Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.552

Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Hey kids! Try this at home. Pour clean water onto a small plate. Wait for all the ripples to stop. Then mix a small amount of mineral oil with an even smaller amount of detergent. Squeeze a tiny drop of that mixture onto the water and watch in amazement as the oil appears to pump like a beating heart.

Bekijk het gehele artikel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Kijk, dat vind ik nou het mooie aan wetenschap. Je ziet iets simpels maar geks en zoekt uit wat er gebeurt. Ga ik eens proberen met wat olijfolie en afwasmiddel. U hoort nog van ons..... pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Maak er een filmpje van Jan, dan zet ik het op internet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Met een spannend muziekje, op het ritme van het "throbben", een opgewonden commentaarstem en ondertitels voor doven en slechthorenden? pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Inderdaad, inclusief Braille voor blinden.

Berichten: 3.165

Re: Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Fascinerend, een alledaags verschijnsel wat we eeuwenlang niet begrepen en nu eindelijk hebben ontsluierd. pi.gif

Ook is dit nog eens opgelost zonder enige fondsen, zuiver gedreven door nieuwsgierigheid en ijver.

Ik heb dan ook 5 sterren gegeven.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Teleurstelling: ik heb de goede verhouding nog niet ontdekt denk ik. Olijfolie extra vierge en AH afwas limoen, geen succes. Dan met Valvoline 20W50 motorolie, in oplopende concentratie AH afwas limoen toegevoegd. Wel enkele kwalachtige vlekken gekregen die zich enkele slagen zwemmend over het oppervlak bewegen, maar dat was het resultaat van (nog) niet voldoende stilstaand water. In mooi stilstaand water krijg ik een mooi stilliggend schijfje olie/zeepmengsel. Met de nadruk op "stil". Met warm water geprobeerd, ook geen succes. pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3.165

Re: Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Heb je eerst de olie en afwasmiddel gemixt en het pas daarna toegevoegd aan het water of heb je het allebei direct toegevoegd aan het water?

Mijn tip voor nu: eventjes loslaten, morgen nog een keer zeer aandachtig het artikel lezen en het dan weer proberen. Het zal vast wel gaan lukken. pi.gif
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Mineral oil is zoiets als terpentine: http://en.wikipedia.org/wiki/Mineral_oil

Ook heb je schoon water nodig, dus zou ik spa-blauw proberen.

Voor de 'detergent' zou ik inderdaad ook de vatwas vloeistof hebben gebruikt.

Het is de bedoeling dat je die twee mixt voor dat je het in het water drupt. Dus mischien ook even goed schudden?

Good luck

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 8.614

Re: Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Bij mij werkt die video niet.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

De video staat rechtsboven bij het persbericht van het MIT. Misschien werkt de video wel als je de video direct daar aanklikt??

Persbericht MIT: "throbbing" oil mystery, met rechtboven de video
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Prachtig
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 8.614

Re: Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Het werkt nog steeds niet. Waarschijnlijk ligt het aan mijn computer.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3.165

Re: Case closed: MIT gumshoes solve 'throbbing' oil mystery

Het werkt nog steeds niet. Waarschijnlijk ligt het aan mijn computer.
codecs
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer