ruimtevaart in het dagelijks leven. Kijk alleen maar eens naar het belang van sattelieten in ons dagelijks leven waar verkeersnetwerk een héle belangrijke van is (GPS). Ook het ontginnen van grondstoffen van onze maan is een belangrijk punt. Of er interessanter onderzoek is valt te betwijfelen, en is uiteraard persoonlijk. Immers, de eeuwenoude vraag "Zijn we alleen in dit heelal?" is nog steeds niet beantwoord.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Geldzorgen voor NASA...

Jullie kijken teveel Star Trek. Dit soort issues zouden eventueel pas over honderden jaren spelen. Koloniseren van andere planeten zijn we nog lang niet aan toe en zou werkelijk gigantisch veel geld kosten om te realiseren. Er zijn veel te veel korte termijn problemen in de wereld die op dit moment veel en veel belangrijker zijn.
Juist, en daarom moeten we onderzoek doen hoe we die kolonisatie moeten doen zodat we klaar zijn om de problemen op te vangen als ze eenmaal spelen. Je kan daar niet mee wachten. Trouwens, er is nu al een bevolkingsoverschot.
zie mijn vergelijking met de brugklasser...
Hier heb je zeker gelijk in, maar zoals ik al zei: ontwikkelingshulp was zomaar een voorbeeld. Het ging me om het principe dat het geld gewoon beter besteed kan worden.
Zoals waaraan dan? Moeten we al het onderzoek dat, kennelijk, geen direct nut heeft maar afschaffen omdat het teveel geld zou kosten?
Als het teveel geldt kost moet je er idd niet nog meer geld in steken, lijkt me vrij logisch. Ik heb ook niet gezegd dat ruimtevaart afgeschaft moet worden want er zijn zeker nuttige toepassingen voor. Ik vind alleen dat het niet nodig is om er nog meer in te steken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Geldzorgen voor NASA...

Het kolonialiseren van planeten was ook maar een voorbeeldje, er zijn zo ontzettend veel toepassingen van de ruimtevaart in het dagelijks leven. Kijk alleen maar eens naar het belang van sattelieten in ons dagelijks leven waar verkeersnetwerk een héle belangrijke van is (GPS).  
ruimtevaart heeft ons goeie dingen zoals gps gebracht, maar om een paar sattelieten te lanceren heb je tegenwoordig echt niet zoveel geld meer nodig. Bovendien worden dat soort lanceringen tegenwoordig steeds meer door commerciele bedrijven georganiseerd dus daar hoeft de overheid zich niet zoveel meer mee te bemoeien.
Ook het ontginnen van grondstoffen van onze maan is een belangrijk punt.
zijn er veel nuttige grondstoffen op de maan dan?
Immers, de eeuwenoude vraag "Zijn we alleen in dit heelal?" is nog steeds niet beantwoord.
En jij wou die vraag met ruimtevaart gaan oplossen? :)

Tuurlijk we kunnen een sonde naar mars sturen om daar naar een paar bacteriën te gaan zoeken. Ik zou het echt geweldig vinden als we die idd zouden vinden, maar om daar nou miljarden in te steken...
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 67

Re: Geldzorgen voor NASA...

zijn er veel nuttige grondstoffen op de maan dan?
Ja, die zijn er volgens:

http://www.planet.nl/planet/show/id=434397...17500/sc=3a1730

(Waarin Duitsland naar de maan wil wegens o.a. Helium3)

Verder ben ook ik van mening dat "we" (mensheid) er wel degelijk naar moeten streven ons in de ruimte (ruimtestation, maan, planeten, en later: andere stelsels) te vestigen, of dit nou miljarden kost of niet. Ik vind dit omdat we anders net zo goed kunnen stoppen met wetenschap en ontwikkeling in zijn geheel. Wij moeten ons blijven ontwikkelen en we moeten die ontwikkeling niet begrenzen door ons aan de Aarde te binden. Dat dit onderzoek dan enorm veel geld kost, tja. Dat houdt alleen niet automatisch in dat we er ook snel terecht gaan komen - het zal lange tijd duren, wellicht tienduizenden jaren of langer. Maar we moeten ergens beginnen, want anders duurt het alleen nog maar langer.
Crivens! I kicked meself in ma ain heid!

Reageer